کد خبر: ۳۱۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 19 October 2016

- سایت السومریه‌نیوز به نقل از یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد 9 تروریستی داعشی در حملات هواییِ ائتلافِ تحت امر امریکا به یک رستوران در منطقۀ بعاج در غرب موصل به هلاکت رسیده‌اند.

- گروه رسانۀ جنگ عراق اعلام کرد نیروهای عراقی سه روستای الشامی، خربه حدید و البیضه را در حومۀ غربیِ موصل آزاده کرده‌اند.

- براساس اعلام یک منبع امنیتی، گروه تروریستی داعش ساختمان استانداری موصل را در خیابان جمهوری در مرکز شهر موصل با تی‌‎ان‎تی منفجر کرده است.



- سایت السومریه‎نیوز به نقل از شاکر جودت، فرمانده پلیس عراق، اعلام کرد نیروهای عراقی تا کنون 352 کیلومترمربع از خاک عراق را در حومۀ جنوبیِ موصل آزاد کرده‎اند و براساس طرح برنامه‌ریزی‌شده در حال پیشروی به سوی موصل هستند.

- رسانه‌های عراقی از آزادسازی روستای کانی حرامیه در جنوب‌شرق موصل از چنگال داعش خبر دادند. فرماندهی یگان ضربتی ارتش عراق نیز از پاکسازی جادۀ بغداد-موصل خبر داد.



- براساس گزارش‌ها جوانان شهر موصل با حمله به یک خودروی گشتِ وابسته به عناصر تروریستی در منطقۀ باب البیضِ این شهر، سه تن از تروریست‌ها را کشته و از مهلکه گریختند. در پی این حادثه، گروه داعش عملیات جستجوی گسترده‎ای را برای یافتن مهاجمان آغاز کرده‌است.

- نیروهای پیشمرگۀ کُردِ عراق که در محور شرقی موصل در حال مبارزه با تروریست‌های داعش هستند، از کشف یک تونلِ متعلق به تروریست‎ها در حومۀ موصل خبر دادند.

- گروه رسانۀ جنگ عراق (الإعلام الحربی) در گزارشی از هلاکت وعد یونس، سرکردۀ گروه داعش که به عنوان «والی نینوا» شناخته می‏‎شد، به همراه 32 تن از عناصر تروریستی در یک حملۀ هوایی در منطقۀ برطله در شرق موصل خبر داد.

در این گزارش آمده‌است که در عملیات پاکسازی منطقۀ حمدانیه در شرق موصل، 25 تروریست داعشی کشته شدند و برخی دیگر فرار کردند.

- براساس گزارش رادیو سوای عراق، همزمان با آزادسازی مناطق حمدانیه و قراقوش در شرق موصل از چنگال داعش، مسیحیان عراقی که به دلیل حضور داعش در شهرهایشان از دو سال پیش به شهر اربیلِ عراق پناه برده بودند، در این شهر به جشن و پایکوبی پرداختند.

در این گزارش آمده‌است که صدها زن، مرد و کودک مسیحی در کلیسای مار سمعان در اربیل تجمع کرده و برای آزادسازی شهر موصل دعا کردند.

- نیروهای عراقی روز سه‌شنبه وارد منطقۀ قراقوش در شرق موصل شده و اغلب مناطق آن‌ را آزاد کردند. پیش از حملۀ تروریست‌های داعش، حدود 50 هزار مسیحی در قراقوش زندگی می‌کردند، اما پس از حضور داعش از این منطقه گریختند.
تصویری از شادی مسیحیان عراقیِ پناه برده به شهر اربیلِ، پس از آزادسازی منطقۀ قراقوش در شرق موصل از چنگال داعش

- خبرگزاری رویترز اعلام کرد ارتش سوریه سه‎‏شنبه (27 مهر) با انتشار بیانیه‏‎ای ائتلاف تحت امر امریکا را به برنامه‌ریزی برای فرار تروریست‌های گروه داعش در موصل از مرز سوریه متهم کرده‌است.

در بیانیۀ فرماندهی ارتش سوریه آمده‌است که این ائتلاف درصدد است تا با تأمین امنیت راه‎ها به تروریست‌ها اجازۀ ورود به خاک سوریه را بدهد و «میدان نبرد جدیدی» در شرق سوریه ایجاد کند.

این بیانیه می‎‌افزاید: «هرگونه تلاش برای عبور از مرز حمله به حاکمیت سوریه است... و با تمام نیروهای موجود با آن‌ مقابله خواهد شد.»

جنگنده‎های امریکا و ده‌ها کشورِ عضو ائتلافی، که با عنوان «ضدداعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت می‎کنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند، اما تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در این دو کشور نداشته‌اند.

- خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام امریکایی که نامشان فاش نشده‌است، اعلام کرد گروه تکفیری داعش برای حفظ موصل، دومین شهر بزرگ عراق، ممکن است به حملات شیمیایی متوسل شود.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز دوشنبه اعلام کرد نیروهای امریکایی در عملیات آزادسازی موصل حضور دارند و خطر آسیب دیدن آنان نیز وجود دارد.

- نیروهای ویژه عراق اعلام کردند داعش در حدود شش هزار نیرو در موصل در اختیار دارد.

- منابع میدانی در موصل اعلام کردند یکی از بیمارستانهای این شهر مملو از زخمیهای گروه تکفیری- صهیونیستی داعش است.
یک منبع بیمارستانی از داخل شهر موصل اعلام کرد بیمارستان ابن سینای این شهر پر از دهها مجروح داعشی است که در بمباران هواپیماهای عراقی هدف قرار گرفته اند. این منبع تصریح کرد عناصر داعش از طریق بلندگو اهالی این شهر را به اهدای خون فرامی خوانند.

- نیروهای عراقی منطقه الفارسیه را در محور حمام العلیل در اطراف شهر موصل آزاد کردند. نیروهای عراقی با منطقه حمام العلیل در موصل ده کیلومتر فاصله دارند.


- شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق گفت: این عربستان سعودی و نه بسیج مردمی عراق است که در این کشور حمام خون به راه انداخته است.

- مسئولان امور نفتی عراق اعلام کردند ، نیروهای عراقی موفق شدند در پیشروی های خود به سمت موصل کنترل صد چاه نفتی در جنوب موصل را به دست بگیرند .

- حیدر العبادی در نشست خبری در بغداد با اشاره به آغاز عملیات آزادسازی موصل گفت: امروز همه عراقی های سنی و شیعه در کنار یکدیگر علیه داعش می جنگند. العبادی درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر ابراز نگرانی از وقوع حمام خون در موصل گفت:دولت عربستان در سال 2007 اعتراف کرد پنج هزار بمب گذاری انتحاری این کشور وارد عراق شده بودند. در صورتی که سعودی ها این افراد را خطرناک می دانند باید برای از بین بردن این تروریست ها با بغداد همکاری کنند.

به گزارش خبرآنلاین، عملیات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق از چنگال گروه تروریستی داعش در حالی با موفقیت چشمگیر نیروهای عراقی وارد سومین روز شده که نگرانی‌ها دربارۀ احتمال وقوع حملات شیمیایی داعش و امکان انتقال تروریست‌ها به سوریه افزایش یافته‌است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار