کد خبر: ۳۲۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 08 November 2016
تابناک / مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تلاش خواهیم کرد مسیر راه آهن قزوین - رشت در دولت تدبیر و امید به بهره برداری برسد.
 
به گزارش بولتن نیوز، محسن پورسید آقایی همزمان با چهارمین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در بازدید از غرفه ایرنا، افزود: عملیات ریل گذاری 60 کیلومتر از این مسیر انجام شده و ریل گذاری ایستگاه ها نیز در دستور کار است.
 
وی با بیان این که زیرسازی یک و یا دو تونل کوچک در این مسیر به طول 700 تا 800 متر تقریبا تمام شده است، اظهار داشت: در صورتی که این مسیر ریلی به بهره برداری برسد، حمل و نقل بار و مسافر و ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب بیش از پیش تسهیل خواهد شد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین مشکل در پروژه خط آهن قزوین - رشت را تامین بودجه عنوان کرد و افزود: پیمانکاران مطالبات زیادی دارند و اگر پول کافی تزریق شود ریل گذاری در مدت چهار تا پنج انجام می شود.

**راه آهن شلمچه به بصره

پورسید آقایی درباره این که پس از گذشت یکسال چرا هنوز مسیر راه آهن شلمچه به بصره راه اندازی نشده است، گفت: این مسیر دو بخش دارد که یکی زمینی قبل از بصره بود که قرار بود براساس توافق، طرف عراقی بسازد و دیگری پلی روی شط العرب بود که قرار بود ایران آن را احداث کند.
وی ادامه داد: ایران کار خود را به لحاظ تامین مالی انجام داده، اما طرف عراقی اعلام کرده بدلیل جنگ و منابعی که صرف مسایل نظامی شده است نمی تواند بودجه ای در این مورد تخصیص دهد و به طور عملی نتوانسته است کار پل را شروع کند.
مدیرعامل راه آهن افزود: در صورتی که ایران پل را می ساخت، اما عراق راه زمینی خود را نمی ساخت پول ما به هدر می رفت، بنابراین عملیات ساخت پل آغاز نشد.
 
پورسید آقایی در ادامه گفت: به تازگی رییس راه آهن عراق به ایران دعوت شد و با حضور در تهران توافق ضمنی کردند که امسال بودجه ای را به این امر تخصیص دهند.
 
وی همچنین افزود: وزیر حمل و نقل عراق بعد از اربعین به تهران خواهد آمد که چطور عراق منابع برای این مسیر بگذارد تا کار خود را شروع کنیم زیرا همه کارها از نظر نقشه و طراحی این مسیر انجام شده است.
 
پورسیدآقایی گفت: هم اکنون مسافران می توانند تا شلمچه با قطار سفر کنند و پس از عبور از مسیر 35 کیلومتری جاده به بصره برسند.
 
مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: امروز نخستین قطار تهران - کربلا عازم شلمچه می شود و از این پس هفته ای یکبار با استفاده از حمل ونقل ریلی زائران ایرانی می توانند عازم کربلا شوند.

**راه آهن مسیر افغانستان

پورسیدآقایی درباره مسیر ریلی شرق ایران گفت: راه آهن تا مرز افغانستان کشیده شده است و حتی هشت کیلومتر داخل خاک هم رفته ایم و عملیات احداث خط آهن مسیر هرات نیز در حال انجام است.
 
وی گفت: مسیر راه آهن داخل افغانستان دو قسمت است که ساخت نیمی از آن بر عهده ایران است که هم اکنون از مرز هم رد شده ایم و تا هشت کیلومتری ریل گذاری کرده ایم. تا پایان امسال تا منطقه ای به نام 'جنو' را قرار است ایران بسازد و از جنو تا هرات را افغانستان که به همین منظور از ایتالیا وام گرفته است.
 
معاون وزیر راه شهرسازی بیان داشت: کشور ایتالیا وام را تصویب کرده اما تجربه نشان داده است پرداخت وام بین المللی به طور معمول فرآیند یک تا دو ساله دارد.
 
پورسید آقایی درباره راه آهن چابهار به زاهدان نیز گفت: این مسیر فعال است، مسیر چابهار به ایرانشهر در حال ساخت است و زیرسازی نصف راه (300کیلومتر) ایرانشهر به زاهدان انجام شده است.
 
وی گفت: کمک هندی ها برای انجام این پروژه مطرح است اما به طورعام هندی ها برای تشویق سرمایه گذاری خوب هستند، اما به طور کلی پروژه باید برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد.

**لکوموتیوهای جدید

پورسیدآقایی درباره خرید لکوموتیوهای جدید گفت: لکوموتیوهای جدید بزودی نمی آید. واردات آنها نیاز به قرارداد دارد و برای خرید 50 لکوموتیو دیزلی و 70 لکوموتیو برقی برای مسیر تهران -مشهد قرارداد منعقد کرده ایم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد تا دو ماه آینده وام به ایران پرداخت شود. برقی شدن کل مسیر تهران - مشهد چهار سال زمان می برد. هم اکنون این مسیر تا گرمسار برقی شده است.
پورسیدآقایی تاکید کرد کمبود لکوموتیو نداریم و هم اکنون 150 لکوموتیو نو در اختیار داریم.

**بازسازی ریل های فرسوده

مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه درباره بازسازی ریل های فرسوده در مسیر ریلی جنوب کشور گفت: کارهایی که در مدت 50 سال انجام نشده بود، در این دولت انجام شده است. هم اکنون مسیر راه آهن دورود تا اندیمشک در دست بازسازی است و از کل این مسیر ریلی فقط 100 کیلومتر مانده است که امیدواریم ظرف 6 ماه آینده بازسازی شود.
پورسیدآقایی اضافه کرد: همچنین مسیر بافق به کرمان بافت فرسود دارد که کارگاه های آن را برای بازسازی فعال کرده ایم تا مسیر 80 کیلومتر در این منطقه بازسازی شود.
وی در مورد بازسازی مسیر شمال نیز گفت: در این مسیر سه پلاک فرسوده داریم که کارگاه هایی هم اکنون فعال است و تاکنون یک ایستگاه در این مسیر ریلی بازسازی شده است.
پورسیدآقایی در پایان اظهار امیدواری کرد، با برنامه ریزی انجام شده و خرید ریل های مورد نیاز و راه اندازی تولید ریل در کشور تا سال آینده بتوانیم بخشی از بافت فرسوده شبکه ریلی را نوسازی کنیم. بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تا جمعه 21 آبان ماه در محل مصلی تهران میزبان علاقمندان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار