شورای شهر مجلسی محلی در سطح شهر هاست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند و وظیفه اصلی این مجلس شامل انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست
کد خبر: ۳۶۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 22 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛شورای شهر مجلسی محلی در سطح شهر هاست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند و وظیفه اصلی این مجلس شامل انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست. 

بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام می‌باشد و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداری‌ها است. بر اساس مفاد قانون شهرداری و نیز قانون تشکیلات شورای اسلامی کشوری، این نهاد یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی است و در این مورد دارای اختیارات وسیعی است. 

شورای اسلامی شهر تهران 
شورای شهر تهران با داشتن سی و یک عضو، بیشترین عضو را در مجموعه شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران را در اختیار دارد، این سی و یک عضو که به مدت چهار سال و با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند، وظیفه تصویب، نظارت، تدوین و تصویب بودجه شهرداری و تصمیم‌گیری در مورد مسائل اساسی کلانشهر تهران را بر عهده دارند. عضویت در شورای شهر تهران برای اعضاء شغل محسوب نمی‌شود و اعضاء بابت آن حقوقی دریافت نمی‌کنند، بلکه حق‌الجلسه مصوب دولت را دریافت می‌دارند. جلسات شورا با حضور دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و کلیه تصمیمات شورا با اکثریت مطلق حاضرین در جلسه معتبر است مگر در مواردی که قانون پیش بینی بیشتری کرده باشد، همچنین اعضای شورا حق تفویض اختیارات خود را به غیر اعم از عضو یا غیرعضو شورا ندارند. بر اساس قانون مسن‌ترین فرد از اعضای حاضر شورا به عنوان رئیس سنی و دو نفر از جوانترین اعضای حاضر به عنوان منشی معین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند. وظیفه هیئت رئیسه سنی، اداره اولین جلسه رسمی شورا (جلسه افتتاحیه) و انجام مراسم تحلیف و اجرای انتخاب هیئت رئیسه دائم به مدت یک سال است. نخستین جلسه هر دوره شورا با حضور حداقل دو سوم مجموع اعضا رسمیت می‌یابد و در آغاز جلسه آیات ۳۵ تا ۴۳ سوره شوری تلاوت می‌شود. سپس طبق برنامه‌ریزی که توسط مسئولین وزارت کشور طراحی شده مراسم افتتاحیه انجام و پس از مراسم تحلیف و انتخابات هیئت رئیسه انجام می‌گیرد و در پایان جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به منظور بزرگداشت خون شهیدان و ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در مرقد حضرت امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضور خواهند یافت. اعضای شورا در اولین جلسه به هیئت اجتماع در حال قیام سوگند یاد می‌کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس شورا قرائت می‌شود و اعضاء به حالت اجتماع و در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم، سوگندنامه آن را امضاء می‌کنند.
ذکر این نکته ضروری است که در سه دوره اول این شورا شامل ۱۵ عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی‌البدل بود اما در دوره چهارم تعداد اعضا به ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی‌البدل افزایش یافت. هیئت رئیسه شورا شامل رئیس، نایب رئیس، دو نفر منشی و سخنگو می‌باشد. 

دوره اول
دوره اول شورای تهران از سال۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ هجری خورشیدی بود که اعضای آن عبارتند از: 
 ابراهیم اصغرزاده ، فاطمه جلائی‌پور، سعید حجاریان ، محمدحسین حقیقی ،احمد حکیمی‌پور، رحمت الله خسروی، محمدحسین درودیان، عباس دوزدوزانی، منصور رضوی، محمود علیزاده طباطبایی ،امیر حسین عابدینی، محمد عطریانفر، محمد غرضی، غلامرضا فروزش، جمیله کدیور، مرتضی لطفی ،عبدالله نوری رییس) و صدیقه وسمقی
 شایان ذکر است که عبدالله نوری، محمد غرضی و جمیله کدیور جهت کاندیداتوری وزارت و نیز دوره ششم انتخابات مجلس شورای اسلامی از عضویت شورا کناره گیری کردند و سه نفر از اعضای علی‌البدل جایگزین آنها گردیدند. ریاست این دوره نیز بر عهده عبداالله نوری بود.
دوره دوم

دوره دوم شورای اسلامی شهرتهران از سال های  ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ هجری خورشیدی می باشد که اعضای دوره دوم عبارتند از: حسن بیادی، مهدی چمران، رسول خادم، محمود خسروی‌وفا، منظرخیر حبیب‌اللهی، خسرو دانشجو، مسعود زریبافان، حسن زیاری، نسرین سلطانخواه، نادر شریعتمداری، حمزه شکیب، عباس شیبانی،حبیب کاشانی، مهنوش معتمدی‌آذر وامیررضا واعظی آشتیانی. ریاست این دوره را مهدی چمران عهده دار بود.
دوره سوم

دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ هجری خورشیدی به طول انجامید و اعضای این دوره عبارتند از: معصومه آباد، معصومه ابتکار، پروین احمدی‌نژاد، حسن بیادی، مهدی چمران، رسول خادم، خسرو دانشجو، علیرضا دبیر، هادی ساعی، حمزه شکیب، عباس شیبانی، مرتضی طلائی، حبیب کاشانی، احمد مسجدجامعی ومحمدعلی نجفی
ریاست این دوره نیز بر عهده مهدی چمران از ائتلاف آبادگران ایران اسلامی بود.

دوره چهارم 
این دوره از سال 1392 آغاز گردیده و تا سال 1396 ادامه خواهد یافت. در حال حاضر این شورا سال چهارم را از سر می گذراند و در اکنون مهدی چمران ریاست شورا و مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران است.

انتخاب دو منشی و عضو هیئت رئیسه شورا در سال سوم با نامزدی ابوالفضل قناعتی، محسن پیرهادی، محمد مهدی تندگویان و ولی‌الله شجاع پوریان برگزار شد. دراین انتخابات محسن پیرهادی و ابوالفضل قناعتی هرکدام با کسب ۱۷ رای به عنوان دو منشی هیئت رئیسه انتخاب شدند.

ترکیب کنونی اعضا عبارت است از: 
1- اعضای ائتلاف آبادگران ایران اسلامی : مهدی چمران، ابولفضل قناعتی، معصومه آباد، رحمت الله حافظی، عباس شیبانی، حبیب کاشانی، عبدالمقیم ناصحی 

2- اعضای ائتلاف اصلاح طلبان: ولی الله شجاع پوریان، احمد حکیمی پور، محمد سالاری، محمد مهدی تندگویان، غلامرضا انصاری، محمد حقانی، فاطمه دانشور، احمد دنیا مالی، 
اسماعیل دوستی، محسن سرخو، علی صابری، عبدالحسین مختاباد، احمد مسجد جامعی

3- اعضای ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت: رضا تقی پور، علیرضا دبیر، پرویز سروری، 
اقبال شاکری، مجتبی شاکری

4- اعضای ائتلاف پیشرفت و عدالت ایران اسلامی: مرتضی طلایی، احمد دنیا مالی، حسین رضا زاده

5- اعضای ائتلاف شهر امید: محسن پیر هادی

6- اعضای ائتلاف فراگیر آبادگران: هادی ساعی

7- اعضای ائتلاف زاگرسیان ایران اسلامی: عباس جدیدی

8- بدون ائتلاف: الهه راستگو

اعضای اصلی و هیئت رئیسه سالانه
سال اول: احمد مسجدجامعی(رئیس) مرتضی طلایی(نایب رئیس(، الهه راستگو )منشی(، هادی ساعی)منشی) و رضا تقی‌پور)سخنگو) بودند.

سال دوم: مهدی چمران)رئیس)، مرتضی طلایی(نایب رئیس)، ابوالفضل قناعتی)منشی)، الهه راستگو (منشی) و رضا تقی‌پور (سخنگو) بودند.

سال سوم و چهارم : مهدی چمران (رئیس)، مرتضی طلایی (نایب رئیس)، ابوالفضل قناعتی (منشی)، محسن پیرهادی (منشی)، رضا تقی‌پور)سخنگو) می‌باشند.

با بررسی اعضای شورای شهر تهران درچهار دوره گذشته نکات جالب توجهی مشاهده می گردد:
- معصومه ابتکار از اعضای دوره سوم شورای شهر تهران و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دوره اصلاحات هم اکنون نیز ریاست این سازمان را برعهده دارد. 

- برخی از ورزشکاران مدال آور ایران در مسابقات مختلف جهانی ازجمله آقایان علیرضا دبیر، هادی ساعی، عباس جدیدی و حسین رضا زاده در دوره های مختلف شورای شهر تهران حضور فعالانه ای داشته اند.

- احمد مسجد جامعی عضو دو دوره از شورای شهر تهران و رییس این شورا در سال اول دوره چهارم، متصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد در دوره اصلاحات بوده است. 

- مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران در دوره چهارم ریاست پلیس تهران را در گذشته بر عهده داشته است.

- ولی الله شجاع پوریان نماینده مردم بهبهان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بوده است. 

-  احمد حکیمی پور عضو شورای شهر تهران در دوره های اول و چهارم نیز در گذشته نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی هم اکنون در شورای شهر تهران عضو فراکسیون اصلاح طلبان می باشد.

- غلامرضا انصاری عضو دوره چهارم شورای شهر تهران سفیر ایران در ترکمنستان و انگلستان بوده است.

- پرویز سروری عضو دوره چهارم شورای شهر تهران در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بوده است. 

- عباس شیبانی وزیر کشاورزی پس از انقلاب اسلامی ایران و نماینده مردم تهران در چهار دوره مجلس شورای اسلامی و در حال حاضر عضو شورای شهر تهران است. 

- ابرهیم اصغر زداه از اعضای دوره اول شورای شهر تهران، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره سوم بوده است که پس از آن صلاحیت وی برای انتخابات مجلس پنجم، هفتم ، هشتم و نهم توسط شورای نگهبان رد شد. 

- سعید حجاریان نائب رییس شورای شهر تهران در دوره اول توسط فردی به نام سعید عسگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت که از این حادثه جان سالم بدر برد. 

- محمد عطریانفر رییس موقت شورای شهر تهران در دوره اول، سردبیر روزنامه همشهری از بهمن ۱۳۷۱ تا تیر ۱۳۸۲، رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه شرق و هفته‌نامه شهروند امروز را بر عهده داشته است که پس از حوادث انتخابات سال 1388 بازداشت شد.

- محمد غرضی عضو مستعفی دوره اول شورای شهر تهران، دارای وظایف متعددی از جمله وزیر تلگراف و تلفن، وزیر نفت و استاندار خوزستان بوده است. 

- غلامرضا فروزش از اعضای دوره اول شورای شهر تهران، متصدی پست وزارت جهاد سازندگی در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است.
- جمیله کدیور از اعضای دوره اول شورای شهر تهران، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم بوده است.

- عبدالله نوری عضو مستعفی شورای شهر تهران در دوره اول دارای سوابق سیاسی و اجرایی متعددی است که از آن جمله می توان به تصدی پست وزارت کشور در دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دور اول ریاست جمهوری محمد خاتمی اشاره کرد. 
- عباس دوزدوزانی از اعضای دوره اول شورا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمد علی رجایی و همچنین نماینده دوره‌های اول، دوم و سوم مجلس شورای اسلامی بوده است.


- مسعود زریبافان عضو دوره دوم شورای شهر تهران رییس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رئیس‌جمهور در دولت محمود احمدی نژاد بود.

- محمد علی نجفی از اعضای دوره سوم شورای هر تهران، وزیر فرهنگ و آموزش عالی از سال های 1360 تا 1363 و وزیر آموزش و پرورش در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی را برعهده داشته است. وی هم اکنون مشاور اقتصادی حسن روحانی رییس جمهور ایران است. 

لازم به ذکر است که علی صابری عضو روشندل و عبدالحسین مختاباد از خوانندگان معروف ایرانی نیز از اعضای دوره چهارم شورای شهر  تهران هستند.

منبع: تابناک
برچسب ها: شورای شهر تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار