کمی تحلیل و بررسی روی تیم‌های ملی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که بازیکنان حاضر در این تیم‌ها جزو گرانترین و پردرآمدترین بازیکنان محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۳۱۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 20 October 2016
بازیکنانی با ارزش میلیاردی با مبالغ بسیار اندک در تیم ملی بازی می‌کنند و این مساله را فقط در کشوری نظیر ایران می‌توان دید. تیم‌های ملی را مجموعه‌ای از بهترین‌های هر کشور تشکیل می‌دهند، پس باید دستمزد آنها هم بهترین باشد.
بازیکنانی با ارزش میلیاردی با مبالغ بسیار اندک در تیم ملی بازی می‌کنند و این مساله را فقط در کشوری نظیر ایران می‌توان دید. تیم‌های ملی را مجموعه‌ای از بهترین‌های هر کشور تشکیل می‌دهند، پس باید دستمزد آنها هم بهترین باشد. شاید بتوان توجیهی برای بازیکنانی مانند رفیعی و اخباری داشت، آن هم به خاطر مشکل سربازی اما انصاری را چه باید کرد. بازیکنی با کیفیت که این فصل 240 میلیون از پرسپولیس می‌گیرد. مدافعی که به تیم ملی نیز دعوت شده تا مبلغ اندک قراردادش بیش از گذشته به چشم بیاید.

کمی تحلیل و بررسی روی تیم‌های ملی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که بازیکنان حاضر در این تیم‌ها جزو گرانترین و پردرآمدترین بازیکنان محسوب می‌شوند. این یک مساله طبیعی است، چرا که در تمام دنیا از بهترین‌ها برای بازی در تیم ملی دعوت می‌کنند و این یک نسبت متقابل است که وقتی بازیکنی از نظر کیفی جزو بهترین‌ها است باید قرارداد او نیز از مابقی بازیکنان بیشتر باشد.
درتیم ملی ایران اما مواردی وجود دارد که عکس این مساله را اثبات می‌کند. یعنی حضور بازیکنان بزرگ با نازل ترین مبالغ ممکن. از جمله این بازیکنان می‌توان به سروش رفیعی و محمدرضا اخباری که به دلیل گذراندن دوران سربازی در تراکتور سازی بازی می‌کنند و بعد از آنها محمد انصاری و عزت پورقاز اشاره کرد. هر یک از این بازیکنان در تیم خود جزو کلیدی ترین‌ها هستند و تاثیر بسزایی در عملکرد تیم می‌گذارند اما دستمزدی دریافت می‌کنند که نسبت به کیفیت شان بسیار ناچیز است، آن هم با قراردادهایی نجومی که در لیگ ایران وجود دارد.
کلیدی ترین بازیکن این روزهای تراکتور سازی که نقش پررنگی در نتایج خوب این تیم دارد سروش رفیعی است که بعد از به‌وجود آمدن مشکل سربازی مجبور شد برای ادامه فوتبال خود به تراکتورسازی برود. البته مشکل سربازی سروش با بقیه بازیکنان متفاوت بود، چرا که او 5 سال در فجرسپاسی بازی کرد و اتفاقا بعد از دریافت کارت معافیت بابت کفالت، دو سال دیگر هم در فجر حضور داشت . همین مدت برای دریافت کارت پایان خدمت او کافی بود. سروش که ماه‌ها بابت اثبات بی‌گناهی مجبور به خانه ‌نشینی شد، در نهایت به تراکتورسازی رفت.
حالا این بازیکن تیم ملی با حقوقی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان در سال جزو ارزان‌ترین بازیکنان ملی‌پوش در فوتبال دنیا محسوب می‌شود.
دروازبان دوم تیم ملی هم از این قاعده مستثنی نیست و او هم یکی دیگر از بازیکنان تراکتورسازی است که برای گذراندن خدمت سربازی مجبور به بازی در این تیم با حقوق اندک سالیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان است. اخباری که پیش از این در سایپا نمایش بسیار خوبی از خود نشان داده بود ابتدای لیگ پانزدهم به ناچار مجبور به حضور در تراکتورسازی شد.
این حقوق کم اما تاثیری در روند بازی‌های خوب اخباری در تراکتورسازی نگذاشت تا اینکه کی‌روش تصمیم گرفت او را به‌عنوان یکی از دروازه‌بان‌های تیم ملی انتخاب کند. اخباری حالا یکی از پای ثابت‌های اردوی تیم ملی است، بازیکنی که مثل رفیعی ارزان‌ترین ملی‌پوش فوتبال ایران است.
بعد از سروش رفیعی و محمد رضا اخباری که مبالغ پایین قراردادهایشان را می‌شود به حساب این گذاشت که آنها دوران خدمت سربازی را سپری می‌کنند نوبت می‌رسد به محمد انصاری. دفاع وسط آماده این روز‌های پرسپولیس. او در لیگ پانزدهم و ازهفته پنجم به ترکیب اصلی پرسپولیس اضافه شد و با بازی‌های قابل قبولی که انجام داد توانست جای خود را در ترکیب اصلی پیدا کند. برای لیگ پانزدهم انصاری با قرارداد 200 میلیونی به پرسپولیس آمد و تا پایان فصل برای این تیم بازی کرد. انتظار می‌رفت در فصل جدید مبلغ قرارداد انصاری تا حدی نزدیک به دیگر بازیکنان آماده این تیم باشد اما اینطور نشد و تنها مقدار ناچیزی – حدود 20 درصد - به قرارداد او اضافه شد. حالا محمد انصاری با قرارداد 240 میلیونی عنوان سومین بازیکن ارزان قیمت تیم ملی را به خود اختصاص داده است.
بی شک سروش رفیعی و محمدرضا اخباری را می‌توان ارزان‌ترین ملی‌پوش‌های تاریخ فوتبال ایران نامید. بازیکنانی باکیفیت که این فصل را با قراردادی یک میلیون و 500 هزار تومانی سپری می‌کنند. مبلغی اندک که با ملی‌پوش بودن آنها به هیچ وجه همخوانی ندارد.

اشکان و آزمون گران‌ترین ها
در نقطه مقابل سروش رفیعی و محمدرضا اخباری، اشکان دژاگه و سردار آزمون قرار دارند. دو بازیکن کلیدی و موثر تیم ملی که قراردادهایی میلیون دلاری با العربی و روستوف امضا کرده‌اند. اشکان که کاپیتان دوم تیم ملی نیز محسوب می‌شود چند فصل قبل قراردادی 5 ساله به ارزش 6 میلیون یورو امضا کرد تا پیراهن العربی را بر تن کند. یعنی به ازای هر فصل یک میلیون و 200 هزار یورو که رکوردی است بین بازیکنان ایرانی و حتی مهره‌های سرشناس تیم ملی. دژاگه که حالا قرارداد خود را با العربی فسخ کرده فعلا بدون تیم است تا شاید طی روزها و هفته‌های آینده بتواند پیراهن تیم جدیدی را بپوشد.
سردار آزمون نیز پس از پایان دوره قرضی حضورش در روستوف، ابتدای این فصل قراردادی دائمی امضا کرد، آن هم با مبلغی میلیون دلاری تا یکی از بازیکنان گرانقیمت فوتبال ایران به حساب بیاید. نکته دیگر مبلغ فسخ قرارداد آزمون است، مبلغی در حدود 7 میلیون یورو که تیم‌های خواهان سردار باید بپردازند تا رضایتنامه او را دریافت کنند.
منبع: ایران ورزشی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار