کد خبر: ۳۲۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 31 October 2016
به گزارش تابناک یزد،ماه مهر و برداشت میوه‌ای که یادآور این ماه و شعر انار "مصطفی رحماندوست" و حال و هوای دبستان است. آغاز این ماه با برداشت میوه خوشمزه انار همراه شده و استان یزد نیز یکی از مهمترین مراکز تولید یاقوت سیاه یعنی انار به شمار می‌رود.

البته نباید فراموش کرد که استان یزد با وجود اقلیم گرم و خشکی که دارد، از لحاظ کشاورزی و تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی در کشور از رتبه مناسبی برخوردار است که تولید انار نیز در این زمره قرار دارد.

"عليرضا احمدي" ريیس جهادکشاورزی شهرستان اردکان مي‌گويد: استان یزد، رتبه سوم کشور را در تولید انار دارد  و شهرستان اردکان در توليد اين ميوه در جايگاه هشتم در بين شهرستان‌هاي استان است هر چند كه پیش‌بینی می‌كنيم كه امسال اين جايگاه ارتقاء يابد.

وي با اشاره به سطح زیر کشت انار در شهرستان اردکان، خاطرنشان مي‌كند: هم‌اكنون سطح زیر کشت انار در استان یزد، 10 هزار و 500 هکتار است كه از این آمار 710 هكتار كه 684 هكتار آن باغات بارور است، در شهرستان اردكان واقع شده است.

موفيقت علم نوین هسته‌ای در کنترل آفت انار اردكان

ريیس جهادکشاورزی اردکان با اشاره به اين كه امسال شاهد سرمای بهاره در شهرستان نبوده‌ایم و این یکی از عوامل افزایش تولید انار شهرستان بوده است، اظهار مي‌كند: یکی دیگر از عوامل افزایش تولید انار در سال جاری استفاده از علم نوین هسته‌ای براي کنترل آفت معروف انار يعني "کرم گلوگاه" بوده كه موفقیت‌هاي زیادی را در كنترل اين آفت به دنبال داشته است.

وی اضافه مي‌كند: در این طرح با استفاده از پرتوهای یون‌ساز اشعه‌‌ي گاما، کرم گلوگاه نر عقیم شده و از تولید مثل آن جلوگیری مي‌شود كه این اقدام باعث کاهش 25 درصدی خسارت به انارهای شهرستان اردکان در سال جاري شده است.

برداشت 14 هزار تن انار از باغات شهرستان

این مقام مسئول با عنوان این که متوسط برداشت انار شهرستان اردکان در هر هکتار حدود 14 هزار و 500 کیلوگرم است، اعلام مي‌‌كند: میزان تولید سطح زیرکشت در متوسط عملکرد انار در شهرستان اردکان، قریب به 11 هزار تن است که ارزش ریالی این محصول 87.6 میلیارد ریال است.

احمدي تعداد واحدهای فرآوری انار در این شهرستان را نيز قريب 70 واحد ذكر مي‌كند و مي‌گويد: ارقام اصلی انار شهرستان اردکان ملس، میخوش، شیرین و نباتی است و از جمله محصولات فرآوری شده در شهرستان می‌توان به رب انار و اناردانه اشاره كرد.

وي زمان برداشت این محصول در شهرستان اردكان را از اواسط مهرماه تا اوایل آذرماه اعلام و در اين باره تصريح مي‌كند: بهترین عملکرد برداشت این محصول در شهرستان مربوط به شهر عقدا و روستای مزرعه‌نو است که معادل  45 تن و عمدتا از نوع انار میخوش است.

ريیس جهادکشاورزی شهرستان در پايان سطح زیر کشت این محصول در مناطق مختلف شهرستان اردکان را 271 هکتار در اردکان، 384 هکتار در بخش عقدا و 55 هکتار در بخش خرانق عنوان مي‌كند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار