کد خبر: ۳۳۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 03 December 2016
خبرگزاری رویترز طی گزارشی مدعی شد که توافق اوپک حاصل مذاکرات پشت‌پرده ایران، روسیه و ریاض بوده است و رهبر ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد این توافق به رئیس‌جمهور و وزیر نفت دستوراتی داده است.

به گزارش فارس، پس از توافق اوپک، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که این توافق حاصل رایزنی‌های پشت‌پرده مسکو، تهران و ریاض بوده است.

به نوشته این گزارش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در کنار گذاشتن اختلافات عربستان و ایران برای پیش بردن نخستین توافق این سازمان با روسیه در 15 سال گذشته، نقش کلیدی داشته است.

این گزارش به نقل از منابع اوپک و غیراوپک مدعی است، رایزنی‌هایی در آستانه نشست اوپک میان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان و آیت‌الله خامنه ای، رهبر ایران و حسن روحانی رییس‌جمهور این کشور صورت گرفته است.

به نوشته رویترز، نقش محوری پوتین به عنوان میانجی میان تهران و ریاض توانست بار دیگر تاثیر این کشور در خاورمیانه را نشان داد. تاثیری که پیش از این با حضور نظامی این کشور در خاک سوریه آشکار شده بود.

این میانجی‌گری در ماه سپتامبر در حاشیه نشست گروه 20 در چین در دیدار با محمد به سلمان آغاز شد. هر دو توافق کردند تا با همکاری با یکدیگر به بازارهای نفتی برای کاهش مازاد عرضه کمک کنند.

قیمت نفت که در 2 سال گذشته به شدت کاهش یافته بود، پس از توافق اوپک بیش از 10 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و به 53 دلار در هر بشکه رسید.

رویترز در ادامه می‌نویسد، کاهش درآمدهای نفتی عربستان و روسیه، درد مالی ایجاد کرد که سبب شد تا با وجود تمام اختلافات سیاسی میان ریاض و مسکو در مورد جنگ داخلی در سوریه، این توافق حاصل شود.

اوپک در ماه سپتامبر در الجزایر توافق کرد تا تولید خود را برای نخستین بار از سال 2008 تاکنون کاهش دهد اما سهم هر کشور از میزان کاهش باید در نشست چهارشنبه گذشته نهایی می‌شد و این امر به دیپلماسی بیشتر نیاز داشت.

به نوشته رویترز، پوتین توانست عربستان را به قبول بیشترین کاهش تولید و عدم پافشاری برای کاهش تولید ایران متفاعد کند.

رویترز در ادامه با توضیح اینکه تماس تلفنی میان پوتین و حسن روحانی، راه را برای این توافق هموار کرد، مدعی شد که پس از این تماس، روحانی و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران برای کسب تکلیف به دیدار رهبر ایران رفته‌اند.

در ادامه رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد: «در جریان این دیدار، آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اهمیت رعایت خطوط قرمز و عدم تسلیم در برابر فشارهای سیاسی با هرگونه کاهش تولید مخالفت کرده است.»

به گفته این منبع آگاه، «زنگنه به طور کامل استراتژی خود را شرح داد ... و در نهایت موافقت رهبر را کسب کرد... همچنین ایشان با مذاکرات سیاسی به ویژه با آقای پوتین موافقت کرده است.»

زنگنه سه‌شنبه شب با میانجی‌گری الجزایر با توافق موافقت کرده بود اما محتاطانه در این‌مورد هیاهو به راه نینداخت. وی حتی پس از نشست از هرگونه اظهارنظری که نشان‌دهنده پیروزی تهران در رویارویی با ریاض در سایه این توافق باشد، پرهیز کرد.

وی در مصاحبه با رسانه دولتی کشورش گفت: «تماس میان روحانی و پوتین نقش بزرگی ایفا کرد... پس از این تماس، روسیه از کاهش تولید حمایت کرد.»

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، اما اوپک بدون نزاع که اوپک نمی‌شود. عراق همچنان با کاهش تولید به علت هزینه‌های جنگ علیه داعش مخالفت می‌کرد که این مخالفت می‌توانست توافق را از مسیر خارج کند اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در لحظات آخر با کاهش موافقت کرد و به این ترتیب، اوپک پس از سال‌ها برای تعادل بازار به توافق رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار