تابناک زنجان;
روز گذشته یکی از نشریات محلی استان زنجان در یادداشتی انتقادی با تیتر "صورتی که با سیلی سرخ است" از اظهارات و واکنش های یکی از مسئولین فرهنگی ارشد استان و رسانه های معتدل و دلسوز نسبت به برخی اقدامات رادیکال نشریات حاشیه ساز انتقاد کرد که در ادامه به بررسی آن پرداخته می شود.
کد خبر: ۳۶۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵ 22 January 2017
روز گذشته یکی از رسانه های محلی استان زنجان در یادداشتی از خبرگزاری ها و رسانه های این استان بدلیل انتشار مطالبی دلسوزانه نسبت به رویکردهای رسانه ای نشریات حاشیه ساز در شرایطی که کشور نیاز شدیدی به وحدت ، همدلی و همزبانی در بین آحاد مردم و حتی مسئولین با سلایق مختلف سیاسی دارد انتقاد نموده بود و در ادامه با انتقاد از اظهارات یکی از مدیران کل استان در رابطه با منابع مالی رسانه های علاقمند به حاشیه سازی از تیتر "صورتی که با سیلی سرخ است" برای بیان و توصیف مشکلات شدید مادی رسانه متبوع خود هم سخن گفته بود!!

این رسانه محلی محترم در بخشی از یادداشت خود اینگونه انتقاد خود را از اشاره رسانه های دلسوز به منابع مالی رسانه های حاشیه ساز ابراز داشته است: "رسانه های مستقل نه به منبع نفت متصل هستند که سهمی از بیت المال داشته باشند و نه ثناگوی قدرتند که از این قبل جیبی برای خود دوخته باشند . . ." یا در جایی دیگر با انتقاد از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان بدلیل اشاره به بیت المال به عنوان یکی از منابع مهم ارتزاق رسانه های حاشیه ساز ادامه می دهد: " بعد از گذراندن این همه تحصیلات حوزی هنوز نمی داند بیت المال چیست یا خود را به ندانستن زده تا اهداف دیگری را دنبال کند؟!" البته کار به همینجا ختم نشده و این نشریه بخش عمده ای از رسانه های مرجع و پر مخاطب استان را متهم به خامی و جوانی می کند!

این اظهارت تنها واکنشی است به مصاحبه اخیر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که بخشی از آن در ادامه به نقل از «تسنیم» منتشر می گردد:

"مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: در شرایطی که جامعه با تهاجم فرهنگی مواجه است و دشمن با تکیه بر برخی عناصر منحرف و لیبرال مسلک تحریف و تخریب بنیان های فکری و ایمانی جامعه را هدف قرار داده و ترویج قرآن با قرائت سکولار و مبتنی بر اسلام آمریکایی و تفکر لیبرالی و سکولاری را در دستور کار قرار داده توسعه و تقویت جلسات تفسیری استاد دولابی که مبتنی بر اسلام انقلابی و بصیرت علوی و حسینی است بسیار ضروری است هرچند به کام برخی از کوتوله های سیاسی تازه به دوران رسیده و ناآشنا با مکتب جهادی قرآن خوش نیاید.

صفی یاری افزود: باعث تاسف است جریانی امروز در مقابل جلسات تفسیر قرآن موضع می گیرد که بی محابا و با افتخار و با استفاده از بیت‌المال مسلمین، زنجان پایتخت شور و شعور حسینی را به پایتخت کنسرتهای مبتذل و فاسد تبدیل کرده و معجونی از گناهان کبیره را به اسم نشاط و شادی و کار فرهنگی برای مردم به ارمغان آورده اند و سفره گناه و معصیت الهی را در جای جای شهر گسترده اند وامروز از یک جلسه تفسیر براشفته میشوند و زبان به طعن و اعتراض می گشایند."

همانگونه که مشخص است مسئول ارشد سازمان تبلیغات اسلامی استان در جایگاه یک مدیر ارشد مطلع استان به بیان این اظهارات پرداخته است و نه به عنوان یک فرد عامی و بدون اطلاع از منابع درآمدی رسانه ها و طبعا اعتبار سخن وی بالاتر از اظهارات افراد فاقد مسئولیت ارشد اجرائی است اما در این جا این سوال مطرح است که چگونه یک نشریه می تواند از بیت المالی که متعلق به تمام آحاد جامعه خصوصا اقشار ضعیف و کم درآمد است به عنوان یک منبع درآمد ارتزاق نماید و همزمان به شخصیت ها و نهادهای قرآنی و ولایی بدلایل قبیله ای و سیاسی بتازد!؟

با توجه به اهمیت هوشیار سازی افکار عمومی و رفع ابهام از تیتر "صورتی که با سیلی سرخ است" در ادامه به منابع مالی نشریات اشاره می شود.

در ابتدا باید بدانیم که در کشور ما از بین رسانه ها و روزنامه های رسمی مواردی مانند ایران ، اطلاعات رسما دولتی محسوب می شوند و منابع مالی آنها نیز از طریق سوی دولت تامین می گردد و دیگر روزنامه های غیردولتی نیز باید منابع مالی خود را از طریق افراد، گروه ها، احزاب و از طریق چاپ آگهی های تبلیغاتی و درآمدزایی های داخلی تامین نمایند که البته در کنار آن کمک های دولتی نیز تا حدودی به این رسانه های ارائه می شود البته در موارد زیادی دولت ها به رسانه های همسو با خود رانت های فراوانی مانند چاپ یا کاغذ رایگان نیز ارائه می دهند.

اما در مورد منابع مالی نشریات خبری خصوصی می توان به نحوه تامین هزینه های آن ها اشاره ای کوتاه کرد:

1) فروش نشریه: یکی از سالم ترین راه های تامین هزینه های یک نشریه و رسانه درآمد حاصل از فروش آن نشریه است که طبعا هر چه کیفیت نشریه بالاتر باشد مخاطبان و خریداران بیشتری خواهد داشت.

2) حامیان مالی: این تامین کنندگان منابع مالی اهداف و منافع بلندمدت را دنبال می کنند  که برخی از آنها برای دستیابی به پست ها و مقام های برجسته سیاسی و اجرائی است.

3) مؤسسات و ارگان ها: نهاد هایی مانند وزارت ارشاد و دیگر وزارتخانه های دولتی ، شهرداری ها، صنایع مادر و … در اساسنامه هایشان حمایت از رسانه ها تعریف شده استت زیرا هر نهادی در شرایط خاص نیاز به همکاری رسانه ها برای انتشار و انعکاس دیدگاهها و خدمات خود دارد. 

4) آگهی های تجاری - تبلیغاتی: آگهی های تجاری یک رسانه از این رو مهم است که همواره آگهی های تجاری رگ حیاتی رسانه ها هستند و معمولا این آگهی ها با «روابطط خاص» در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

با توجه به آنچه بیان شد آن نشریه محلی منتقد و محترم در حالی از وضعیت نابسامان مالی و "صورت های با سیلی سرخ شده" سخن می گوید که بر اساس اظهار نظر سایر فعالین مطبوعاتی استان که در سایر نشریات و روزنامه های استان زنجان فعال هستند اینگونه رسانه ها از بهترین شرایط و همچنین حمایت های مالی بسیار خوب نسبت به دیگر رسانه های محلی استان برخوردار هستند که یک نمونه آن انتشار ویژه نامه های تبلیغاتی مرتبط با دولت در تیراژ های بالا است آنهم در حالی که سایر مطبوعات و نشریات با سابقه استان بدلایل اظهر من الشمس دیگر از این منابع مالی برخواسته از بیت المال محرومند.

لذا سخن و اشاره حکیمانه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تنها اشاره ای کوچک به جریانات مالی گره خورده به سیاستی است که خوب یا بد موجب دوام و ادامه فعالیت برخی رسانه ها می شود البته هیچ کس نفی کننده آزادی مشروع و قانونی در سایه ساز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست اما نباید به عنوان افرادی که خود را متعهد به صداقت و درستی می دانیم برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین از هر واژه ای مانند "سیلی" بهره ببریم آنهم در شرایطی که واقعیت ها و داده ها چیزهای دیگری را نشان می دهند!

البته این رسانه خواستار دعوت نشریات حاشیه ساز به چالش شفافیت منابع مالی نیست زیرا تمام آنهایی که باید از کم و کیف مبالغ مالی پشت پرده مطلع اند اما بهتر است پس از این و پیش از وارد نمودن اتهام به مسئولین دلسوز و نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و یا حتی رسانه های همکار خود با گرایش های معتدل و همسو با انقلاب، کمی تدبیر بیشتری به خرج دهند زیرا اخلاق رسانه ای و صداقت و انصاف فراتر و با اهمیت تر از هر گونه گرایش و دلبستگی سیاسی و مالی است.

در پایان باید تاکید کرد که تکلیف اخلاقی و شرعی تمام رسانه ها حمایت از دولت در راستای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به نظام و ملت است و در این راه بایستی از هر گونه دو قطبی سازی جامعه و حمله به شخصیت های انقلابی، ولایی، دلسوز و نصیحت گر محبوب مانند نماینده محترم استان در مجلس خبرگان رهبری خودداری کرد.

- شما نیز می توانید دیدگاه های خود را جهت انتشار در تابناک زنجان به ما بسپارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار