تابناک زنجان;
در صورت نهایی شدن طرح مجلس شورای اسلامی و رفع ابهام از تبصره مورد نظر شورای نگهبان و تغییر قانون حمل سلاح سرد به زودی بیش از 15 هزار چاقو ساز زنجانی با خطر بیکاری روبرو می شوند.
کد خبر: ۳۶۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰ 24 January 2017
شاید یکی از تلخ ترین روزهای مجلس برای فعالین عرصه صنایع دستی استان زنجان نشست علنی روز چهارشنبه، 12 آبان ماه سال جاری و بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی باشد که متاسفانه در طی آن این طرح با 150 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در آن نشست به تصویب رسید.

براساس طرح که فعلا با مخالفت شورای نگهبان روبرو شده است ماده واحده مذکور؛ تبصره‎های زیر به عنوان تبصره‎های یک و دو به ماده 617 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) مصوب 2 خرداد 1375 الحاق می‎کند.

تبصره یک- حمل سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن دار، ساطور، قداره یا پنجه بوکس و نیز سایر ادواتی که صرفا در درگیری فیزیکی و ضرب و جرح کاربرد دارد جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‎شود. واردات، تولید و عرضه سلاح‎های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه ششم محکوم و حسب مورد، این سلاح‎ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‎شود.

تبصره 2- تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره (1) در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

در این رابطه به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حاجی نایبی در بررسی و اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص الحاق دو تبصره به ماده 617 در مورد ممنوعیت حمل سلاح سرد که برای چاقوسازان زنجانی مشکل ساز شده است، گفت: هیچ استانی به اندازه استان زنجان درگیر الحاق این دوتبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی نیست و هم اکنون در استان زنجان 15 هزار نفر در صنعت چاقو سازی می کنند که با الحاق این دو تبصره دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: ما به نظر نیروی انتظامی در خصوص پیشگیری از جرم احترام می گذاریم اما روزانه تعداد زیادی از مردم جان خود را به علت تصادف از دست می دهند که در این صورت باید صنعت خودرو را نیز تعطیل کرد چرا که باعث مرگ می شود.

حاجی نایبی اظهار کرد: این طرح قدری با تعجیل و بدون نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته هر چند نیروی انتظامی خیرخواهانه بوده است.

وی با بیان اینکه علی وقف چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از جمله افراد پیگیر در خصوص این طرح بوده از پیگیری های یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان برای پیشگیری از مشکلات چاقوسازان زنجانی تقدیر کرد.

- با تابناک زنجان همراه باشید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار