کد خبر: ۳۲۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 10 November 2016
تابناک / مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تشریح جزئیات زمان تکمیل سه محور ریلی قزوین-رشت، شلمچه-بصره و چابهار-زاهدان، گفت: مسیر راه‌آهن دورود تا اندیمشک در حال بازسازی است و فقط ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده است که امیدواریم تا ۶ ماه آینده بازسازی شود.‌

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،پورسید‌آقایی با اعلام اینکه‌ مسیر راه‌آهن قزوین - رشت در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: عملیات ریل‌گذاری 60 کیلومتر از این مسیر انجام‌شده و ریل‌گذاری ایستگاه‌ها نیز در دستور کار است.

وی بابیان این‌که زیرسازی یک و یا دو تونل کوچک در این مسیر به طول 700 تا 800 متر تقریباً به پایان رسیده است، اظهار داشت: درصورتی‌ که این مسیر ریلی به بهره‌برداری برسد، حمل‌ونقل بار و مسافر و ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین مشکل در پروژه خط‌آهن قزوین - رشت را تأمین بودجه عنوان کرد و افزود: پیمانکاران مطالبات زیادی دارند و اگر پول کافی تزریق شود ریل‌گذاری در مدت چهار تا پنج انجام می‌شود.

پورسید‌آقایی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا‌ پس از گذشت یک‌سال‌ هنوز مسیر راه‌آهن شلمچه به بصره راه‌اندازی نشده است؟ گفت: این مسیر دو بخش دارد که یکی زمینی قبل از بصره بود که قرار بود براساس توافق، طرف عراقی بسازد و دیگری پلی روی شط‌العرب بود که قرار بود ایران آن را احداث کند.

‌وی ادامه داد: ایران کار خود را به لحاظ تأمین مالی انجام داده، اما طرف عراقی اعلام کرده است به دلیل جنگ و منابعی که صرف مسائل نظامی شده است نمی‌تواند بودجه‌ای در این مورد تخصیص دهد و به طور عملی نتوانسته است کار پل را شروع کند.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در صورتی که ایران پل را می‌ساخت، اما عراق راه زمینی خود را نمی‌ساخت پول ما به هدر می‌رفت، بنابراین عملیات ساخت پل آغاز نشد.

پورسید آقایی گفت: به تازگی رئیس راه‌آهن عراق به ایران دعوت شد و با حضور در تهران توافق ضمنی کردند که امسال بودجه‌ای را به این امر تخصیص دهند.

وی همچنین افزود: وزیر حمل و نقل عراق بعد از اربعین به تهران خواهد آمد تا بررسی شود چطور عراق منابع برای این مسیر بگذارد تا کار خود را شروع کنیم زیرا همه کارها از نظر نقشه و طراحی این مسیر انجام شده است.

پورسیدآقایی گفت: هم اکنون مسافران می‌توانند تا شلمچه با قطار سفر کنند و پس از عبور از مسیر 35 کیلومتری جاده به بصره برسند.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: ‌نخستین قطار تهران - کربلا عازم شلمچه شد و ازاین پس هفته‌ای یکبار با استفاده از حمل ونقل ریلی زائران ایرانی می‌توانند عازم کربلا شوند.

پورسید آقایی درباره راه‌آهن چابهار به زاهدان نیز، گفت: این مسیر فعال است، مسیر چابهار به ایرانشهر درحال ساخت است و زیرسازی 300 کیلومتر مسیر ایرانشهر به زاهدان انجام شده است.

وی گفت: کمک هندی‌ها برای انجام این پروژه مطرح است اما به طور عام هندی‌ها برای تشویق سرمایه‌گذاری خوب هستند، اما به طور کلی پروژه باید برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: هم اکنون مسیر راه‌آهن دورود تا اندیمشک دردست بازسازی است و از کل این مسیر ریلی فقط 100 کیلومتر مانده است که امیدواریم تا 6 ماه آینده بازسازی شود.‌

پورسیدآقایی اضافه کرد: همچنین مسیر بافق به کرمان بافت فرسود دارد که کارگاه‌های آن را برای بازسازی فعال کرده‌ایم تا مسیر 80 کیلومتر در این منطقه بازسازی شود.

وی در مورد بازسازی مسیر شمال نیز گفت: در این مسیر سه پلاک فرسوده داریم که کارگاه‌هایی هم اکنون فعال است و تاکنون یک ایستگاه در این مسیر ریلی بازسازی شده است.

پورسیدآقایی اظهار امیدواری کرد، با برنامه ریزی انجام شده و خرید ریل‌های مورد نیاز و راه‌اندازی تولید ریل در کشور تا سال آینده بتوان‌ بخشی از بافت فرسوده شبکه ریلی را نوسازی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار