کد خبر: ۳۳۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 02 December 2016
ترکیه و روسیه بر سر لزوم ایجاد «آتش‌بس» به عنوان گام نخست برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه به توافق رسیده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، در پی دیداری که «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران خارجه روسیه و ترکیه در آنتالیا داشته‌اند، دو طرف بر سر لزوم ایجاد «آتش‌بس» به عنوان گام نخست برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه به توافق رسیده‌اند.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی: «برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان باید آتش‌بس ایجاد شود. کمک‌های انسان‌دوستانه باید انتقال پیدا کنند.»

وی افزود: «در پیوند با تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، ما با روسیه هم‌عقیده هستیم.»

سرگئی لاوروف نیز گفت که دو کشور «باید اطمینان ایجاد کنند که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه جریان خواهد داشت. ما در مورد این موضوع با یکدیگر هم‌کاری می‌کنیم.»

این سخنان همزمان است با گفته‌های «یان انگلند» از مشاوران ارشد سازمان ملل، که «روسیه برای ایجاد چهار مسیر امن به مناطق تحت تصرف شورشیان در حلب که تحت محاصره است، موافقت کرده است.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: «ما به در پیش گرفتن سیاستی که هماهنگ و منطبق با موضع روسیه باشد، ادامه می‌دهیم؛ برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای نبردها و برای آن‌که کمک‌های انسان‌دوستانه به‌طور هدفمدنی [به دست شهروندان سوری] برسند.»

چاوش‌اوغلو در عین حال تاکید کرد که موضع آنکارا در قبال حکومت مرکزی سوریه و رئیس‌جمهوری آن کشور، که از منظر ترکیه مسئول «کشته‌شدن ۶۰۰ هزار نفر است»، تغییری نکرده‌است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار