کد خبر: ۳۲۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 01 November 2016
به گزارش تابناک یزد،"مگس مدیترانه‌ای" یکی از آفت‌های خطرناک است که مبدائی آفریقایی دارد و از قرن 19 به بعد در بسیاری از کشورها انتشار یافته است. این مگس تا سال 1354 جزء آفت‌های قرنطینه‌ای ایران به ‌حساب می‌آمد و اولین بار در پاییز همین سال خسارت لارو این مگس در باغ‌های هلوی مشهد گزارش ‌شده است.

متاسفانه این آفت در ابتدای سال زراعی در شهرستان اردکان مشاهده شده و اکنون بخشی از باغات روستاهای عقدا در شهرستان اردکان را مورد هجوم خود قرار داده است.

مزرعه‌نو و خلیل‌آباد عقدا مورد هجوم مگس‌ها

"محمدتقی نصیری" از کشاورزان روستای مزرعه نو بخش عقدا  با بيان این که آفت مگس مدیترانه‌ای در ماه اخیر، نیم بیشتری از محصول انار وی را از بین برده است، گفت: پارسال از زمین 4.5 هکتاری خود، حدود چهار تن انار برداشت کردم ولي امسال با توجه به آفت موجود، تا 100درصد با کاهش برداشت روبرو خواهم شد.

"احمد نامداری" بازنشته‌ي فرهنگی که در روستای "خلیل آباد" به کشاورزی مشغول است نیز از بین رفتن بیش از نیمی از محصول انار خود به علت آفت‌زدگی از نوع مگس مدیترانه‌ای خبر می‌دهد.

آفت‌زدگي 400 هكتار باغات شهرستان اردكان

"عليرضا احمدي" ريیس جهادکشاورزی شهرستان اردکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه يزد، با بیان این که این آفت جدید بیش از 400 هکتار از باغات شهرستان اردکان را مورد هجوم قرار داده است، گفت: گسترش مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات، موجب می شود که بخش عظیمی از میوه‌های باغی از بین برود لذا باید برای عدم گسترش این آفت، راه‌های مقابله‌ای را بکار بست.

وي با بیان این که تنها دو درصد از محصولات انار این بخش آلوده به مگس مدیترانه‌ای شده و با برنامه‌ریزی و مبارزه قابل کنترل است، اظهار كرد: این آفت از طریق میوه‌های قاچاق و برخی میوه‌های میزبان مثل هلو، وارد کشور شده و فقط از میوه‌های رسیده تغذیه می‌کند که امسال نيز به علت نبود سرمای شدید و نوسانات دمایی سال گذشته، متاسفانه لارو این مگس توان تولید مثل پیدا کرده است.

مبارزه‌ي دشوار در شرایط آب و هوایی استان

این مسئول با اشاره به این که مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای به دلیل شرایط آب و هوایی کار دشورای است و کشاورزان را متحمل هزینه‌های طولانی مدت می‌کند، بیان کرد: رعایت بهداشت باغ و جمع‌آوری میوه‌های فاسد شده در کیسه‌های زباله، مواردی است که باید کشاورزان در کنترل این آفت رعایت کنند.

وی افزود: این حشره در دنیا حدود200 گونه‌ي میزبان دارد كه در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، گیلاس، انار، انجیر و مرکبات حمله می‌كند.

پيش‌بيني‌ نادرست و زيان‌هاي بسيار نگران‌كننده

احمدي با اشاره به نحوه خسارت این آفت نيز گفت: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر تغذیه‌ي لارو، فعل و انفعالاتی در میوه ايجاد مي‌شود به نحوي كه معمولا يك نوع لهیدگی و تغییر رنگ مخصوصی در میوه دیده می‌شود.

وی همچنین درباره راه‌های مبارزه با این آفت خاطرنشان كرد: برداشت به موقع میوه‌های رسیده و برداشت میوه‌های باقی مانده از سال قبل یا خارج از فصل، جمع‌آوری میوه‌های ریخته شده زیر درختان و قرار دادن آنها در کیسه‌های پلاستیکی بدون منفذ و دفن در عمق 50 سانتی متری خاک، بیل زدن و زیر و رو كردن خاک در بخش سایه‌انداز درخت با شروع فصل سرما و با توجه به این که آفت مذكور در سرمای 14 درجه قادر به خسارت زدن و نیش زدن نیست و به دیاپوز می‌رود، همچنين سم‌پاشی با سم "دیپترکس" قبل از تخم‌گذاری مگس‌ها در باغات و تکرار آن به فاصله‌ی 15 روز و نصب کارت زرد برای جذب آفت، از جمله راه‌های مقابله با این آفت خسارت زاست.

احمدي با اشاره به این که زیان‌های این آفت برای باغات بسیار نگران‌کننده است، افزود: انجام تحقیقات میدانی در سال جاری در باغات شهرستان حضور این آفت میوه را در باغات اردکان منتفی پیش‌بینی کرد اما از ابتدای فصل بهار و قبل از زمان برداشت در روستاهای مزرعه نو، خلیل آباد، سفیدکوه، کم کوه، انارستان و شهر عقدا در حد خیلی کم مشخص شد و اکنون به این آفت آلوده شده است و برنامه‌هايي برای دفع آن در دست انجام است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار