یادداشت اختصاصی;
عبدالله جعفری مسئول سازمان بسیج رسانه استان زنجان در یادداشتی اختصاصی برای تابناک زنجان با پرداختن به موضوع سواد رسانه ای نوشت :" امروزه زندگی با رسانه ها در عصر رسانه و با گسترش روز افزون اینترنت وسخت افزار های متنوع ارتباطی انقلابی در حوزه رسانه و اطلاع رسانی ایجاد کرده است ."
کد خبر: ۳۳۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 22 November 2016
امروزه زندگی با رسانه ها در عصر رسانه و با گسترش روز افزون اینترنت وسخت افزار های متنوع ارتباطی انقلابی در حوزه رسانه و اطلاع رسانی ایجاد کرده است.

ورود رسانه های نوظهور در فضای مجازی  مـثل شبکه های اجتماعی که دارای ابعاد فردی اجتماعی فرهنگی  سیاسی در جامعه دارد در چند سال گذشته پیچیدگی ها ، تعارضات و معضلات فرهنگی اجتماعی عدید ه ای بروز کرده است دیگر امکان عدم دسترسی افراد به اطلاعات دراین کره خاکی کم کم یک احساس نوستالوژیک می نماید.چگونه میتوان در این شارش اطلاعاتی و پیامهاکه عمده آنها پیامها غیر مثمربوده و مخرب نیز می باشد در امان بود و در تار آنها گرفتار نشد.علت این نوع گرفتاری در بمباران پیامهاچیست؟  دلیل اصلی این گونه مشکلات را می توان در نداشتن مهارتی در فضای  مجازی و رسانه ای عنوان کرد به عبارتی باید گفت این مهارت در اثر سواد بوجود خواهد آمد و سواد چیزی نیست که صرفا  در اثر تحصیلات بوجود آمده باشد پس داشتن سواد در فضای مجازی و رسانه ای  مهارتی افزون بر استفاده تکنولوژیکی و ابزار های فناورانه است.

سواد  رسانه ای دانش و تکنیکی است که به  ما قدرت ممیزی در برابر اطلاعات و پیام های رسانه ای ودرك براساس مهارتی كه می توانید  انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را بشناسید و از یكدیگر تفكیك و بررسی کنید راخواهد داد. سواد رسانه مانند فیلتری است که شما این امکان را می دهد که در فضای رسانه ای و مجازی از چه اطلاعاتی استفاده کنید و کدام را براحتی قبول نکنید ویا به مخاطبان خود می آموزد که صرفا" مصرف گرا و منفعلانه عمل نکنند بلکه وارد فاز معادله گری و فعالانه در این فضا عمل کنند.ویا از سفره رسانه چرا؟ چه؟چگونه؟ بایداستفاده کند که باعث مسمومیت فکر و اندیشه وخانواده و جامعه نشود. هدف سواد رسانه ای ایجاد توانایی در افراد برای کنترل برنامه ریزی رسانه ای است. 

توانایی استفاده از تكنولوژي روز، توانایی نتیجه گیري ،توانایی تشخیص وتفسیر، توانایی تجزیه و تحلیل اجتماعي، سیاسي و اقتصادي ،توانایی تصمیم گیری، از نتایج توانمند سازی سواد رسانه ای است. رسانه ها سعی دارند ما را به گونه ای آموزش وتربیت می کنند تا زندگی خود را براساس زمان برنامه هاو محتوی  آنها تنظیم کنیم. افرادی که مهارت سواد رسانه ای خود را توسعه گسترش ندهند، گرفتار جزر و مد پیام های رسانه ای می شوند. امروز در دنیایی زندگی می كنیم كه خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه ای قرار داریم. فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است. 

به عنوان مثال وقتی تلفن همراه که دارای کارکردهای رسانه ای فوق العاده ای است به صدا درمی آید ، این اطلاعات موجود در فضا است كه پل ارتباط او با تماس گیرنده شده؛ یا زمانی كه یك مودِم می تواند افراد را به جهان بی انتهای اینترنت بكشاند، نشانه ای دیگر است از همین شرایط حاكمیت اشباع رسانه ای بر جهان؛ و یا حالا كه میلیون ها روزنامه و مجله و كتاب و خبرگزاری و شبكه ی تلویزیونی بر زمین و زمان م یبارد، همه نیاز دارند به این كه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یك رژیم مصرف اتخاذ كنند همه نیاز دارند به این كه در انتخاب هایشان بیشتر دقت كنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیه ی خودشان عمل می كنند. چون مردم اكنون باسوادتر شده اند، مراقب هستند كه غذایی كه مصرف می كنند چقدر كلسترول، ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانه ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانه های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آن ها برداشت . 
زمانی كه در بزرگراه های اطلاعاتی حركت می كنید، سواد رسانه ای می تواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایتهایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام  بگذرانید. بنابراین می توان گفت كه هدف سواد رسانه ای در نخستین گام های خود، تنظیم یك رابطه ی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانه ها است. به این معنا كه در برابر رسانه ها چه چیزهایی را از دست می دهیم و چه چیزهایی را به دست می آوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینه ای كه صرف  می كنیم، در نهایت چه منافعی به دست می آوریم؟ بنابراین یكی از اهداف اصلی سواد رسانه ای این است كه استفاده مبتنی بر آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین كند براي ارتقاء نقش شهروندي و مشارکت فعال و موثر آنان در عصر جهانی شدن، فهماندن تدریجی سواد رسانه اي به آنان ضرورتی اساسی و اجتناب ناپذیر است. چرا که سواد رسانه اي به دنبال قدرتمند کردن شهروندان و تغییر دادن ارتباط غیرفعالانه آنان با رسانه و تبدیل آنان به ارتباط گرانی فعال و پویا است. 

سواد رسانه اي شهروندان را قادر می سازد تا با شیوه ها، دستورالعمل ها وساختار فرهنگ رسانه اي بیشتر آشنایی پیدا کرده و آن را مورد چالش قرار داده و به راحتی تسلیم پیام هاي رسانه اي نشوند. با توجه به آنکه شهروندان عصر جهانی شدن در یک محیط رسانه اي زندگی می کنند ضرورت دارد تا با کسب مهارت ها و تکنیک هاي جدید، تعامل موثرتر و عمیق تري با لایه هاي مختلف پیام هاي رسانه اي داشته باشند و مهارت هاي ارتباطی و فهم رسانه اي اشان را در استفاده صحیح تر از رسانه  ها ارتقاء بخشد و در نهایت باید بگوییم که ((هدف سواد رسانه ای آگاهانه در معرض رسانه ها قرار گرفتن است)).

یادداشتی از : عبدالله جعفری - مسئول سازمان بسیج رسانه استان زنجان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار