عیدی تاکید کرد:
تابناک: مسئول عصارخانه شاهی با اشاره به لزوم احیای کامل این عصارخانه گفت: درصورتیکه این عصارخانه به طورکامل احیاء شود میتوان از تفاله‌های خوشبوی آن به جای کودهای بدبوی شهری استفاده کرد.
کد خبر: ۳۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 04 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، محمد عیدی با اشاره به اینکه احیای عصارخانه شاهی در اصفهان ضروری است، اظهار داشت: عصاری به معنای عصاره گیری و افشره کردن و عصارخانه جایی است که روغن در آن تهیه می شده است.

وی با بیان اینکه این صنعت در دوران صفویان، همچون دیگر صنایع و هنرها رونق چشمگیری داشته است، افزود: عصارخانه داری از صنایع شهر ما در دوران گذشته بود و کارکردهای مختلفی هم در بعد معیشتی، مصارفی و بخش های فلاحت، کشاورزی و دامداری دارد.

مسئول عصارخانه شاهی با بیان اینکه عصارخانه ها افشره دانه های روغنی گیاهی همچون بیدانجیر، کیکوج، برزک، سیاه دانه، کنجد و خشخاش را می گرفتند و به روغن تبدیل می کردند، تاکید کرد: عصارخانه داری با نیازهای روزمره مردم ارتباط وسیع داشته و محصول مورد نظر دارای مصارف صنعتی برای روشنایی خانه ها، روغن مالی حیوانات برای در امان بودن از بیماری و مصرف خوراکی یا بهداشتی داشت.

وی اضافه کرد: نکته جالب در ارتباط با محصولات عصارخانه تفاله های خوشبوی باقیمانده از دانه‌های روغنی است که به عنوان یک کمپوست خوشبو برای درختان میوه مورد استفاده و در ثمردهی درختان نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

مسئول عصارخانه شاهی بیان داشت: زمانی که روغن دانه های گیاهی را می گرفتند تفاله ها را نرم کرده و برای کود استفاده می کردند که ثمردهی بهتری نسبت به بقیه داشت.

عیدی با بیان اینکه هنوز هم محصولات عصارخانه در برخی شهرها مانند نجف آباد خواهان بسیاری دارد، ابراز داشت: در شهر نجف آباد هنوز عصارخانه هایی هستند که به شیوه سنتی کار می کند و در کاشان نیز عصارخانه هایی برای نرم کردم ادویه و خرد کردن حنا وجود دارد.

وی در ارتباط با بازسازی این عصارخانه گفت: در سال ۱۳۸۱ سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اقدام به بازسازی این بازار کرد که اکنون در دست میراث قرار دارد و به عنوان موزه عصارخانه شاهی و مرکز مطالعات و فرهنگ عامه اصفهان فعالیت دارد.

مسئول عصارخانه شاهی در پاسخ به این سوال که آیا می توان کارکرد قدیم این عصرخانه را احیا کرد، تاکید کرد: این امر به طور کلی امکان پذیر است اما با توجه به اینکه بخش هایی از عصارخانه از جمله گرمخانه تخریب شده و مساحت عصارخانه شاهی از۱۸۰۰ مترمربع به ۳۸۴ متر رسیده این امر نیازمند پیش زمینه هایی است.

وی با اشاره به اینکه بارانداز عصارخانه هم اکنون در پاساژ طلافروشان قرار گرفته و درب اصلی ورودی عصارخانه شاهی نیز ملک شخصی در قالب مغازه است، گفت: اکنون فقط درب کوچک عصارخانه در وسط پاساژ موجود است که به نوعی کور شده به گونه ای که نه تنها گردشگران سنتی آن را پیدا نمی کنند بلکه حتی اهالی بازار نیز از مکان آن اطلاع چندانی ندارند و بدین شکل امکان احیا عصارخانه وجود ندارد.

عیدی اضافه کرد: فروشنده این مغازه را در معرض فروش قرار داده و همت مجموعه شهرداری را می‌طلبد که البته سودای خرید را در سر دارند اما باید تا دیر نشده این کار انجام شود.

وی اضافه کرد: هر امری که متقاضی داشته باشد ارزش شکل گیری نیز دارد بنابراین اگر شهرداری یا جهاد کشاورزی تصمیم به استفاده از کودهای ارگانیک و سنتی و فوق العاده بهداشتی برای مصارف پارکها و باغات به جای کمپوست های بدبوی فعلی داشته باشد می توان عصارخانه را مجددا راه انداری کرد.

مسئول عصارخانه شاهی گفت: طبیعی است که لزومی ندارد عصارخانه همانند گذشته به شیوه شترگردانی اداره شود چراکه تا ۵۰ سال پیش نیز این عصارخانه به شکل برقی کار می کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار