غلامعلی رجبی یزدی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مجارستان ضمن بازدید از شهر یاسپیرین مجارستان و ملاقات با «سابو تامش» شهردار این شهر بر اجرایی کردن مفاد قرارداد خواهر خواندگی بین شهرهای یزد و یاسپیرین تاکید کرد.
کد خبر: ۳۱۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵ 15 October 2016
به گزارش تابناک یزد،در این ملاقات سفیر کشورمان به تصمیم شورای شهر یزد برای نامگذاری یکی از خیابان های این شهر بنام یاسپیرن و همچنین اعلام هفته ای بنام یاسپیرین در تقویم شهر یزد اشاره کرد.
رجبی یزدی افزود: در هفته ای که بنام یاسپیرین در یزد نامگذاری خواهد شد، می توان با ایجاد نمایشگاه های مختلف بر توسعه همکاری از جمله در حوزه های فرهنگی، هنری، اقتصادی، دانشگاهی متمرکز شده و زمینه های اجرایی شدن مفاد قرارداد خواهرخواندگی دو شهر را بیش از پیش فراهم کرد.
سفیر ایران در بوداپست با توجه به دعوت شهردار یزد از شهردار یاسپیرین برای سفر وی به ایران ادامه داد: نظر به اراده سیاسی مقام های دو کشور برای توسعه همه جانبه همکاری ها مناسب است تا شهرهای یزد و یاسپیرین نیز با توجه به همکاری هایی که از قبل آغاز شده است بر سرعت ارتباطات و رفت و آمدهای خود بیافزایند.
شهردار یاسپیرین نیز در این دیدار ضمن استقبال از نظرات مطرح شده توسط سفیر کشورمان در مجارستان اعلام کرد که شورای شهر و شهرداری یاسپیرین نیز آماده اند تا نام یکی از خیابان های این شهر را بنام یزد نامگذاری کنند.
سفیر کشورمان پس از پایان این دیدار ضمن بازدید از نماد شهر یزد یعنی بادگیر ساخته شده از برنز که در یکی از میادین شهر یاسپیرین نصب شده و همچنین موزه شهر یاسپیرین از نزدیک با تاریخ و تمدن مردم این شهر آشنا شد.
دو شهر یزد و یاسپیرین در سال 1374 قرارداد خواهر خواندگی را امضا کرده و در سال 1391 نماد شهر یاسپیرین که لهل کورت (شیپور به زبان مجاری) نامیده می شود در یکی از میادین شهر یزد نصب شد.
قوم یاس های مجارستان خود را اصالتا یزدی می دانند و معتقدند که اجداد آنها در قرن های گذشته از شهر یزد مهاجرت کرده و به مجارستان و شهر یاسپیرین نقل و مکان کرده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار