کد خبر: ۳۱۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 24 October 2016
پایگاه خبری تحلیلی تراز: مساله رزق حلال در اسلام به قدری اهمیت دارد که این دین مبین کسب روزی حلال را برای همه مسلمانان واجب دانسته است. و به سبب همین اهمیت است که فرموده اند هر که در راه كسب حلال جهت بدست آوردن ارتزاق خانواده اش بميرد در صف شهداء محشور می شود .باز در تعالیم اسلامی آمده است که حضرت رسول اکرم (ص) شرط مستجاب الدعوه بودن را پاکی طعام از هرگونه حرامی می دانند. در نقطه مقابل روزی حلال، مال حرام قرار دارد. از میزان اهمیت حلال می شود فهمید که حرام چقدر در شرع منفور و نهی شده است. تا جایی برخی علما گويند هر گوشتی كه از حرام روئيده شود به آتش دوزخ سزاوار تر است!
رسول مکرم اسلام در خصوص غذای حرام می فرمایند:
«كسی كه گوشت بدنش از غذاي غير مشروع روييده باشد داخل بهشت نمي رود!»
همچنین فرموده اند:
«بندگی كسی كه با غذای حرام ارتزاق می كند مانند كسی است كه ساختمانی روی ماسه يا آب بنا می كند!»

سه نکته:
تاثیر بی حد و مرز!
حقیقت این است که تأثير نان بر رفتار آدمی حد و مرز و فرقه و آيين ندارد! یعنی هر كسی در هر مذهب و آئيني هم باشد هم از مال و غذاي حلال متأثر می شود و هم مال و غذای حرام در او اثر می گذارد.
تاثیر عجیب شیر مادر در تقوا!
تأثير لقمه حلال به قدری است که حتی شیر مادر بر تقوای کودک شیرخوار در آینده اثر مستقیم و بسیار قوی خواهد داشت.
شيخ مرتضي انصاري (متوفی ۱۲۸۱ه.ق) كه در نجف اشرف مدفون است، از علما و مراجع برجسته قرن سيزدهم است و كتابهاي درسي «مكاسب» و «رسائل» كه در حوزه هاي علميه تدريس می شود از تأليفات ايشان است. وی زاهد و عابدی بي مانند بود و از نظر علم و جنبه هاي معنوي يگانه عصر بشمار مي آمد.
وقتي به مادرش گفتند: «فرزندت به درجات عالي علم و تقوي رسيده است» وي در پاسخ گفت: «من در انتظار آن بودم كه فرزندم ترقي بيشتري داشته باشد زيرا من به او شير ندادم مگر اينكه با وضو بودم حتي در شبهاي سرد زمستان هم بدون وضو او را شير نمي دادم!»
تاثیر خوردن حق مردم بر حالات معنوی
يكي از شاگردان رجبعلي خياط گويد روزي پس از صرف غذايي حالت معنوي خود را از دست دادم. براي علت آن از شيخ كمك خواستم گفت: غذايی را كه خوردي فلان تاجر پولش را داده كه حقّ پير زني را غصب كرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار