کمبود آب در خوزستان ادامه دارد؛
چند هفته‌ای به‌ علت خرابی، تانکر آبرسان اداره آب و فاضلاب روستایی هندیجان از کار افتاد که این امر روستائیان را در فصل گرم سال با مشکل مواجه کرده بود ولی با پیگیری‌های صورت گرفته یک دستگاه تانکر برای تامین آب مورد نیاز روستاهای فاقد شبکه آبرسانی در اختیار این اداره قرار گرفت و مشکل برطرف شد
کد خبر: ۳۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ 11 May 2015
یکی از مشکلاتی که اهالی روستاهای شهرستان هندیجان با آن مواجه هستند و دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود آب و در برخی از موارد بی‌آبی است که تا کنون این معضل چند ساله آنها برطرف نشده و اهالی چند روستا به دلیل این مشکل زندگی سختی را می‌گذرانند.

کوچ روستاییان به علت بی‌آبی
یکی از روستاییان که خود را منصور نظارات 45 ساله از اهالی روستای بزی معرفی می‌کند درباره مشکلات آب روستای خود می‌گوید: اکثر روستاییان و کشاورزان این روستا به علت بی‌آبی از اینجا کوچ کرده‌اند و به روستاهای دیگر و یا شهر رفته‌اند.

وی آلودگی را یکی از مشکلات مهم آب روستا بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: به همین دلیل بیشتر کودکانی که روستای بزی هستند مریض شده‌اند و از بیماری‌های ناشی از آلودگی آب رنج می‌برند.

این کشاورز هندیجانی در همین رابطه توضیح می‌دهد: آبی که به روستای ما می‌آید از رودخانه زهره تامین می‌شود که به خاطر املاح زیاد، حتی برای شستن لباس نیز نمی‌توان از آن استفاده کرد، اکثر روستاییان برای مصارب شرب خود از روستاهای دور و یا شهر آب شیرین و تصفیه شده می‌آورند.

وی با بیان اینکه به علت املاح زیاد در آب کشاورزی منطقه نیز از بین رفته، عنوان می‌کند: امسال با این که زمین‌های خود را چندین بار با آب رودخانه آبیاری کرده‌ایم، از هر تن گندم کاشته شده در زمین‌های زراعی، 700 کیلو هم برداشت نشد، همچنین به علت استفاده از آب رودخانه دام‌های ما نیز مریض شده‌اند. 

بی‌آبی در 4 روستای هندیجان
در همین زمینه با علیرضا بحرکانی، رئیس شورای شهرستان هندیجان تماس می‌گیریم تا در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد که می‌گوید: تمام 30 روستای هندیجان مشکل آب آشامیدنی دارند به طوری که 26 روستا در طول شبانه روز فقط چند ساعت آب دارند و 4 روستای دیگر از آب شرب برخوردار نیستند.

وی روستاهای بزی، کوت مهنا و غوله را از جمله روستاهای بخش چم خلف عیسی در شهرستان هندیجان می‌داند که آب شرب ندارند و در بحران بی‌آبی به سر می‌برند، همچنین به گفته وی روستای دهنو در بخش مرکزی نیز از لوله‌کشی بهره‌مند نیست و با تانکر آب رسانی می‌شود که مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس شورای بخش چم خلف عیسی در ادامه به ارائه پیشنهادی برای رفع مشکل آب برخی روستاها می‌پردازد و ادامه می‌دهد: مسئولان شهرستان برنامه‌ریزی کنند تا آب شرب روستاهای بزی، کوت مهنا و غوله از لوله‌ای که از سردشت زیدون به سمت چم خلف عیسی می‌آید تامین شود.

خرید آب تصفیه شده در روستاهای هندیجان
وی یکی دیگر از مشکلات آب روستاهای هندیجان را کیفیت پایین آن عنوان می‌کند و می‌افزاید: به دلیل این مشکل، روستاییان مجبورند که آب مورد نیاز خود را از تانکرهای سیاری که آب تصفیه شده می‌فروشند بخرند و برای آشامیدن و مصارف خانگی استفاده کنند.

بحرکانی با اشاره به اقدامات اداره آب و فاضلاب روستایی برای رفع مشکل آب روستاهای هندیجان نیز بیان می‌کند: چون این اداره امکانات محدودی در شهرستان دارد کاری از دستش برنمی‌آید ولی بازهم برای رفع این مشکل تلاش زیادی انجام داده است.

همچنین عزیز معجزی بخشدار چم خلف عیسی با اشاره به مشکل آب برخی روستاهای این بخش نیز می‌گوید: این روستاها بی آب نیستند بلکه در طول شبانه روز چند ساعت می‌توانند از آب لوله کشی استفاده کنند و بقیه ساعات روز آب ندارند.

وی ادامه می‌دهد: برای رفع مشکل آب روستاهای بزی، کوت مهنا و غوله و تامین آب استاندارد برای این چند روستا منتظر هستیم تا تاسیسات چم خلف عیسی راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد که این کار در حال انجام است.

50 خانوار هندیجانی آب ندارند
بهنام خضعلی، بخشدار مرکزی هندیجان با تایید مشکل آبرسانی در برخی از روستاهای این بخش می‌گوید: هم اکنون 2 روستای دهنو و بوطاهری فاقد شبکه داخلی آب هستند و چندین سال است که با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: چند هفته‌ای به‌ علت خرابی، تانکر آبرسان اداره آب و فاضلاب روستایی هندیجان از کار افتاد که این امر روستائیان را در فصل گرم سال با مشکل مواجه کرده بود ولی با پیگیری‌های صورت گرفته یک دستگاه تانکر برای تامین آب مورد نیاز روستاهای فاقد شبکه آبرسانی در اختیار این اداره قرار گرفت و مشکل برطرف شد.

بخشدار مرکزی هندیجان در ادامه بیان می‌کند: در روستای دهنو 20 خانوار و روستای 30 خانوار زندگی می‌کنند و حدود 160 نفر در این روستاها ساکن هستند که برنامه داریم مشکل آب آنها را در جلسه شورای برنامه‌ریزی شهرستان مطرح شود تا برای رفع آنا بودجه‌ای در نظر گرفته شود و کار لوله کشی این 2 روستا صورت پذیرد.

خضعلی اضافه می‌کند: برای رفع مشکل بی‌آبی در روستاهای دهنو و بوطاهری از شهر هندیجان برای آنها آب برده می‌شود که هیچ گونه مشکلی برای شرب ندارد زیرا اهالی شهر نیز از همین آب برای مصارف خانگی و شرب استفاده می‌کنند.

رفع مشکل روستاهای هندیجان از زبان فرماندار
در رابطه با رفع این مشکل احمد جعفری‌نسب، فرماندار هندیجان در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار تابناک می‎گوید: با ساخت و راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ چم خلف عیسی مشکل آب تمام روستاهای شهرستان هندیجان برطرف می‌شود و این روستاها از آب سالم برخوردار خواهند شد.
وی از اختصاص اعتباری 15 میلیارد ریالی برای ساخت ایستگاه پمپاژ چم خلف عیسی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: پیمانکار این طرح مشخص شده و در حال انجام کار است که با توجه به پیشرفت این پروژه تا یک سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

امیدواریم با توجه به حرف‌های فرماندار هندیجان ساخت ایستگاه پمپاژ چم خلف عیسی هر چه سریعتر انجام شود و دیگر شاهد بی‌آبی و مشکلات ناشی از آن در روستاهای این شهرستان نباشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار