کد خبر: ۳۶۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳ 22 January 2017
عدم حمایت برخی بانک‌های عامل استان کهگیلویه و بویراحمد از واحدهای تولیدی که همواره به عنوان موضوعی جدی در نشست‌های مختلف کارگروه تسهیل مطرح می‌شد، این بار تا جایی پیش رفت که منجر به تنش‌های اساسی در بیست و ششمین نشست کارگروه تسهیل این استان شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، بیست و ششمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز به ریاست معاون اقتصادی استاندار برگزار شد.

عدم همکاری برخی بانک‌های عامل استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره به عنوان موضوعی جدی در نشست‌های مختلف این کارگروه مطرح می‌شد، این بار تا جایی پیش رفت که منجر به تنش‌های اساسی در بیست و ششمین نشست کارگروه تسهیل شد.

از یک سو، مسئولان اجرایی استان به علت اجرایی نشدن مصوبات کارگروه تسهیل از برخی بانک‌های عامل که در رأس آنها بانک صادرات قرار داشت انتقاد کرده و از سوی دیگر نمایندگان بانک‌ها ضوابط و قوانین حاکم بر بانک را علت اجرایی نکردن مصوبات می‌دانستند.

حضور نیافتن مدیران عامل بانک‌ها در جلسات کارگروه تسهیل از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد تا جایی که رئیس اتاق بازرگانی یاسوج علت عدم حضور مدیران برخی بانک‌ها را وجود نداشتن اراده لازم برای پرداخت تسهیلات رونق تولید توسط این بانک‌ها عنوان کرد.

شرکت تعاونی سلسله فولاد دنا در شهرک صنعتی 3 یاسوج و شرکت صنایع پنجره دنا از مهم‌ترین واحدهای تولیدی مطرح شده در این نشست بودند که با وجود بررسی در نشست‌های پیشین این کارگروه با عدم اجرای مصوبات کاگروه توسط بانک عامل مواجه شدند، آن گونه که در این نشست مطرح شد بانک صادرات به عنوان بانک عامل مصوبات کارگروه تسهیل را نقض کرده کرده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: پرونده واحد تولیدی فولاد سلسله دنا واقع در شهرک صنعتی 3 یاسوج، در سیزدهمین و شانزدهمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شد و چند‌ پیشنهاد در این نشست‌ها به تصویب رسید.

داریوش دیودیده افزود: دوره تنفس یکساله از مهم‌ترین این مصوبات بود و اینکه بانک وثایق نزد خود را مجددا بررسی کارشناسی کند، اما با وجود این مصوبات و مراجعات مکرر متقاضی و همچنین پیگیری‌های مکرر دبیرخانه کارگروه، این مصوبات هنوز اجرایی نشده است.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت صنایع پنجره دنا از دیگر واحدهای تولیدی بود که پرونده آن در شانزدهمین نشست کارگروه تسهیل استان مطرح شد و مصوبات کارگروه در خصوص این واحد نیز تاکنون توسط بانک صادرات اجرایی نشده است.

انتقاد معاون اقتصادی استاندار از عملکرد ضعیف بانک صادرات

این موضوع واکنش معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را نیز در پی داشت به طوری که مجید محنایی با انتقاد از عملکرد بانک صادرات، اظهار داشت: به نظرمی‌رسد که این بانک هیچ اراده‌ای برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استان ندارد.

وی افزود: بر این اساس، نشستی با حضور مدیران عامل واحدهای تولیدی فولاد دنا و صنایع پنجره‌سازی دنا و بانک صادرات برای رفع مشکلات این دو واحد تولیدی برگزار و در صورتی که مشکل حل نشد پرونده این دو واحد به کارگروه ملی ارسال می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه بانک صادرات باید تغییر رویه دهد، ادامه داد: حدود یک سال است که می‌گوییم اقدام قضایی علیه واحدهای تولیدی متوقف شود و در صورتی که در این مدت اقدامی انجام شده باشد قابل قبول نیست.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته، چندین برابر نقدینگی به واحدهای تولیدی استان تزریق شده است، گفت: این کارگروه خروجی خوبی داشته و ممکن است برخی بانک‌ها به دلایلی همکاری لازم را نکرده باشند اما شبکه بانکی ما در کل همکاری خوبی داشته است.

محنایی عنوان کرد: در صورتی که بانک عاملی نتواند مصوبات کارگروه استانی را در خصوص یک واحد تولیدی اجرایی کند، پرونده آن واحد تولیدی به کارگروه تسهیل ملی ارسال شده و مشکل در کارگروه ملی حل می‌شود.

عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل توسط بانک‌ها

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج هم در این باره گفت: بانک صادرات هیچ اراده‌ای برای پرداخت تسهیلات به واحد تولیدی فولاد دنا نداشته و به صراحت هم اعلام کرده ‌که تحت هیچ شرایطی به این واحد تسهیلات پرداخت نمی‌کنیم.

جبار کیانی با بیان اینکه بیشتر مصوبات کارگروه تسهیل توسط بانک‌ها اجرایی نمی‌شود، افزود: به همین خاطر است که برخی مدیران عامل بانک‌ها در جلسات کارگروه تسهیل حضور نمی‌یابند، زیرا اراده‌ای برای اجرای مصوبات ندارند.

وی بیان کرد: به دلیل عدم کارشناسی واقعی و یا بسته بودن دید کارشناسان بانک‌ها، همواره بخش تولید استان بیشترین آسیب را دیده است.

مدیر واحد تولیدی فولاد دنا هم با بیان اینکه بانک صادرات بیش از 6 ماه ما را علاف کرده است، گفت: حدود 60 میلیون تومان هزینه سرویس کارخانه فولاد دنا شد، کارخانه را راه‌اندازی و تولید را شروع کردیم، اما مصوبات کارگروه تسهیل توسط بانک صادرات اجرایی نشد.

وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن مصوبات کارگروه تسهیل توسط بانک عامل، افزود: من نمی‌دانم کارگروه رونق تولید قانونمند است و یا سرگرمی، که بانک‌ها مصوبات آن را اجرایی نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پایان این نشست قرار شد در نشستی با حضور مدیران واحدهای تولیدی فولاد دنا و پنجره سازی دنا، مشکلات این دو واحد با بانک صادرات بررسی و در صورت عدم حل این مشکلات، پرونده این واحدها به ستاد تسهیل ملی ارجاع داده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار