کد خبر: ۳۵۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲ 30 December 2016
تابناک گیلان / همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در اردیبهشت ماه 96 برگزار خواهد شد.  برای آشنایی بیشتر با اهمیت شوراها در جمهوری اسلامی ایران و روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا مروری بر تاریخچه شوراها و انتخابات آن از گذشته تا به امروز را در ادامه می خوانید:

به گزارش «تابناک»، اگر شورا را یکی از توصیه های دینی اسلام و نیز یکی از نمودهای مردمسالاری محسوب کنیم ریشه های عملی کردن آن به صورت رسمی به دوران مشروطیت بر می گردد. بعد از مشروطه و تصويب قانون اساسي به صورت جدي، فكر زندگي شورايي در ايران از نظر به عمل تبدیل شد. به عبارت ديگر يكي از دستاوردهاي بسيار حائز اهميت، نهضت مشروطه خواهي جدا از به رسميت شناختن تفكيك قوا، تقسيم قدرت سياسي و اداري كشور بين حكومت مركزي و حكومت هاي محلي بود. چهار اصل ۹۲،۹۱،۹۰و ۹۳ متمم قانون اساسي در خصوص انجمن هاي ايالتي و ولايتي تلاشي بود براي شناسايي زندگي شورايي و تعيين حد و حدود قانون آن، به موجب اصل ۹۰ متمم قانون اساسي «در تمام ممالك محروسه انجمن هاي ايالتي و ولايتي» بر طبق نظامنامه خاصي تشكيل خواهد شد. هدف از تاسيس انجمن هاي ايالتي و ولايتي با « اختيارات تامه» شركت دادن افراد در اداره امور محلي خود و انجام اصلاحات براي تامين منابع اهالي است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی مستقر شده بود از همان روزهای نخستین، مشارکت مردم در اداره کشور از جانب امام و برخی از بزرگان انقلاب مورد تاکید قرار گرفت. تشكيل شوراها به عنوان يكي از برنامه هاي اصلي انقلاب اسلامي در دوران مبارزه از سوي امام خميني رهبر انقلاب عنوان شد. چنانچه در فرماني خطاب به شوراي انقلاب در تاريخ ۹/۲/۱۳۵۸ فرمودند: در جهت استقرار حكومت مردمي در ايران و حاكميت مردم بر سرنوشت خويش كه از ضرورتهاي نظام جمهوري اسلامي است لازم مي دانم بي درنگ به تهيه آيين نامه اجرايي شوراها براي اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ايران اقدام و پس از تصويب به دولت ابلاغ نماييد تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا در آورد .

اصل شورا‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با نام آیت‌الله سیدمحمود طالقانی گره خورده است. شورا از دیدگاه طالقانی نهادی برای تامین خواست همه اقشار، اقوام، گروه‌ها و مشارکت آن‌ها در اداره و تصمیم‌گیری‌های کشور است. به عقیده وی با حضور مردم در شورا‌ها (از روستا تا استان) و اداره آن‌ها به وسیله مردم اهداف حکومت تضمین می‌شود. شورا‌ها تحقق‌بخش و تضمین کننده آزادی هستند و حضور مردم را به مثابه صاحبان حکومت نهادینه می‌کنند.

آیت‌الله طالقانی گفته بود: «صد‌ها بار گفتم که مساله شورا از اساسی‏‌ترین مسائل اسلامی است. خداوند حتی به پیغمبرش با آن عظمت می‌‏گوید با این مردم مشورت کن، به این‌ها شخصیت بده، بدانند که مسوولیت دارند، متکی به شخص رهبر نباشند. این اصل اسلامی است. یعنی همه مردم از خانه و زندگی و واحد‌ها باید در کارشان با هم مشورت کنند. علی (علیه‌السلام) می‌‏فرمود: «مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأیهِ هَلَک» «هر کس استبداد کند در کارهای خودش هلاک می‌‏شود.»، «من شاور الرّجال شارکهم فی عقولهم»، وقتی من یک دید دارم، با یک نفر شما، با دو نفر، با ۱۰ نفر، وقتی مشورت می‌‏کنم ۱۰ دید پیدا می‌‏کنم، ۱۰ عقل به عقل خودم ضمیمه می‌‏کنم. چرا نمی‌‏شود؟ نمی‌‏دانم. امام دستور می‌‏دهد، ما هم فریاد می‌‏کشیم، دولت هم تصویب می‌‏کند ولی عملی نمی‌‏شود. گروه‏هایی، افرادی دست‏اندرکار شاید این‌طور تشخیص بدهند اگر شورا باشد دیگر ما چکاره هستیم؟»

  تصویب اصل شورا‌ها با پیگیری آیت‌الله طالقانی

 بعد از تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگان مردم به بحث و بررسی در خصوص تدوین قانون اساسی پرداختند. آیت‌الله سیدمحمود طالقانی از نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی بار‌ها در سخنرانی‌های خود نظام شورایی را مورد تاکید قرار می‌داد و برای تحقق پیدا کردن آن می‌کوشید. وی قصد پیگیری ادامه مباحث و تلاش‌های خود در جهت اجرایی شدن این نظریه را داشت که عمر وفا نکرد و در شهریور ۵۸ دار فانی را وداع گفت.

 با این اوصاف نمایندگان مردم در خبرگان قانون اساسی در ‌‌نهایت اصل ۱۰۰ را که به شورا‌ها اختصاص داشت تصویب کردند. مطابق این ماده «برای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طرق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم‌‌ همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آن‌ها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند.»

در همان حال روزهای آغازین انقلاب اسلامی و پیرو یك مصوبه از سوی شورای انقلاب و با تلاش جهاد سازندگی شوراهای اسلامی روستا و شوراهای اسلامی كار تشكیل شد. اما این شوراها به دلیل بحران های روزهای آغازین انقلاب و عدم وجود قانون مناسب متوقف ماند.

 اولین انتخابات شورا‌ها بعد از 19 سال

 با اینکه اوایل پیروزی انقلاب شور و شوق فراوانی برای به مرحله اجرا در آوردن اصل شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود داشت اما امکان تحقق این وعده میسر نشد تا اینکه در هفتم اسفند ۱۳۷۷ مردم با حضور ۲۴ میلیونی خود در اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که توسط دولت محمد خاتمی برگزار شد، شورای شهر و روستا را در جمهوری اسلامی ایران بنا نهادند.

 از اوایل مهر ماه ۱۳۷۷ بود که با انتخاب سیدمرتضی مبلغ به عنوان رییس ستاد اجرایی تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا از سوی سیدعبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور، برگزاری انتخابات شهر و روستا رسمیت پیدا کرد.

 در این ایام وزارت کشور و شورای نگهبان در تدارک برگزاری انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان بودند و با توجه به انتشار اسامی نامزدهای خبرگان از سوی شورای نگهبان، مواضع طیف‌های سیاسی، جریان‌ها و گروه‌ها در تایید یا نقد اقدامات این نهاد از تریبون‌های مختلف مطرح می‌شد. احزاب و تشکل‌ها نیز آخرین تلاش‌های خود را جهت ارایه یک لیست واحد به کار می‌‌بستند.

 بعد از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان در دوم آبان ماه، شرایط ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از سوی وزارت کشور در پنجم آبان ماه اعلام شد. خبر انتخابات شورا‌ها موضوع مهمی بود که به فاصله چند ساعت پس از صدور بیانیه وزارت کشور از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی مورد پوشش گسترده قرار گرفت. پس از انتخابات مجلس خبرگان هنوز کشور از فضای رقابت فارغ نشده بود و احزاب و تشکل‌های سیاسی هم دم را غنیمت شمرده و بار دیگر بر تداوم همکاری با گروه‌های همسو تاکید ورزیدند.

 در دهم آبان سیدمصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی - اجتماعی وزارت کشور اعلام کرد استعفای مقامات دولتی داوطلب عضویت در انتخابات شورا‌ها برای قانون الزامی است. از این پس برای برخی از افراد که کارگزار دولت بودند و در عین داشتن یک منصب دولتی، سودای عضویت در شوراهای شهر و روستا را در سر می‌پروراندند چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دور راه یعنی، کارگزار دولت بودن یا نامزدی انتخابات شوراهای شهر و روستا نبود. برخی از این افراد ماندن بر منصب دولتی خود را ترجیح دادند و گروهی دیگر راه استعفا را برگزیدند تا ضمن اعلام نامزدی خود در انتخابات شهر و روستا اقبال خود را برای عضویت در اولین دوره این شورا‌ها بیازمایند.

 مجلس در ۳۰ آبان اسامی ۶۶ نفر عضو هیات‌های عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در ۲۲ استان را اعلام کرد و در ۱۲ آذر نیز هیات دولت کمیته ویژه وزارتخانه‌های معین در امر برگزاری انتخابات شوراهای را تشکیل داد. در دوم دی با دستور وزیر کشور و با تشکیل هیات‌های اجرایی در شهرستان‌های و بخش‌ها، کار انتخابات شوراهای اسلامی برای ورود ۲۰۱ هزار نفر به شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ۷۳۰ شهر و ۴ هزار روستا آغاز شد. نامزدهای انتخاباتی نیز آمادگی خود را برای حضور در این رقابت در هفتم دی ماه به وزارت کشور اعلام کردند و مهلت اداری ثبت نام هفت روزه نامزد‌ها نیز در ۱۳ دی به پایان رسید.

 در ۲۲ دی ماه مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اعلام کرد که در ۶ درصد از روستاهای کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستا‌ها برگزار نخواهد شد.

 بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی دو جناح به امید راهیابی به شوراهای اسلامی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردند. در پی اختلاف نظر میان هیات‌های اجرایی و نظارت، نیروهای اصلاح‌طلبی که در هیات نظارت حضور داشتند از موقعیت خود برای حل مشکل استفاده کردند، به خصوص در شورای نظارت عالی نظارت زمانی که علی موحدی ساوجی به همراه همفکران خود از رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب به استناد بند «د» ماده ۲۶ استفاده کردند، آنان در واکنش به منتقدان خود در ۱۷ بهمن اعلام کردند که رد صلاحیت شدگان اگر به صورت کتبی اقرار کنند که معتقد به ولایت فقیه هستند صلاحیت آن‌ها تایید می‌شود.

 حضور ۲۴ میلیونی مردم  در اولین دوره انتخابات شوراها

 بعد از حضور ۲۴ میلیونی ملت پای صندوق‌های رای، شمارش آرا شروع شد و آمار‌ها حاکی از پیروزی اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات شورا‌ها بود. در ۱۷ اسفند ماه نیز اسامی اعضای منتخب شورای شهر در شهرهای مختلف اعلام شد. بر اساس نتایج بدست آمده در تهران از یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۷۵ رای ماخوذه، یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۳۸۹ رای صحیح اعلام شد و از این تعداد اعضای منتخب شورای شهر تهران به شهر ذیل اعلام شدند: عبدالله نوری (۵۸۸۶۳۳ رای)، سعید حجاریان کاشانی (۳۸۶۰۶۹ رای)، جمیله کدیور (۳۶۹۶۶۹ رای)، فاطمه جلایی‌پور (۳۵۰۱۷۳ رای)، محمدابراهیم اصغرزاده (۳۴۷۱۷۳ رای)، محمد عطریانفر (۳۲۲۸۹۷ رای)، احمد حکیمی‌پور (۳۰۴۴۶۰ رای)، محمد حسین درودیان (۲۷۹۹۴۶ رای)، سیدمحمود علیزاده طباطبایی (۲۶۰۴۶۲ رای)، مرتضی لطفی (۲۲۴۸۶۷ رای)، رحمت‌الله خسروی (۲۲۰۰۲۱ رای)، غلامرضا فروزش (۲۱۵۵۲۰ رای)، صدیقه وسمقی (۲۱۰۳۰۳ رای)، عباس دوزدوزانی (۲۰۰۵۲۱ رای) و سید محمد غرضی (۱۹۲۲۱۱ رای)

 بر اساس این آمار داوود سلیمانی (۱۹۰۷۷۲ رای)، محمد حسین حقیقی (۱۷۶۵۵۶ رای)، حسن عابدینی (۱۷۶۲۸۹ رای)، سیدمنصور رضوی (۱۶۷۲۸۸ رای)، یحیی آل‌اسحاق (۱۶۵۲۱۷ رای) و محمد کاظم سیفیان (۱۵۲۱۰۶ رای) هم به عنوان اعضای علی‌البدل نخستین شورای شهر تهران انتخاب شدند.

 اولين دوره انتخابات سراسري شوراهاي اسلامي كشور با استقبال چشمگير مردم در بيش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتي برگزار گرديد و نهايتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبين مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهاي كشور به عنوان عضو شوراي اسلامي شهر يا روستا برگزيده شدند.

شروع به كار شوراهاي اسلامي از ۹ ارديبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پيام تاريخي حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پيام ويژه اي از سوي مقام معظم رهبري و سخنان رياست جمهوري وقت آغازشد.

 دومین انتخابات شوراهای شهر و روستا

دومین انتخابات شوراهای شهر و روستا در روز ۹ اسفند ۱۳۸۱ برگزار شد. این دوره از انتخابات را  نیز دولت هشتم (دولت دوم سید محمد خاتمی) برگزار کرد. این انتخابات در حالی برگزار شد که دوره 4 ساله تجربه شورای اول در کشور تجربه شده بود و درحالی که همسویی دولت مستقر و مجلس ششم وعدم نظارت استصوابی  از ویژگی های این انتخابات محسوب می شد، حضور گروه های سیاسی مختلف در این انتخابات چشمگیر بود. در این انتخابات نظارت استصوابی شورای نگهبان نبود وبسیاری از داوطلبان توانستد به نامزدی انتخابات برسند. به جز جریان موسوم به «راست سنتی»، طیف‌هایی متنوع از جمله نهضت آزادی و نیروهای ملی-مذهبی شرکتی کم‌سابقه داشتند. جبههٔ دوم خرداد نیز با هم به توافق نرسیدند و چند فهرست ارایه کردند. جناح راست نیز از دادن فهرست خودداری کرد. در این میان گروهی منسوب به راست با عنوان ائتلاف آبادگران ایران اسلامی در انتخابات فهرست ارایه کردند. نیروی محرک این جریان که شورای هماهنگی نیروهای اصولگرا نام داشت، محمود احمدی‌نژاد بود. وی بعد توانست از همین شوراها شهردار تهران شود

 علی تاجرنیا رئیس هیئت نظارت که عضو اصلاح‌طلب مجلس ششم بود آن هنگام گفته‌بود «ما تنها وابستگان به کومله، دمکرات و منافقین آنهم در صورت ارائه اسناد جدید از سوی وزارت اطلاعات را رد صلاحیت کردیم.

انتخابات برگزار شد و برخلاف تصور و فضای حاکم بر مطبوعات آن روز این دوره که در آن افت میزان مشارکت مردم را شاهد بودیم. انتخابات با پیروزی مطلق اصولگرایان همراه بود. در تهران آبادگران ۱۴ کرسی را از ۱۵ کرسی بردند و در این انتخابات همهٔ ۱۵ نفر لیست انتخاباتی اصولگرایان در شهر تهران انتخاب شدند. از آن زمان به بعد اصولگرایان در همهٔ انتخابات‌های (دو انتخابات ریاست جمهوری، دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و یک انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) پیروز شدند.

دومین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، روز 9 اسفند 1381 برگزار شد. مشارکت در این دوره انتخابات بسیار کم بود پایین بود، به‌گونه‌ای که در تهران 562 هزار و 522 نفر در انتخابات شورای شهر تهران شرکت کردند که کمی بیش از یک‌سوم مشارکت در دوره قبل بود. از این تعداد 526 هزار و 972 رأی، صحیح اعلام شد

منتخبان دومین دوره شورای شهر تهران عبارت بودند از:

1 – 1- مهدی چمران 192716 رأی، 2 - عباس شیبانی 178351 رأی، 3 - نادر شریعتمداری 104147 رأی، 4 - حسن بیادی 103150 رأی، 5- حسن زیاری 100454 رأی، 6 - حبیب کاشانی 99013 رأی، 7 - محمود خسروی‌وفا 98390 رأی، 8 - حمزه شکیب  98313 رأی، 9- خسرو دانشجو 98291 رأی، 10 - مسعود زری‌بافان 95971 رأی، 11 - رسول خادم ازغدی 92606 رأی، 12 - امیررضا واعظی آشتیانی 90832 رأی، 13 - نسرین سلطان‌خواه حقیقی روشاوند 90029 رأی،  14 - منظر خیر حبیب‌اللهی  87690 رأی، 15  - مهنوش معتمدی‌آذر 85839 رأی

علی البدل
 16 - سیدمصطفی تاج‌زاده 66196 رأی،  17 - محمدمهدی مظاهری تهرانی 54616 رأی، 18 - ابوالقاسم آشوری 51492 رأی، 19 - محمدابراهیم اصغرزاده 45519 رأی، 20 - مهدی قاسمی کجانی 41844 رأی، 21 - علی‌رضا رجایی 36078 رأی

اعضای شورای شهر دوم در تهران که کمتر بحثهای داخل شورا را رسانه ای می کردند در سکوت ظاهرا فضای آرامی را ایجاد کردند که بسیاری معتقدند در این فضای تعامل شورا با شهرداری وقت، شهرداری توانست بسیاری از مصوبات مانند منوریل را پشت درهای بسته به تصویب برساند. حمزه شکیب عضو شورای شهر در دور دوم و سوم در ارزیابی خود از فعالیت شورای دوم می گوید: این شورا در مورد مصوبه هایی مانند منوریل در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت.

اگر چه برخی شورای اول را به سیاسی کاری محکوم می کنند کارشناس مسائل شوراها معتقد است که شوراها در همه دوره ها سیاسی بودند.

سومین انتخابات شوراهای شهر و روستا

 سومین دوره انتخابات شورای شهر و روستا روز 24 آذر 85 برگزار شد که در این انتخابات یک میلیون و 656 هزار و 558 نفر در تهران شرکت کردند که تقریبا سه برابر مشارکت در دوره دوم بود. برگزاری این انتخابات بر عهده دولت محمود احمدی نژاد بود و نظارت بر آن توسط مجلس هفتم صورت می گرفت.

 در این انتخابات هم اصولگرایان پیروز شدند و در بین منتخبان شورای پایتخت برخی چهره های ورزشی از جمله رسول خادم و علیرضا دبیر و هادی ساعی به چشم می خورد. یکی از ویژگی های خاص منتخبان این شورا حضور پررنگ ورزشکاران و نیز حضور خواهر رئیس جمهور در شورای شهر تهران بود. تاکنون طولانی ترین دوره شورای اسلامی شهر روستا مربوط به دوره سوم است که 7 سال به طول کشید و دلیل آن تجمیع انتخابات و همزمان کردن آن با انتخابات ریاست جمهوری بود. 

اعضای شورای  سوم شهر تهران عبارت بودند از: -1  مهدی چمران 603766 رأی، 2 - مرتضی طلایی 539761 رأی، 3 - رسول خادم 427097 رأی، 4 - عباس شیبانی 394358 رأی، 5 - هادی ساعی 384358 رأی، 6  - حمزه شکیب 330233 رأی، 7 - علی‌رضا دبیر 306809 رأی، 8 - پروین احمدی‌نژاد  249549 رأی، 9 - معصومه ابتکار 232959 رأی، 10 - احمد مسجد‌جامعی 216015 رأی، 11 - محمدعلی نجفی 202700 رأی، 12 - معصومه آباد 201754 رأی، 13 - حسن بیادی 200397 رأی، 14 - خسرو دانشجو 200175 رأی، 15 - حبیب کاشانی 197284 رأی.

علی البدل

16 - عبدالمقیم ناصحی 195839 رأی، 17 - حسن زیاری 188226 رأی، 18 - محمود خسروی‌وفا 173321 رأی، 19- امیرعلی امیری 160934 رأی، 20 - بهمن ادیب‌زاده 158626 رأی، 21 - محسن وفامهر 154877 رأی.

 چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد.

عمر قانونی هر دوره ی شوراها ۴ سال است. ولی در پی تصویب قانونی در مجلس مصوب شد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود انتخابات گذشته در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و عمر شوراهای سوم ۷ سال به درازا کشید. در این انتخابات توازن نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب در شهرهای بزرگ دچار تغییراتی شد و مثل دو دوره قبلی اصولگرایان یکه تاز شوراهای شهر نبودند. در تهران نیروهای اصلاح طلب توانستند نزدیک به نیمی از کرسی های شورای شهر را از آن خود کنند. با این وجود شهردار تهران محمدباقر قالیباف انتخاب شد که از سال 84سکان مدیریت شهری تهران را بر عهده داشت.

سه دوره گذشته انتخابات شوراها در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۸۱ و۱۳۸۵ برگزار شده بود.

شروع به کار دوره چهارم شوراهای اسلامی، یک ماه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری یازدهم بود

منتخبان چهارمین شورای شهر چهارم

در این انتخابات از 2 میلیون و 786 هزار و 357 رای اخذ شده 2 میلیون و 242 هزار و 662 رای صحیح بود:

1- مهدی چمران 566 هزار و 614 رای،2- علیرضا دبیر 467 هزار و 700 رای،3- احمد مسجد جامعی 281 هزار و 548 رای،4- حسین رضازاده 270 هزار و 390 رای

5- حبیب کاشانی 266 هزار و 553 رای،6- هادی ساعی 260 هزار و 457 رای،7- مرتضی طلایی 242 هزار  و 384 رای،8- پرویز سروری 199 هزار و 956 رای،9- رضا تقی پور 186 هزار و 20 رای،10- الهه راستگو 179 هزار و 982 رای،11- عباس شیبانی 173 هزار و 277 رای،12- اسماعیل دوستی 158 هزار و 708 رای،13- احمد دنیامالی 157 هزار و 277 رای،14- محمد سالاری 155 هزار و 138 رای،15- محمد مهدی تندگویان 154 هزار و 921 رای،16- فاطمه دانشور 144 هزار و 792 رای،17- احمد حکیمی پور 137 هزار و 694 رای،18- محمد حقانی 135 هزار و 100 رای،19- مجتبی شاکری 130 هزار و 269 رای،20- سید ابوالحسن مختاباد 129 هزار و 969 رای،21- رحمت الله حافظی 129 هزار و 832 رای،22- ابوالفضل قناعتی 127 هزار و 664 رای،23- اقبال شاکری 127 هزار و 558 رای،24- مهدی حجت 127 هزار و 252 رای،25- غلامرضا انصاری 126 هزار و 500 رای،26- معصومه آباد 122 هزار و 790 رای،27- عبدالمقیم ناصحی 119 هزار و 826 رای،28- محسن سرخو 118 هزار و 745 رای،29- عباس جدیدی 117 هزار و 503 رای،30- محسن پیرهادی 114 هزار و 495 رای،31- محمد مهدی مفتح 114 هزار و 439 رای

علی البدل

32-مسعود سلطانی فر114 هزار و118 رای ،33-ولی الله شجاع پوریان 110 هزار و 696 رای ،34- علی صابری 109 هزار 411  رای ،35- افشین حبیب زاده 108 هزار و 59  رای ،36-حسن خلیل آبادی 106 هزار 731 رای ،37- زهرا صدر اعظم نوری 105 هزار و 896 رای
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا نیکرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
انتخابات شوراهای شهر و روستا هر چهار سال یکبار در شهریور برگزار گردد
ششمین دوره در شهریور ۱۳۹۹ برگزار گردد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار