کد خبر: ۳۶۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷ 19 January 2017
تاکنون مورد مشکوک به آنفلوآنزای مرغی در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد،مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه بر اساس دستور العمل مشاهده نشدن آنفلوآنزای مرغی در استانابلاغ شده از وزارت دامپزشکی از ابتدای امسال تاکنون 9 نوبت واکسیانسیون انواع بیماری ها و خون گیری برای تشخیص بیماری، 90 درصد پیش بینی ها را انجام دادیم گفت:برای بیماری تب برفکی نزدیک به 2 میلیون راس بز را واکسینه کردیم و در بهمن ماه هم جمیعت گاو و گوساله را واکسینه می کنیم.
عبدالله بهمنش با اشاره به اینکه قرار است حدود 60 هزار گاو و گوساله به صورت رایگان علیه تب برفکی واکسینه شوند افزود: 13 میلیون قطعه طیور را تاکنون واکسینه کردیم همچنین طرح پایش مرغداری ها برای بررسی بیماری های مربوطه، طرح پایش مزارع ماهی، پایش تب مالت در دام ها از دیگر طرح هایی بوده که تاکنون انجام شده است.
وی گفت:مطالعه ی اثر بخشی واکسن هاری در سگ ها، طرح بررسی باقیمانده آنتی بیوتیک در مواد غذایی، سرکشی از مناطق محروم و تحویل دارو،سموم و مواد ضدعفونی کننده به صورت رایگان نیز انجام شده است.
بهمنش با بیان اینکه بحث آنفلوآنزا این روزها در کشور به شدت تحت کنترل است گفت: با تمام توان در حال جلوگیری از ورود این بیماری به استان هستیم.
مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود دارد ادامه داد:باید به گونه ای عمل کنیم تا در معرض این بیماری قرار نگیریم.
وی گفت: سه گروه باید در این رابطه اقداماتی انجام دهند که گروه اول دستگاهها و ادارات ذیربط هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه دومین گروهی که باید در این خصوص توجه ویژه داشته باشند تولید کنندگان و توزیع کنندگان فرآورده های مرغ هستند که باید بدون مجوز دامپزشکی هیچ فعالیتی را انجام ندهند افزود: گروه سوم مردم هستند که باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
بهمنش افزود:تاکنون قرنطینه و کنترل فرآورده های مربوط به پرندگان و نظارت های بهداشتی بر بازار توسط دستگاهها و نهادهای مربوط انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد در استان تشکیل شده است گفت: در این ستاد وظایف سازمان ها و نهادهای مختلف مشخص شده همچنین کلاس های آموزشی برای مردم و مرغداران و اطلاع رسانی در مورد این بیماری انجام گرفت.
بهمنش گفت: مردم باید خود را در معرض بیماری قرار ندهند و به هیچ عنوان از مراکز غیر مجاز مرغ تهیه نکنند و هیچ گونه شکاری را در کنار رودخانه ها و سایر نقاط انجام ندهند و درصوتی که تلفات غیرعادی مرغ یا پرندگان را مشاهده کردند سعی کنند گزارش دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار