دکتر ایدنی:
طبق اظهار نظر کارشناسان فضای سبز شهر داری کمتر از ده درصد کنه کارکارپوس های اهواز امکان گلدهی و گرده افشانی دارند و فقط هرس کردن مواردی که گلدهی دارند جهت کاهش غلظت پولن ها توصیه می شود
کد خبر: ۳۲۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 30 October 2016
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص درختان کنوکارپوس و نقش آن در بروز مشکلات تنفسی بدنبال نخستین بارندگیدکتر ایدنی: متاسفانه در خصوص کنوکارپوس و نقش آن در بروز مشکلات تنفسی،یکسری برداشتهای اشتباه رخ داده است های پائیزی گفت: متاسفانه در این خصوص، یک سری برداشت های غلط ایجاد شده که لازم است توضیحاتی جهت روشن شدن بیشتر موضوع داده شود.

وی بیان داشت: هیچ شواهدی دال بر نقش تماس با سم خاصی در بروز مشکلات تنفسی پاییزه تاکنون از طرف دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام نشده و هیچگاه گفته نشده که کنوکارپوس سمی است.

ایدنی ادامه داد: علت تنگی نفس پس از باران های اولیه، بیماری آسم بوده است و طبق مستندات معتبر، علت آسم پس از باران، آلرژی به پولن(گرده گیاه) می باشد  و بدنبال بارندگی و رعد و برق، تحت تاثیر شوک اسموتیک و الکتریکی، پولن ها شکسته شده و به ذرات ریز قابل نفوذ به ریه ها تبدیل می شوند.

این فوق تخصص بیماری های ریه خاطرنشان کرد: تلاقی غلظت بالای پولن ها و وقوع بارندگی، باعث مواجهه با حجم بالای مواد حساسیت زا و بروز آسم در افراد مستعد می گردد و  در غیاب هر کدام از این دو عامل، مواجهه سنگین رخ نمی دهد و حجم بالای مبتلایان را مشاهده نخواهیم نمود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه پولن سم نیست، ادامه داد: در هر منطقه، گیاهانی که بیشترین گلدهی و پولن زایی را در فصل پائیز داشته باشند، عامل بروز این نوع حساسیت فصلی می باشند و بطور معمول، گیاهان در فصل بهار گلدهی و گرده افشانی دارند. کنوکارپوس بیش از یکبار گلدهی دارد که مرتبه دوم آن در فصل پائیز است.

وی با اشاره به اینکه قطع درخت بشدت یک عمل ضد محیط زیستی است و هیچ کس آن را توصیه نمی کند، عنوان داشت: طبق اظهار نظر کارشناسان فضای سبز شهرداری کمتر از ده درصد کنوکارپوس های اهواز امکان گلدهی و گرده افشانی دارند و فقط هرس کردن مواردی که گلدهی دارند جهت کاهش غلظت پولن ها توصیه می شود.

ایدنی در پایان خاطرنشان کرد: پیشگیری از حمله آسم به دو روش؛ مصرف دارو جهت کاهش حساسیت بدن  و اجتناب از قرار گرفتن در معرض عوامل تشدید کننده از جمله آلرژن ها مثل پولن گیاهان میسر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار