رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر درباره تداوم بلندمرتبه سازی در تهران تاکید می‎کند که مشکل مدیریت شهری این است که مبتنی بر اسناد فرادست و طرح‌های تفصیلی اداره نمی‌شود. از سویی دیگر شهرداری تهران درآمدزایی را در اولویت قرار داده است.
کد خبر: ۳۶۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 17 January 2017

به گزارش تابناک : ناصر امانی، مشاور شهردار تهران هفته گذشته از ارائه تسهیلات ویژه به مال سازها در مناطق کمتر برخوردار تهران خبر داده بود و شب گذشته داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی بابیان اینکه بلندمرتبه‌سازی در تهویه طبیعی شهرها اختلال ایجاد می‌کند، گفته بود؛ طی هماهنگی با شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم‌ گرفته شد بلندمرتبه‌سازی در تهران موقتاً تعطیل شود.

تهران پایتخت متراکمی است که در چند سال اخیر مشکلات آلودگی هوا و ترافیک دست از گریبان شهروندان آن برنمی‌دارد. دلایل آلودگی هوای تهران اما هرچه باشد گره محکم آن با ترافیک غیرقابل‌انکار است. ترافیک نیز در رویکردی حاصل تراکم جمعیت است. تهران گویا در چرخه معیوبی قرارگرفته است که گروهی بلندمرتبه‌سازی را منع می‌کنند وعده‌ای برای تجاری‌سازی تسهیلات ویژه‌ای قائل می‌شوند.

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران درباره تداوم روند بلندمرتبه‌سازی و تجاری‌سازی در شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: اساساً احداث پروژه‌های تجاری چندمنظوره و بلندمرتبه‌سازی دو مقوله متفاوت است. بلندمرتبه‌سازی از این منظر در افزایش آلودگی هوای تهران تأثیر داشته که باعث ایجاد سکونت‌گاه و تراکم جمعیت و به‌تبع آن افزایش تردد و ورود اتومبیل بیشتر به فضای شهری می‌شود.

به گفته سالاری مال سازی و به‌طورکلی تجاری‌سازی در انواع مختلف، موجب افزایش جمعیت ساکن نمی‌شوند و البته به جمعیت سکونت کرده خدمات هم ارائه می‌دهند. این در حالی است که مال سازی اگر مناسب با طرح تفصیلی نباشد گره‌های ترافیکی ایجاد می‌کند که همین گره‌های ترافیکی مقدمه افزایش آلودگی هواست.

وی همچنین در ادامه تأکید کرد: نمی‌توان بلندمرتبه‌سازی و تجاری‌سازی را اثبات یا نفی کامل کرد. رفع نیازهای تجاری شهروندان و از سویی دیگر نیاز به مکانی مناسب برای سکونت در زندگی شهری قابل‌انکار نیست، اما باید راهکارهای مناسب برای آن در نظر گرفت. برای مثال یکی از نکاتی که در ساخت‌وسازهای جدید باید موردتوجه قرار گیرد، توجه به محدوده توسعه در افق است.

به اعتقاد رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر؛ بلندمرتبه‌سازی اگر با توجه به معیارهای مناسب در شهرسازی ازجمله توجه به تونل‌های هوایی، جانمایی مناسب و همچنین توجه به محدوده توسعه افق موجب می‌شود تا با کاهش سطح اشغال زمین و افزایش فضای سبز در شهر به موقعیت زیست بهتری دست پیدا کنیم.

سالاری با تشریح کاهش سطح اشغال خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف مخصوصاً محدوده بافت قدیمی و فرسوده، ساختمان‌های ریزدانه با تراکم بالا کنار هم ساخته‌شده‌اند. اگر با توجه به تونل‌های هوایی؛ ساختمان‌های ریزدانه تبدیل ساختمان‌های مسکونی بلندمرتبه شوند، امکان استفاده از فضای باقی‌مانده در همان محدوده برای ایجاد سرانه خدماتی و حتی تجاری‌سازی‌های مناسب با منطقه نیز فراهم خواهد شد.

به گفته این عضو شورای شهر، بعد از بررسی‌های انجام‌شده در طرح تفصیلی بر اساس سند مصوب سال 86 چهار پهنه کلان برای تهران تعریف شد. بر این اساس پهنه سکونت، فعالیت، تجارت و مختلط تعیین‌شده است. در شرح این سند نیز ریز ویژگی‌های ساخت‌وساز در هر منطقه‌ای شرح داده‌شده است.

از سویی دیگر وی افزود: طرح تفصیلی اما در حالی مورد بی‌توجهی شهرداری تهران قرار می‌گیرد که شهرداری تهران ملزم شده بود نیازسنجی‌های هر منطقه را انجام دهد و بر اساس این نیازسنجی‌ها تعیین کند که هر منطقه چه ساخت‌وسازهایی را دارد و همچنین به چه نوعی از تجاری‌سازی نیاز دارد. در راستای این نیازسنجی‌ها هم بر اساس نوع بهره‌برداری باید اقدام به صدور مجوز می‌کرد. تا امروز اما شاهد این فعالیت از سوی شهرداری تهران نبوده‌ایم.

به اعتقاد سالاری تاکنون صرفاً مجوزهایی صادرشده تا ساخت‌وساز انجام شود و درباره نوع بهره‌برداری مالک تشخیص داده است که چه نوعی از تجاری‌سازی را اعمال کند. بر همین اساس با تراکم ساخت مراکز فروش در یک منطقه و خالی ماندن منطقه‌ای از هتل‌سازی که آن‌هم نوعی از تجاری‌سازی است مواجه شده‌ایم. این موضوع درنهایت نشان‌دهنده آن است که طرح تفصیلی راهبردی نشده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر معتقد است: اگر تجاری‌سازی درست انجام شود و مردم بتوانند نیازهایشان را در نزدیکی محل سکونت خود و با تردد کمتر در سطح شهر رفع کنند درنهایت به سود محیط‌زیست و کاهش میزان ترافیک در سطح شهر خواهد بود. از سویی دیگر ما باید به‌سوی هوشمند سازی شهر حرکت کنیم. برای مثال در حال حاضر با ایجاد فضای هوشمند در عرصه بانک‌ها بخشی از تردد شهروندان حذف‌شده است.

سالاری با انتقاد از بی‌توجهی شهرداری و مسئولین شهری به طرح تفصیلی گفت: اشکال اساسی این ست که شهر تهران رهاشده است. خوشبختانه تهران در بحث امور شهری یک قانون اساسی مختص به خود دارد اما این قانون به هیچ عنوان موردتوجه قرار نمی‌گیرد. استانداردهای تعیین‌شده در طرح تفصیلی رعایت نمی‌شود.

به گفته وی: رویکرد شهرداری از کنار اجرای طرح تفصیلی صرفاً درآمدزایی است و نه رفع نیازهای واقعی شهروندان. از همین روست که نهادهای دیگر ازجمله رسانه‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد و شورای شهر باید نظارت خود را بر شهرداری افزایش دهند. البته بارها در شورای شهر در تذکرات و سؤال‌هایی که مطرح شد توانستیم برخی از موارد نقض طرح تفصیلی را متوقف کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: زمانی که معضلی ایجاد می‌شود نباید کل ماجرا را حذف کنیم. مشکل مدیریت شهری این است که مدیریت تهران مبتنی بر اسناد فرادست و طرح‌های تفصیلی انجام نمی‌شود.





منبع : رویداد 24

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار