کارگاه آموزشی شترداری نوین در راستای پتانسیل های منطقه ای با نگاه به بهداشت و پیشگیری از بیماری ها با تدریس اعضای انجمن شتر ایران و با حضور جمعی از دامداران و شترداران در محل سالن ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 07 November 2016

این کارگاه آموزشی با تدریس زیبائی دانشیار مؤسسه تحقیقات سرم‌سازی و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران، منظمی کارشناس مسئول امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، کرمانی و ولی‌نژاد اعضای انجمن شتر ایران و با همکاری اداره امور عشایر و واحد ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه و با حضور جمعی از دامداران و شترداران برگزار شد.

سرپرست فرانداری شهرستان بشرویه ظهر امروز در حاشیه این کارگاه آموزشی ضمن خوش آمدگویی به ریاست و اعضای انجمن شتر ایران اظهار داشت: با توجه به بحرانهای موجود در منطقه و پتانسیل بالای شهرستان برای بهره بردن از این ظرفیت (پرورش شتر) برنامه‌ریزی و سیاستهای لازم در این خصوص باید صورت پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه نیز با ارائه گزارشی درباره لزوم توجه و حمایت تمام بخشهای دولتی دست اندرکار و مرتبط با صنعت پرورش شتر جهت رونق بخشیدن مجدد به این حرفه تأکید کرد و گفت: پرورش شتر در ایران سابقه طولانی دارد به نوعی که خود نسلی خاص برای کویر ایران را تشکیل داده است و راه اشتغال مردمان در بخشهای مرکزی و جنوب است و هر چند در سالهای گذشته برای عرصه گوشت شتر در قصابیها به جای گوشت گاو به فروش می‌رسید ولی اکنون محصولات شتر را از کمیاب‌ترین محصولات دامی در بازار می‌توان نام برد.

وی اظهارداشت: براساس آمار تعداد جمعیت شتر و بچه شتر در شهرستان بشرویه 2235 نفر و تعداد پرورش دهندگان 52 نفر است که محل پرورش نیز ریگ بشرویه، رباط شور، چاه گود، نیگنان و بعضی از چاه موتورهای اطراف شهرستان از جمله حاجی آباد، جرعه کویر و توسعه جنوب 2 را می‌توان نام برد.

مدیر جهاد بشرویه گفت: با وجود کیفیت بالای محصولات شتر متاسفانه به دلیل خشکسالیهای پی در پی روز به روز از آمار این حیوان در شهرستان بشرویه کاسته شده است و از آنجایی که در بین دامها شتر بیشترین وابستگی را به مرتع دارد فقر مراتع و عـدم آشنایی شترداران به پرورش به شکل صنعتی و عدم بهره‌برداری از محصولات آن باعث کاهش صرفه اقتصادی برای پرورش دهندگان شده است که در صورت رفع این موانع می‌توانیم به رونق پرورش شتر در این شهرستان مثل گذشته امیدوار باشیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران در این کارگاه آموزشی گفت: آیتمهای شترداری در حال تغییرمی‌باشد و برای تولید پایدار باید به اصول بهداشت و پیشگیری توجه بیشتری شود و محصولات شتر فرا سودمندی باشد.

ولی‌پور عضو انجمن شتر ایران نیز در حوزه بهداشت و بیمارهای شتر به تشریح بیماریهای رایج در منطقه پرداخت و گفت: توجه به واکسیناسیون و مصرف به موقع داروهای ضد انگل و سمپاشی جایگاه و بدن دام باعث کاهش بروز بیماری و افزایش تولید می‌شود.

نظارت دقیق بر محموله‌های دامی در پست قرنطینه مرزی ماهیرود انجام شود

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی با تأکید  بر نظارت و کنترل دقیق محموله‌های دامی در پست قرنطینه مرزی ماهیرود گفت: برخی از تجهیزات این پست قرنطینه‌ای تأمین می‌شود.

سیدمهدی معراجی صبح امروز در بازدید از بازارچه مرزی میل 78 ماهیرود اظهار داشت: با توجه به اینکه حجم تبادلات محموله‌های مرتبط با دام، طیور، فرآورده‌های خام دامی و غیره به کشور افغانستان از طریق این گذر مرزی انجام می‌شود باید نظارت دقیقی بر مجوزهای بهداشتی قرنطینه‌ای در این حوزه صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی ضمن بازدید از بازارچه مرزی، قول مساعد در خصوص تأمین برخی تجهیزات و رفع  برخی نواقص را داد.

رئیس بازارچه مرزی میل 78 ماهیرود نیز در این بازدید از همکاری و تعامل دامپزشکی استان و دامپزشکی شهرستان سربیشه تشکر کرد و گفت: حضور نماینده دامپزشکی سبب شده است تا محموله‌های مرتبط با دام و طیور و فرآورده‌های دامی استان و سایر مناطق کشور که از این مرز به افغانستان صادر می‌شود در حداقل زمان ممکن به آن سوی مرز جابجا شود.

گذر مرزی ماهیرود در فاصله 200 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

نقش موثر رسانه در معرفی  خدمات تامین اجتماعی و تقویت فرهنگ بیمه‌ای

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ارتباط دو سویه با رسانه‌ها را تکلیف خود می‌دانیم، گفت: این ارتباط نقش موثری در معرفی خدمات سازمان و تقویت فرهنگ بیمه‌ای دارد.

مجید درویشی در دیدار با معاون صدای اداره کل صدا و سیمای خراسان جنوبی به مناسبت سالروز تاسیس رادیوی استان اظهارکرد: رادیو بهترین و در دسترس‌ترین وسیله ارتباطی است.

وی با اشاره به موفقیتهای رادیو خراسان جنوبی در چند سال اخیر گفت: این درخشش نشان از استعداد و توان بالای نیروهای این مرکز است که توانسته در سطح کشور درخشش خوبی داشته باشد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با اذعان به اینکه در اداره کل تامین اجتماعی ارتباط دو سویه با رسانه‌ها را تکلیف خود می‌دانیم بیان کرد: با توجه به نقش مهم و با ارزش رسانه‌های جمعی در امر رساندن پیامهای سازمان به جامعه بیمه شدگان و مخاطبان سعی داریم این ارتباط افزایش یابد.

درویشی عنوان کرد: ارتباط تامین اجتماعی با رادیو می‌تواند به عنوان یک رسانه در دسترس در جهت معرفی خدمات این سازمان به مردم نقش به سزایی ایفا کند.

معاون صدای خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهارکرد: یکی از دلایل اصلی موفقیت رادیو خراسان جنوبی تعامل و همکاری و ارتباط با مخاطبان بوده است.

علیرضا احمدی، رادیو را رسانه گرم و تاثیرگذار دانست و افزود: همه ما اذعان داریم سرمایه ما مخاطبان هستند و از برنامه‌ها زمانی رضایت خواهند داشت که پل ارتباطی بین آنها و مسئولان باشیم.

وی با اذعان به اینکه هرچه مسئولان و مردم رسانه را بیشتر همراهی کنند میزان رضایتمندی افزایش خواهد داشت، بیان کرد: از همکاری تامین اجتماعی در زمینه پاسخگویی به موقع به سوالات مردمی در زمینه خدمات این سازمان تشکر می‌کنیم.

معاون صدای خراسان جنوبی عنوان کرد: تامین اجتماعی در راستای ارتقا کمی و کیفی رفاه اجتماعی گام های موثری داشته است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار