کد خبر: ۳۳۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 19 November 2016
هیچ کس از اهالی روستا نمی‌داند چه کسی برای نخستین بار نام این نقطه از کره زمین را «دلی مهتاب» گذاشت اما همه آنان می گویند یکی از مهمترین مشکلات این آبادی، شب‌های تاریک آن است.

دلی مهتاب، روستایی است در بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد که هنوز اختراع ادیسون به سقف خانه‌های آنان آویزان نشده است.
برای رسیدن به منطقه محروم دلی مهتاب با جمعیت هلال احمر شهرستان مسیر 135 کیلومتری دهدشت، قلعه رئیسی، دیشموک، دلی کما به دلی مهتاب را طی کردیم.
راه سخت گذر و سنگلاخی دلی مهتاب نشان از محرمیت عمیق این منطقه داشت.
هر چند وجود درختان تنومند بلوط و پوشش گیاهی انبوه تنوع خاصی به این منطقه بخشیده بود ولی مشاهده خانه‌های گلی و فرسوده حکایت از زندگی سنتی و سخت مردم این دیار داشت.
خانه‌هایی که با تلاش هنرمندانه مردمان آن از گل، سنگ و چوب درختان بنا شده بود.
45 خانوار روستای دلی مهتاب به‌صورت پراکنده هر کدام مکانی برای نگهداری گوسفندان خود به دور از هیاهو انتخاب کرده‌اند.
هر چند بعد از گذشت سال ها شب‌های تاریک «دلی مهتاب» روشن شد ولی برق این روستا پس از یک هفته قطع شد.
پایه‌های چوبی برق تا در خانه‌ها رفته بود، ولی گویا استعلام نگرفتن شرکت برق از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری علت اصلی قطعی برق بوده است.
جبار توفیقی یکی از ساکنان این روستا با اشاره به مراجعه مکرر به شرکت برق برای پرداخت هزینه کنتور گفت: به گفته مسئولان این شرکت باید هر خانوار چهار میلیون و 500 هزار ریال به حساب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پرداخت کنند.
وی افزود: با توجه به فقر و محرومیت منطقه پرداخت این هزینه از سوی خانوارها امکان پذیر نیست.
داور علوی از دیگر ساکنان روستای مهتاب نیز گفت: با توجه به اینکه در اولین بارندگی ارتباط این روستا با بخش‌های دیشموک و چاروسا قطع می‌شود نیاز است برای جلوگیری از قطع درختان برق این منطقه وصل شود.
در این سفر که امام جمعه دهدشت نیز جمعیت هلال احمر را همراهی می‌کرد با دیدن روستای دلی مهتاب آن را برای سکونت خیلی سخت دانست.
حجت الاسلام سید نصیر حسینی مشکلات این منطقه را ناشی از سهل انگاری دانست و گفت: نیاز است مسئولان با تعامل بیشتر نسبت به رفع مشکلات اهالی روستا همکاری کنند.
وی افزود: مسئولان منابع طبیعی و اداره برق با توجه به محرومیت منطقه و مشکلات زیاد باید نسبت به تأمین برق پایدار این منطقه همکاری لازم را انجام دهند.
حسینی بیان کرد: با توجه به صرف هزینه‌های بیت‌المال در تأمین برق، برف گیر بودن منطقه و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی نیاز است برق منطقه دلی مهتاب تأمین و مشکلات آنها با رایزنی برطرف شود.
خسرو پرویزی رئیس شرکت برق کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: برق منطقه دلی مهتاب از بخش مارگون یاسوج تأمین شده و این ناحیه هیچ گونه مسئولیتی در رفع مشکلات آنها ندارد.

**مدرسه با گونی‌های به هم دوخته برپا شده بود
اگرچه برق مهمترین مشکل این روستا بود اما آنچه بیش از همه نگران کننده و جلب توجه می‌کرد مدرسه کپری بود که با گونی به هم دوخته محصور شده بود.
خبری از معلم و دانش آموزان در این مدرسه نبود و به گفته اهالی روستا، معلم این مدرسه شنبه بعد از ظهر با طی مسافت زیاد به روستا می‌آید و سه شنبه عصر برمی گردد.
به گفته اهالی، 10 دانش آموز دیگر یکی از پاره ده‌های دلی مهتاب به دلیل نداشتن مدرسه، فاصله زیاد و برفگیر بودن راه ارتباطی ترک تحصیل کردند.
تعدادی از این دانش آموزان بعد از گذشت 2 ماه از سال تحصیلی هنوز کتاب نداشتند.
رئیس آموزش و پرورش بخش چاروسا ترک تحصیل دانش آموزان را رد کرد و گفت: این دانش آموزان تازه به روستای دلی مهتاب مهاجرت کرده‌اند و هنوز ساماندهی نشده‌اند.
محمد شکوهی با اشاره به اینکه 2 مدرسه کانکسی در روستای دلی مهتاب وجود دارد اظهار داشت: آموزش و پرورش استان مجوز احداث مدرسه سوم را صادر نکرد و دانش آموزان به‌صورت اجباری در کپر درس می‌خوانند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا که تعداد مدارس کپری و تعداد دانش آموزان در بخش چاروسا چه تعداد هستند جوابی ارائه نداد.
به نظر می‌رسد همکاری مسئولان استانی در برطرف کردن مشکلات 20 دانش آموز روستای دلی مهتاب که در سوز سرما و تاریکی مطلق تحصیل می‌کنند ضروری است.

**زمین‌هایی که منابع طبیعی آنها را ملی اعلام کرده است
یکی دیگر از مشکلات مردم دلی مهتاب زمین‌های کشاورزی آنهاست که از سوی منابع طبیعی، ملی اعلام شده است.
مردم دلی مهتاب که بیش از 200 سال است در این زمین‌ها به کشاورزی می پرداختند منابع طبیعی مانع آنها برای کشت می‌شود.
تنها درآمد آنها گوسفند چرانی و کشت گندم در این زمین‌ها است.
این زمین‌ها به گفته اهالی منطقه در گذشته‌های دور سنگلاخی و غیرقابل کشت بوده که با تلاش و همت مردمان به کشاورزی تبدیل شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: اداره برق در برق رسانی به دلی مهتاب هیچ گونه استعلامی از منابع طبیعی نگرفته است.
هدایت الله آویزش اظهار داشت: برق رسانی به منطقه دلی مهتاب بدون استعلام از منابع طبیعی غیرقانونی بود.
وی عنوان کرد: باید اداره برق خسارت وارده به منابع طبیعی را پرداخت کند.
آویزش زمین‌های دلی مهتاب را منابع ملی دانست و گفت: کشاورزی در این زمین‌ها خلاف قانون است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه دلی مهتاب کد روستایی دارد نیاز است بنیاد مسکن این زمین‌ها را تملک کند و در اختیار مردم قرار دهد.
بخشدار چاروسا که در این سفر جمعیت هلال احمر را همراهی می‌کرد به خبرنگار ایرنا افزود: دلی مهتاب یکی از مناطق محروم بخش چاروسا است.
حیات پرواز که از ترک تحصیل دانش آموزان اظهار بی اطلاعی کرد افزود: مشکل برق آنها نیز با رایزنی با مسئولان برطرف خواهد شد.
بخش چاروسا با 21 هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر قلعه رئیسی در فاصله 65 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد./ایرنا
خبرنگار: حسین خدمتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار