مدیریت فرهنگی چیست؟
متاسفانه سالهاست که مدیریت فرهنگی در کشور ما محدود به تبلیغات شده است و نهادهای فرهنگی بیشترین بودجه خود را صرف تبلیغات محیطی می نمایند که این خود به تضعیف جایگاه فرهنگ در جامعه ما کمک کرده است.
کد خبر: ۳۶۷۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳ 26 January 2017
امروزه یکی از مهمترین دغدغه های اجتماعی جامعه اسلامی ما موضوع تهاجم فرهنگی و فروپاشی پارادایم های سنتی فرهنگ در چامعه مدرن امروزی است که بخشی گسترده ای از آن گسترش رسانه های مدیریت ناپذیر توسط حاکمیت است. 

باید بپذیریم که در عصر مدرنیته حوزه، گستره و شعاع قلمرو فرهنگ بسيار گسترده است و برای مدیریت آن در عصر نوین رسانه ها نمی توان متکی به شیوه های سنتی بود.

بر اساس نظر اندیشمندان مطرح جهان فرهنگ داراي دو بعد مادي و غيرمادي است لذا از این رو می توان گفت که تكنولوژي، محصولات مادي، آثار باستاني، ميراث فرهنگي و كليه‌ي مصنوعات ساخته و پرداخته شده‌ي دست بشر فرهنگ مادي است و ارزش‌ها، اعتقادات و باورداشت‌ها اعم از ديني و غيرديني، هنجارها، هنرها، علوم و دانش‌ها فرهنگ غيرمادي را تشكيل مي‌دهند.

خوشبختانه بنا بر آنچه گفت شد همه‌ي انسان‌ها داراي فرهنگ هستند، چرا كه هيچ انساني فاقد عناصر گفته شده در تعاريف فوق نيست.

البته فراموش نکنیم که فرهنگ نسبي است؛ به اين معني كه فرهنگ هر جامعه با جامعه‌ي ديگر متفاوت است چون عقايد، هنرها، ارزش‌ و هنجارها از جامعه‌اي به جامعه‌ي ديگر با هم فرق مي‌كنند لذا اگر فرهنگ جامعه‌اي شبيه جامعه‌ي ما نباشد نمي‌توان آن‌ها را بي‌فرهنگ دانست بلكه مي‌توان گفت فرهنگ آن‌ها با فرهنگ ما متفاوت است. 

اگر يك عنصر فرهنگي قومي، ملتي، شهري، استاني و ... مورد قبول ما نيست نمي‌توانيم آن‌ها را متهم به بي‌فرهنگي كنيم چرا كه آن‌ها هم براي خود ارزش‌ها، عقايد و هنجارهايي دارند كه البته با نظام ارزشي ما متفاوت است.

با این حال نباید ما در عصر نوین فعلی غافل از مدیریت فرهنگی جامعه باشیم زیرا دشمن در سالهای گذشته سرمایه گذاری سنگینی را برای هدایت فرهنگی جامعه ما مصرف نموده است که نتیجه آن را در برخی تغییرات منفی فرهنگی و اجتماعی جامعه شاهد هستیم.

متاسفانه سالهاست که مدیریت فرهنگی در کشور ما محدود به تبلیغات شده است و نهادهای فرهنگی بیشترین بودجه خود را صرف تبلیغات محیطی می نمایند که این خود به تضعیف جایگاه فرهنگ در جامعه ما کمک کرده است.

در واقع امروزه در دستگاههای فرهنگی کشور ما خلاء وجود برنامه های غنی فرهنگی و تاثیرگذار احساس می شود تا جایی که  به گزارش «ایرنا» محمد جواد جمالی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه سومین جشنواره ملی حضرت زینب(س) موسوم به 'شکوه شکیبایی' با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود افزود: در ادامه مسیر انقلاب نیز مباحث و موضوعات فرهنگی همواره به عنوان امور مهم در کشور مطرح بوده و است.

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل عمده ما این است که تبلیغ را با فرهنگ اشتباه می گیریم، ادامه داد: موضوعاتی مثل اشتغال اگر چه ممکن است ظاهر فرهنگی نداشته باشند اما نتایج مهم فرهنگی دارند چرا که بخش قابل توجهی از مشکلات و معضلات جامعه ناشی از بیکاری است.

در پایان می توان امیدوار بود که در حوزه مدیریت فرهنگی نهادهای اجتماعی کشور تحول فکری و اسراتژیک صورت پذیرد و بیش از این بودجه های بیت المال به اشتباه در حوزه تبلیغات و نام فرهنگ سازی مصرف نگردد.

نظر شما چیست ؟

- با تابناک زنجان همراه باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار