کد خبر: ۳۳۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 06 December 2016
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: سودی که به وثیقه‌های سپرده شده در حساب‌های حقوقی قوه قضائیه تعلق می‌گیرد برای افراد یا دستگاه قضایی محسوب می‌شود؟ این سود جای بحث دارد و باید شفاف‌سازی شود.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نفت برده شده اما معلوم نیست پول‌ها چه شده است. از ۱۱ هزار میلیارد پول تنها ۴ یا ۵ هزار میلیارد شناسایی شده و باید مشخص شود بقیه کجا رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک  مصطفی کواکبیان در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو از سوی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد با اشاره به حکم دادستانی برای بازداشت محمود صادقی نماینده تهران، گفت: طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان کاملاً در اظهار نظر آزاد هستند، پس اینکه شبانه برای نماینده‌ای حکم بازداشت صادر می‌شود تقصیر مجلس است که از حق و حقوق خود کوتاه می‌آید. باید مجلس بایستد.اگر ما برای عدالتخواهی کوتاه بیاییم مطمئن باشیم حکومت در خطر است. ما دوستدار حکومت هستیم. اگر علیه مفاسد اقتصادی و سیستماتیک شدن مفاسد اقتصادی در نظام فریاد می‌کشیم به خاطر این است که حکومت را دوست داریم و می‌خواهیم این حکومت بماند.

نماینده تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر سه فضیلت کسب علم، مبارزه و جهاد و تقوا را به عنوان فضایل مترتب برای دانشجویان برشمرد و گفت: دانشجویان باید آرمان‌های عدالتخواهی، آزادیخواهی، دموکراسی، مردمسالاری، استقلال‌طلبی و وجود حقوق شهروندی را مطالبه کنند. دانشجویان باید بینش سیاسی و ارتقای سطح آگاهی‌های سیاسی را مدنظر داشته باشند نه اینکه تصور کنند تنها وظیفه‌شان درس خواندن است چون بدون اطلاع از اوضاع اجتماع و سیاست و فرهنگ نمی‌توانند عنصر مفیدی برای جامعه باشند. در این شرایط آنها توسط باندهای قدرت جهت‌دهی می‌شوند.

کواکبیان با تأکید بر اینکه دانشگاه بدون سیاست دانشگاه مرده است، گفت: دانشجو باید مطالبه‌گر باشد نه اینکه منتظر حوادث و تحولات شود؛ بلکه باید خودش حادثه‌ساز و تحول‌گرا باشد. در جامعه ما بسیاری از مسائل می‌گذرد که نمونه آن اتفاق برای یک نماینده است، اما مسائل عمیق‌تری در جامعه وجود دارد که یکباره می‌شنویم همچون اعدام بابک زنجانی. شاید در وهله اول خوشحال شویم که قرار است یک مفسد میلیارد نفتی اعدام شود اما ما راضی نیستیم به این زودی اعدام شود.

وی توضیح داد: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نفت برده شده اما معلوم نیست پول‌ها چه شده است. از ۱۱ هزار میلیارد پول تنها ۴ یا ۵ هزار میلیارد شناسایی شده و باید مشخص شود بقیه کجا رفته است.

کواکبیان افزود: از طرف دیگر سرنوشت املاک و فیش‌های نجومی و اختلاس‌های میلیاردی زمان محمود آقا معلوم نیست که چه شده است. مهم است که دانشجو از همه این اتفاقات مطلع باشد و به نام ملت فریاد بزند. ما این فریادها را به دلیل دوست داشتن مردمانمان می‌زنیم چون معتقدیم باید راه شهدا را ادامه دهیم. از این‌روست که عدالت‌خواهی و عدالت‌جویی یکی از آرمان‌های مهم جنبش دانشجویی است و هیچ‌گاه نباید از آن فاصله گرفت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه با اشاره به لغو سخنرانی مطهری در مشهد، گفت: اینکه اجازه ندهند سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد انجام شود چه معنایی دارد؟ مگر ایشان می‌خواست چه چیزی بگوید که عده‌ای از آن وحشت می‌کنند و بعد می‌خواهند آن را به جاهای دیگر سرایت دهند. باید صداهای مختلف شنیده شود تا از این صداها بهترین‌ها انتخاب شوند. جامعه آرمانی و اسلامی با تکصدایی معنایی ندارد. از این‌روست که آزادیخواهی از آرمان‌های دیگر جنبش دانشجویی است که باید دنبال آن باشد.

وی با تأکید بر اینکه دانشجویان نباید یک لحظه از دموکراسی و مردمسالاری غافل شوند، گفت: ‌استقلال نیز یک مفهوم واقعی است که باید دانشجویان مطالبه‌گر آن باشند، اما استقلال با قطع رابطه و انزواطلبی منافات دارد. استقلال یعنی زیر سلطه هیچ قدرتی نرویم و با سرافرازی حق این ملت را استیفا کنیم. ولی برخی‌ها در کشور به دنبال پاک کردن صورت مسأله هستند چون نمی‌توانند مسأله را حل کنند که نمونه آن در برجام است.

کواکبیان ابراز عقیده کرد: ما در برجام توانستیم اجماع جهانی را بشکنیم البته برخی از مراکز هسته‌ای دچار محدودیت شدند که باید درست شوند. اکنون برخی با یک مصوبه کنگره آمریکا می‌گویند باید همه چیز سر جای اول خود برگردد. این به آن دلیل است که آنها شناخت دقیقی از شرایط ندارند و می‌خواهند صورت مسأله را پاک کنند. اگر دولت یک کشوری نقض عهد کرد باید برخورد شود اما ما در برجام با ۶ کشور مذاکره کردیم. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نیز معتقدند در این تمدید تحریم‌ها بحث‌های هسته‌ای را عمل نمی‌کنند و اوباما نیز نمی‌تواند این مصوبه را وتو کند؛ چون این مصوبه بیش از دو سوم رأی کنگره را به همراه داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه استقلال‌طلبی با عزت همراه است،‌ گفت: برجام نه فتح‌الفتوح است که بتواند همه چیز را زیر و رو کند و نه عهدنامه ترکمانچای است که عده‌ای بگویند باید میز مذاکره را ترک کرد، کما اینکه هشت سال این کار را کردند و نتیجه ‌آن تصویب هفت قطعنامه شورای امنیت و قرار گرفتن کشورمان ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود بدان معنا که آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند به ما حمله کنند.

به گزارش ایسنا؛ کواکبیان آرمان دیگر جنبش دانشجویی را مطالبه حقوق شهروندی عنوان و اظهار کرد: نباید خیلی راحت از کنار بسیاری از مسائل گذشت. ما را با لغو فلان سخنرانی و یا تلاش برای بازداشت فلان نماینده اصلاح‌طلب مشغول می‌کنند اما مهم‌تر آن است که باید به مقابله با چنین مباحثی پرداخت که منجر به بروز چنین مباحثی شده است. اما سوال این است که دولت چه کرده و چرا شورای تأمین استان و استاندار برخورد نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار