سکانس ترکیبی شوق و اضطراب
زنگ تفریح زده میشود و دانش آموزان در گوشه و کنار هنرستان در تلاش هستند که در روز نشست در مدرسه نباشند.مافیایی پشت نیامدن به مدرسه است،ولی مدیری تیزبین در هنرستان هست. در همان ابتدای صبح مدیر متوجه عوامل تحریک کننده میشود و نقشه ها را بهم میریزد.
کد خبر: ۳۴۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 25 December 2016
گزارش تفصیلی تابناک کهگیلویه وبویراحمد از برگزاری متفاوت نشست انجمن و اولیا و مربیان هنرستان دارالفنون لنده .

۳روز قبل از نشست انجمن اولیا و مربیان در هنرستان تبادل نظر راجع به چگونگی برگزاری این نشست آغازشد.
نشست های انجمن اولیا دراین سالها با حضور کم رنگ اولیا همرا بود.گهگدارای درمدارس کشور کارشناسان انجمن اولیا ،مدیران آموزش وپرورش ورؤسای مدارس به این عدم استقبال وحضور اولیا گلایه های داشتند
و برای اینکه این نشست پرشوربرگزارشود،مدیر هنرستان برنامه ای دارد.

دعوت نامه هابا همان نگارش همیشگی !
ولی محترم دانش آموز.............درراستای برگزاری نشست انجمن اولیا و مربیان هنرستان............ از جنابعالی دعوت میشود تا در تاریخ..............در محل هنرستان حضور داشته باشید.
دستور کار نشست آموزش خانواده (کارگاه آموزشی ارزشیابی تحصیلی و تربیتی )
دعوتنامه تحویل دانش آموزان داده میشود.

دانش آموزان به مانندسنوات گذشته ذوق زده شدند.خوشحال از اینکه در روز نشست انجمن ،هنرستان تعطیل است رویه ای که تا بوده همین بوده !ولی بی خبر از آن که مدیر هنرستان دارالفنون قصددارد آن را تغییر دهد!تغییری شاید کوچک لکن تاثیر گذار به نوعی که انتظار میرود اجرای آن به خلق صحنه های جذاب مبدل شود.
خوشحالی که دوام نیاورد!
بعد از اینکه دعوت نامه ها به دانش آموزان داده شد،حالا مدیر هنرستان یکی یکی درب کلاسهای درس را میزند .بدیع زاده چگونگی تشکیل نشست را برای دانش آموزان توضیح میدهد.
هنوز حس خوشحالی در چشمانشان نمایان بود که بدیع زاده اعلام کرد روز نشست باید دانش آموزان حضور داشته باشند!برنامه ریزی یک روز تعطیل در ذهن آنان بهم میخورد.
تعدادی از دانش آموزان برای گرفتن وقت سالن و در کنار همکلاسی ها بازی کردن ،..نقشه ها درسرداشتند .گروهی هم به فکر رفتن به استخر شنا بودند.
 ابتکار جالب مدیر مدرسه برای برگزاری یک جلسه + تصاویر
 
زنگ تفریح زده میشود و دانش آموزان در گوشه و کنار هنرستان در تلاش هستند که در روز نشست در مدرسه نباشند.مافیایی پشت نیامدن به مدرسه است،ولی مدیری تیزبین در هنرستان هست. در همان ابتدای صبح مدیر متوجه عوامل تحریک کننده میشود و نقشه ها را بهم میریزد.

احسان ،جاوید ،نوذر،سجاد و علی از نوع نگاهشان معلوم بود که چندان ناراحت از حضور دانش آموزان در نشست نیستند چرا که به واسطه عضویت در شورای دانش اموزی باید حضور داشته باشند پس چه بهتر که بقیه دوستان و هم کلاسی ها نیز حضور داشته باشند. دانش آموزان هیچ راهی برای عدم حضور خود نمی بینند.
یک روز مانده به تشکیل نشست محل برگزاری نشست یعنی نماز خانه هنرستان باید آماده شود.به رسم تشکیل نشست ها در سنوات گذشته سالن نمازخانه از دید همه آماده هست.
لزوم تغییر در نشست های تکراری
دراین سالها نشست ها در محل نمازخانه برگزار و مهمانان بر روی فرش های مسجد می نشستند.ولی مدیر نگاهش متفاوت است! با همکاری دانش آموزان و کارکنان فرش ها برداشته میشوند،او برای نشستن و متفاوت بودن نیز برنامه دارد چرا که بی دلیل نام این نشست را سه ضلع مثلث نگذاشته اند.
برای تفاوت در برگزاری نشست ، به تعداد دانش آموزان و اولیا صندلی درسالن چیده میشود دو صندلی کنار هم یکی برای ولی و دیگری برای فرزندش!اینجاست که دانش آموزان پی میبرند که مدیر چه نقشه ای برای آنان دارد.
زنگ تفریح ساعت سوم همه دانش اموزان روی این نکته بحث میکنند. همه دانش اموزان مدرسه فهمیده بودند که باید در کنار اولیا در نشست حاضر باشند.
عده ای ازالان دلهره دارند که آیا ولی آنان فردا کنار دست شان می نشیند؟
عده ای خوشحال که فردا رو دررو معلم از وضعیت خوب تحصیل آنان در حضور پدر یا مادرشان میگوید!
و عده ای اضطراب داشتن که وضعیت بد درسیشان به اطلاع اولیا رسانیده شود.
موضوع چینش صندلی ها یقینا به خانواده ها کشیده شده است.
روز برگزاری نشست
روز نشست فرا می رسد ساعت نشست ۱۰قید شده بود. شوق و اضطراب از همان ابتدای صبح در چهره دانش آموزان مشهود بود.
عده ای خوشحال بودند از اینرو که از امدن پدر یا مادر اطمینان داشتند و عده ای به واسطه موقعیت شغلی و سنی پدر و مادرشان مردد از اینکه می آیند یا نمی آیند؟
نزدیک های ساعت ۱۰ کم کم تعدادی از اولیا آمده بودند.جاوید و ساسان متوجه حضور پدران خود می شوند و به استقبال آنان میروند.

اضطراب در چهره عده ای به روشنی مشهود است !آوردن تلفن همراه به مدرسه تخلف است . سینا مردد است چگونه پدرش را اطلاع دهد که همه آمده اند.ستار در فکر است شاید پدر و مادرم فراموش کرده باشند.
از چهره های بشاش دانش آموزان معلوم بود که خوشحال هستند که به آنان اهمیت داده شده و آنان میتوانند در یک نشست همراه بزرگترها حضور داشته باشند.
تنها راه باقی مانده برای سینا و چند تای دیگر از دانش آموزان که اولیای آنان نیامده بودند این بود که از تلفن مدرسه و گوشی های همراه معلمین استفاده کنند.
گوشی های همراه معلمین در دست دانش آموزان و هریک در گوشه ای از مدرسه درحال صحبت کردن!معلوم بود که داشتند به پدر و مادرشان این نکته را می گفتند که همه دانش آموزان پدر یا مادرشان آمده اند ،اگر شما نیایید تا پایان نشست نگاه ها به سمت من است!

ابتکار جالب مدیر هنرستان جواب میدهد و معلوم بود تغییر کوچک در نوع برگزاری این نشست آنچنان کوچک هم نبود و همین تغییر باعث شرکت حداکثری اولیا و دانش آموزان شده است.

نشست آغاز شده بود و حدودا ۷۰ درصد اولیا آمده بودند.عده ای خوشحال بودند و عده ای اضطراب داشتند.ستار زیر چشمی به سجاد نگاه میکند که با مادرش در حال خوش و بش کردن است. و مادر دست نوازش بر سر پسرش میکشد و شوقی که در نگاه سجاد برق میزد.
این اضطراب دلیلی بود که گهگداری ستار بلند شود تا از شیشه سالن طبقه بالاحیاط مدرسه را نگاه کند چرا که منتظر ورود مادرش بود و شاید چیزی که بیشتر از همه آزارش میداد صندلی خالی کنار دستش بود.
دانش آموزی در ردیف معلمین در جلو نشسته است.ابتکار دیگر مدیر هنرستان اینجا باعث میشود که دانش آموز بی سرپرستش نیز فراموش نشود و خلا پدر و مادر را احساس نکند!

تلاوت قرآن اغاز میشود ،سرود مقدس جمهوری اسلامی نواخته می شود.
بدیع زاده با سیمای جدی همیشگی و مسرور از به ثمر نشستن ابتکار خویش و حضور حداکثری اولیا شروع به صحبت میکند.
ابتدای سخنان تعریف و تمجید و قدردانی از حضور حداکثری دارد.مدیر مدام تکرار میکند که حضور شما اولیا در مدرسه ضروری است .و یقینا دانش آموزانی که پدر و مادرشان با مدرسه ارتباط دارند از شانس موفقیت بیشتری برخوردارند.این جمله تاثیر بسزایی برآنانی گذاشت که منتظر حضور ولی خود بودند.

مدیر کمی تخصصی تر بیان میکند
بدیع زاده از سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و برنامه تعالی مدیریت مدرسه و چشم انداز آموزش و پرورش درافق ۱۴۰۴می گوید و اینکه این سند قانون اساسی آموزش وپرورش است .

او می گوید افق ۱۴۰۴ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ،علمی درسطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی و الهام بخش جهان اسلام همراه با تعامل سازنده در عرصه روابط بین المللی است و نیزاشاره ای به نقش اولیا دراین سند می کند.

شاید برای دانش آموزان و خیلی از اولیا تفهیم کردن این جملات سخت بوده باشد که از نوع نگاه دانش آموزان و پدران و مادران حاضر در نشست که اکثریت تحصیل کرده نبودند ،مشهود بود که بدیع زاده باید سخنان را ساده تر بیان کند .ولی مدیره باهوش گرفته بود و در اینجا مثالی دیگر میزند.این بار میگوید هنرستان دارالفنون را در نظر بگیرد! این هنرستان در سال گذشته در برنامه تعالی مدیریت واحد اموزشی برتر شهرستان ،موفق در سطح هنرستان های استان شده است .از اینرو ما باید تلاش کنیم ضمن حفظ مقام نخست هنرستان خود برنامه داشته باشیم که د رسطح استان به مقام ممتاز برسیم. اگر امروز در پله اول یک راه پله قرار داریم برنامه ریزی داشته باشیم که در سال آتی در پله های بالاتر قرار بگیریم .
پدر و مادر سینا و ستار در این لحظه وارد میشوند .شوق در چهره آنان نمایان میشود. پدر سینا بر روی اولین صندلی خالی که می بیند می نشینید ولی در این لحظه مدیر خطاب به پدر سینا میگوید سینا را در جمع پیدا کن و کنارش بشین !خنده های شیرین سینا به پدر فهمانده بود که بی صبرانه منتظر حضورش بوده است.
احترام به معلم با گویش لری
حضور ارسلان بدرقه هنر اموز هنرستان (معلم) به سالن نشست باعث میشود دانش آموزی از ته سالن با گویش زیبای لری صدا بزند "دردت بزن وم" (دردت به جونم بخوره)اولیا خوشحال ازاین جمله دانش فهمیدند که عشق به معلم در این هنرستان وجود دارد و خیالشان راحت شد که فرزندانشان در محیطی با نشاط و جوی صمیمی تحصیل میکنند.

دراین لحظه بدیع زاده که همچنان در حال صحبت کردن بود می گوید خدای را شاکریم که توانستیم اینچنین خدمت به فرزندان شما بنمایم که با ورود معلم آن هم درچنین نشستی فرزند شما از خود بی خود شود و در جمع اینچنین ابراز علاقه به معلمش نماید.

بدیع زاده در پایان سخنان خود در راستای اهمیت رشته های فنی از مقایسه خودش که تحصیل کرده در رشته فنی بود با یکی از کارکنان هنرستان میگوید!
من تحصیل کرده رشته کامپیوتر و فلان همکارم تحصیل کرده رشته ای غیره فنی است.من در پایان خدمتم میتوانم در بازار آزاد با توجه به داشتن حرفه ،موقعیت شغلی ایجاد کنم لکن این شرایط برای همکار غیره فنی میسر نیست . پس قدر رشته های فنی را بدانید و به این باور که نهادینه شده است که تحصیل در رشته های فنی سودی نخواهد داشت پایان دهید چرا که امروزه با داشتن یک دیپلم فنی میشود امرار معاش کرد.
سخنان میهمان ویژه برنامه
مهمان ویژه نشست امروز بایگانی از استاتید حوزه روانشناسی و مدرس آموزش خانواده است . نوع گفتمان بایگانی با توجه به اینکه در میان سخنانش از گویش زیبای لری استفاده میکند مورد توجه مخاطبان است. در ابتدای سخنان مدرس آموزش خانواده شهرستان میگوید:امروز صحنه های زیبایی را دیدم و این اولین نشست زیبایی است که در شهرستان و هنگام برگزاری کلاس های آموزش خانواده میبینیم و به سهم خودم از مدیر و عوامل تقدیر مینایم .
بایگانی خطاب به اولیا میگوید :از ناخن جویدن فرزندانتان به راحتی نگذرید
مسیر رفت و برگشت فرزندانتان را زیر نظر داشته باشید
با فرزندانتان مشورت کنید
به فرزندانتان مسولیت بدهید
شاید فشاراقتصادی وجود داشته باشد لکن توجه کنید پوشش فرزندانتان تکراری نباشد
با رفتارهای صحیح تلاش کنید شما الگوی فرزندتان باشید
فرزندانتان را مدام با دیگران مقایسه نکنید (بچه فلانی چه شد ،بچه ما فلان شد )
در ایام امتحانات مهمانی ها را تعطیل کنید (خصوصا ایام کنکور)
مشاجره در خانواده را کنار بگذارید (در حضور فرزندانتان مشاجره نکنید )
راه های موفقیت را برای فرزندانتان تسهیل کنید
ارتباط خود را با مدرسه قطع نکنید
حضور معنوی ،مالی ،مشاوره ای اولیا برای مدرسه لازم است
نشست به پیان میرسد ،پدر دست فرزندش را میگیرد یکی یکی به سراغ معلمین میرود تا از اوضاع تحصیل فرزند با خبر شود .معلمین درحضور دانش آموزان ،مشاوره های لازم را میدهند .سالن نشست خالی میشود و در راهرو و حیاط مدرسه دیدراها ادامه دارد. مشهود است که هم دانش آموزان و هم اولیا از نوع برگزاری نشست رضایت دارند و تغیرات کوچک در نوع برگزاری تاثیر داشته است! چیزی که مهم به نظر میرسید خوشحالی زایدالوصف دانش آموزان در کنار پدر و مادران و اصرار بر تشکیل مجدد این چنین نشست هایی در طول سال تحصیلی بود.
به امید روزی که صرفا برگزاری نشست انجمن اولیا در مدارس برای اجرای صوری بخشنامه ها نباشد و از ایده های نو برای برگزاری و تاثیر گذاری استفاده نمائیم .
نشست ۳ضلع مثلث (دانش آموز،اولیا ومعلم+ با شکوه وتاثیر گذاری هرچه تمام تر در هنرستان دارالفنون لنده به پایان رسید)

گزارش و عکس :مجید مرادی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
هنرجوی هنرستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
سپاس از آقای بدیع زاده و همکارانشان و خبرنگار سایت وزین تابناک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
عالی ب
تقویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
واقعا زیبا درود براین قلم زدن
روان شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
چنین مدیرانی باید ازطریق وزارت تشویق بشن ولی مگه وزارت کاربه کیفیت داره
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
بسیار عالی بود.
بدون نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
مطمئن باشید همین مدیر سال دیگه عزل هست جون کارش عالی وباکیفیت ودلسوزانه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
این مدیری بود که چن سال همزمان مدیر دو مدرسه بود. پول مفت خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
متاسفانه این فرهنگ غلط در بعضی از هم وطنان ما هست که بجای تشویق .توهین کنند.بجای حال . گذشته را میبینند.واگر ازشخصی خوشش نیاد .با تهمت ودروغ وکم رنگ جلوه دادن کار خوب طرف مقابل می پردازد. اصل عمل مدیر محترم جالب وقابل تقدیر هست.پس با به رخ کشیدن گذشته ایی که معلوم نیست راسته یا دروغ .شرائط مدیر شدنش در دو مدرسه چی بوده درفضای عمومی پخش کردن کار ناپسندیست.درضمن بنده تو عمرم به استان کهگیلویه نیامدم ومدیرمدرسه دارالفنون را هم تو عمرم ندیدم.ولی خواستم بگویم به کار خوب هم وطنم احترام میزارم واز اصطلاح زشتی که هموطن دیگری براش بکار برده عذر خواهی میکنم. سعی کنیم در همه حال بهم دیگر احترام بزاریم .تا دشمن شاد نشویم.بیگانه ستیز باشیم نه هموطن گریز
میناع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
مرحبا عالی بود قطعا درکشورماافرادی که خوب کارمیکنندمورد تهمت قرار میگیرن که این هم ازفرهنگ غلط ماست من که به نوبه ی خودم ازاین مدیرمحترم تقدیروتشکر می‌کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
چقدر مسخره
حمبد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
هیچ مدیری نمی تونه همزمان در دو مدرسه مدیرباشه مگر طبق قانون یکی ضمیمه باشه که مشکلی نیست. بعدش هم مگه تو مدرسه پولی هست که مدیربیچاره بخواد بخوره؟
به هر حال حرکت زیبای این مدیر قابل تقدیره.
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
در آموزش و پرورش امکان این دو حکم مدیریت برای کسی بخورد وجود ندارد،و حق مدیریت حدود سیصد هزار تومان است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
احسنت بر مدير توانمند خداقوت
اين وصله هاي ناجور به فرهنگيان نمي چسبد كمي خدا رو هم ببينيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
واقعا کار این مدیر قابل ستایش و باید مورد تشویق قرار بگیره
نه اینکه بدون مدرک مستند به کسی تهمت بزنید .. تهمت زدن خیلی راحت دوست عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
خیلی جالب بودحرکت این مدیر
علی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بسیار عالی قابل ستایش است خدا قوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
عالی
مختاري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
بسيار عالي بود و قابل تحسين
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
برای این مدیر خوش فکر آرزوی سلامت و خوشبختی دارم.
تا باد چنین بادا
شقایق ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
انتخابات ریاست انجمن دردفتر مدرسه چه کسانی حق رای دارند
مينايي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
درود خدا بر معلمان و مديران سخت كوش
بسيارخلاقانه احسنت خداقوت
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
اخ سی مهندس بدرقه. یادش بخیر
یاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
اگه بتونه مدیریت کنه چه اشکال داره، ده تا مدرسه را هم مدیریت کنن کمه ،از همچین مدیر خلاقی باید تقدیر بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار