مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح اینترنتی شدن ثبت‌نام در مدارس شاهد خبر داد و گفت: ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس شاهد از اول خرداد آغاز می‌شود.
کد خبر: ۳۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰ 17 May 2015
به گزارش تابناک یزد، محمدحسین کفراشی مشاور وزیر و مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در دفتر شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش برگزار شد، برگزار شد، اظهار داشت: مدارس شاهد از سال 1365 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد و در چند سال اخیر از تعداد 950 مدرسه به 1355 مدرسه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه هر ساله حدود 550 هزار نفر متقاضی ورود به پایه اول، هفتم و اول متوسطه نظری مدارس شاهد هستند، افزود: ظرفیت مدارس شاهد در این پایه‌ها بین 100 تا 110 هزار نفر است و در گذشته ثبت‌نام‌ها به صورت سنتی یعنی با حضور خانواده در مدرسه انجام می‌شد.

* دلایل اینترنتی شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد

کفراشی با اشاره به ثبت‌نام اینترنتی دانش‌‌آموزان در مدارس شاهد، گفت: برای اجرای این طرح، اهداف متعددی را در نظر گرفتیم که شامل کوشش حداکثری دانش‌‌آموزان هدف، ثبت‌نام در کوتاه‌ترین زمان، کاهش درگیری مدیران مدارس، نظارت بیشتر در ثبت‌نام مدارس شاهد، ارایه آمار دقیق، کاهش گله‌مندی مدیران از ثبت‌‌نام‌ها و رعایت منزلت مدیران مدارس است.

وی ادامه داد: در سیستم سنتی ثبت‌نام، زمینه حضور جامعه هدف در مدارس کمتر بود و شاید 20 تا 30 درصد افراد ثبت‌نام شده خارج از ضوابط مدارس شاهد بودند؛ از سوی دیگر ثبت‌نام اینترنتی در کوتاهترین زمان انجام می‌شود و به عنوان مثال جانباز ویلچری که والدین یک دانش‌آموز است، نیازی به حضور در مدرسه برای ثبت‌نام را ندارد.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کاهش درگیری مدیران مدارس از دلایل دیگر این طرح بود چرا که برای مدرسه‌ای که 80 دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند هزاران نفر در طول تابستان در رفت و آمد هستند و فرصت را از مدیر مدرسه برای برنامه‌ریزی می‌گرفت و از سوی دیگر در ثبت‌نام سنتی در برخی مدارس شاهد، دانش‌آموزان شاهد گلچین می‌شدند و این در حالی است که در مدارس شاهد به دنبال تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان هستیم.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده پایه اول متوسطه دوم موقتاً وجود نخواهد داشت، افزود: سال تحصیلی جاری 28 هزار ورودی در پایه اول دبستان، 38 هزار دانش‌آموز پایه هفتم و 37 هزار دانش‌آموز پایه اول متوسطه دوم داشتیم که در سال تحصیلی آینده پیش‌بینی می‌کنیم 65 هزار ظرفیت برای پایه اول دبستان و پایه‌ هفتم داشته باشیم.

* ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از اول خرداد و ثبت‌نام پایه هفتمی‌ها از اول تیز آغاز می‌شود

کفراشی با بیان اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی از اول خرداد ماه آغاز می‌شود و تا 15 خرداد ادامه خواهد داشت، ادامه داد: نتایج ثبت‌نام کلاس اولی‌ها پایان خرداد اعلام خواهد شد.

وی گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه هفتم نیز از اول تیرماه آغاز شده و تا 15 تیرماه ادامه خواهد داشت و تا پایان تیرماه نیز نتیجه ثبت‌نام‌ها اعلام می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد از طریق سامانه «سجا» به آدرس saja.medu.ir انجام می‌شود و زمان ثبت اطلاعات نیز حدود 10 دقیقه پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه نیاز به اسکن مدارک نیز در آن نیست، فقط دانش‌آموزان با ارائه کدملی و سری شناسنامه وارد سیستم می‌شوند.

وی ادامه داد: سامانه سجا به سیستم بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیستم سناد آموزش و پرورش و بگفا وصل است و تمام اطلاعات دانش‌آموزی ایثارگری قابل دسترس است.

کفراشی افزود: پس از اعلام نتایج ثبت‌نام دانش‌آموز، خانواده‌ها یک هفته تا 10 روز فرصت دارند که مدارک ثبت‌نام را به مدیر مدرسه ارائه دهند و ستادی متشکل از مدیر مدرسه، نماینده‌ای از بنیاد شهید و امور ایثارگران و نماینده آموزش و پرورش مدارک را بررسی کرده و ثبت‌نام پس از اعلام نظر ستاد، قطعی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح «سجا» به صورت پایلوت در 3 استان فارس، زنجان و خراسان جنوبی انجام شده است، گفت: در حال حاضر 189 هزار و 370 دانش‌آموز جزو خانواده ایثارگری و 193 هزار و 101 دانش‌آموز عادی در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر 562 مدرسه ابتدایی شاهد، 393 مدرسه متوسطه دوره اول، 400 مدرسه متوسطه دوم و 27 دانش‌آموز طرح پراکنده شاهد در کشور وجود دارد.

* شهریه مدارس شاهد برای دانش‌آموزان عادی اعلام شد

کفراشی به دستورالعمل مدارس شاهد اشاره کرد که در تاریخ 26 اردیبهشت ابلاغ شده است و اظهار داشت: برای دانش‌آموزان مدارش شاهد کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار می‌شود که هزینه‌های آن بر اساس جدولی، توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش پرداخت می‌شود اما دانش‌آموزان عادی باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، تمام هزینه فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و فرزندان آزادگان، ۷۵ درصد شهریه فرزندان جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد جانبازی، ۴۰ درصد شهریه فرزندان جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد جانبازی و ۲۰ درصد شهریه فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد جانبازی پرداخت می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: حداقل شهریه‌ در دوره ابتدایی 300 هزار تومان و حداکثر 480 هزار تومان، حداقل شهریه در دوره اول متوسطه 350 هزار تومان و حداکثر 550 هزار تومان و حداقل شهریه در دوره متوسطه دوم 430 هزار تومان و حداکثر 700هزار تومان است.

* پرداخت بخشی از بدهی بنیاد شهید و امور ایثارگران

به گزارش فارس، مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص عدم پرداخت تعهدات بنیاد شهید و ایثارگران در سنوات گذشته گفت: در سنوات گذشته بنیاد شهید و امور ایثارگران در پرداخت تعهدات خود، مشکلاتی داشت که به همین دلیل انجام نشده بود.

وی ادامه داد: مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران قول مساعد داده‌اند که امسال مشکلی در خصوص تعهدات نداشته باشند، ضمن اینکه بخشی از بدهی خود را نیز پرداخت کردند.

کفراشی اضافه کرد: در حال حاضر در مورد مبلغ امسال در حال بررسی هستیم و امیدواریم به توافق برسیم.

وی در خصوص اختصاص مشاور به مدارس شاهد بیان داشت: در دوره ابتدایی برای هر ۱۲ دانش‌آموز، یک ساعت مشاور، در دوره متوسطه اول برای هر ۱۰ دانش‌آموز، یک ساعت مشاور و در دوره متوسطه دوم برای هر ۸ دانش‌آموز، یک ساعت مشاور پیش‌بینی شده است که طی جلساتی که با مرکز فناوری داشتیم، مقرر شد در بخش مشاوره، ساعت بیشتری به مدارس شاهد اختصاص یابد.

* ثبت‌نام میان‌پایه‌ها و انتقالی‌ها مانند سنوات گذشته است

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در سامانه سجا، ثبت‌نام کلاس اولی‌ها، پایه هفتم و پایه اول متوسطه دوم پیش‌بینی شده است و ثبت‌نام میان‌پایه‌ها و دانش‌آموزان انتقالی مانند سنوات گذشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای سامانه سجا، تمام دانش‌آموزان هدف در مدارس شاهد ثبت‌نام شده و جلوی ثبت‌نام‌های رابطه‌ای و غیرمجاز گرفته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار