کد خبر: ۳۰۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 30 September 2016
در جوامعی که مدت زمانی را درگیر جنگ بوده اند برخی امتیازات را برای کمک به خسارت دیدگان از جنگ در نظر می گیرند که گاها در چگونگی مدیریت این امتیازات ، حرف و حدیث ها و انتقاداتی بوجود می آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه، هشتم شهریور محمد یزدان‌پرست دبیر‌کل خانه ایثارگران و وکیل جانبازان در دادگاه لاهه به همراه داود‌رضا شفاعت پزشک جانباز، مهمان برنامه تلویزیونی «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی بودند.

دکتر داود‌رضا شفاعت، جانباز 50 درصد که پای خود را در عملیات محرم از دست داده است با اشاره به دردهایی که جانبازان قطع عضو تحمل می‌کنند گفت: «یکی از این دردها، فانتوم‌پین است. به این معنی که وقتی عضوی قطع می‌شود مدتی طول می‌کشد تا مغز دریابد که آن عضو دیگر وجود ندارد. در طول این مدت، کسی که به عنوان مثال پایش قطع شده است، همچنان در عضوی که وجود ندارد احساس درد می‌کند. از این اتفاق با نام شبح درد هم نام می‌برند.»

در ادامه محمد یزدان‌پرست، دبیر‌کل خانه ایثارگران و وکیل جانبازان در دادگاه لاهه با اشاره به این نکته که از اساس با درصد‌بندی جانبازان براساس میزان جراحت مخالف است گفت: «من هنوز هم فلسفه این درصد‌بندی را نمی‌فهمم و معتقدم باید براساس نیاز جامعه ایثارگری به آن‌ها خدمات داده شود، نه برمبنای درصد جانبازی.»

او با ذکر خاطره‌ای دردناک افزود: «جانبازی را به خاطر دارم که هر چند وقت یک بار به ما و خانه ایثارگران سر می‌زد. یک بار که پیش ما آمد متوجه شدم یک پایش نیست. با تعجب از او پرسیدم پایت چه شده است. گفت قطع‌اش کردم تا درصد بیشتری بگیرم و من متوجه شدم به خاطر شرایط نامناسب زندگی‌اش مجبور به این کار شده است.»

دبیر کل خانه ایثارگران کشور ادامه داد: «درصد‌بندی جانبازان هم اکنون براساس کتابی تدوین می‌شود که در آن قوانین درصد‌بندی معلولان در آمریکا ذکر شده است. من معتقدم درصدبندی فعلی ابدا عقلانی نیست و باید حذف شود.»

«اکسیر» با اجرای‌ فرزاد حسنی و به تهیه‌کنندگی مصطفی شریفی، برنامه‌ای ترکیبی با مضمون سلامت و از تولیدات شبکه سوم سیما است که تلاش می‌کند سبک زندگی سالم را ترویج کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
اینکه به خسارت دیدگان جنگ امتیاز بدهند کار درستیه ولی تا چه حد؟عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیزی جای خودش.
الان شاگرد اول یک دبیرستان با اون همه استعدادش نمیتونه بره پرشکی بخونه تا به مردمش بدرستی خدمت کنه ولی شاگرد دهم و پانزدهم با استفاده از سهمیه پدرش داره پزشکی میخونه! ولی این پرشک کجا و اون پزشک کجا؟ چرا دهه شصت و هفتادیها باید این همه تاوان بدهند؟
دادن امتیاز به آسیب دیدگان جنگ نوعی بازار و دکان بازکرده و عده ای وامهای 4 درصدی جانبازی رو برای فروش گذاشتن که این خودش نوعی رباخواریه.
بنظر من برای جلوگیری از سوء استفاده های فعلی و افزایش رضایت عمومی بهتره به هر شخصی که در جنگ آسیب دیده کمکهای درمانی و حقوق ماهیانه 2 میلیون تومن بدهند اما سهمیه استخدامی و دانشگاه و خدمت سربازی و ... حذف کنند.
تازه مگه همه فرزندان این افراد سربه راههند. داستان پسر نوح نبی (ع) برای عبرت مومنان در قرآن آمده.
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
اقاي نا شناس دمت گرم
گواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
آيا حاضري بابات شهيد بشه واز اين سهميه استفاده كني ؟؟...
حالا ،بابات شهيد يا جانباز بشه واستفاده نكني ؟؟/...
متاسفم خانم ياآقاي ناشناس با اين طرز تفكر
براي حفظ وحراست از اين كشور رفتند وشهيد وجانباز وموجي و... شدند وحالا اپسيلون امكانات كه مي دهند صدات در اومده ؟؟؟؟....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
نکته اصلی اینه که باید یک سقفی برای این سهمیه ها قائل شد و دو نسل از جوونای این مملکت رو بی جهت قربونی نکرد.
خیلی از افرادی که بدون زحمت وارد دانشگاه میشوند و یا کاری بدست می آورند بازدهی لازم رو ندارند و به اقتصاد مملکت هم ضربه وارد میکنند. این ضرر اقتصادی حتی میتونه باعث کاهش بودجه نظامی و امنیتی فعلی بشه و یا ناهنجاریها و نارضایتیهای متعدد اجتماعی بوجود بیاره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
اگه پدر کسی برای عقاید دینی اش بره بجنگه و جانباز بشه یعنی بچه اش باید حق یک جوون با استعداد و زحمتکش این مملکت رو که اکثرا از خانواده های متوسط به پایین جامعه هستند، پایمال کنه و جای اون بره ادامه تحصیل بده و یا شغلی که توش توانایی کمتری نسبت به جوونای دیگه مملکت داره رو بگیره؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
پدربنده هم ی پای خود را از دست داده است در جنگ و هیچ کجا نه حقوق میگیرد نه زیر پوشش هیچ ارگانی رفته است برای یک پای مصنوعی الان دربه در هستیم براش جور کنیم خدا به داد همه ما برسد
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
پایش را قط کرد درصد بگیره؟مگه ایقد الکیه ؟کجا زخمی شده نامشو داره گواهی مجروحیت زمان جنگ داره؟حق جانبازا رو نمیدن اونوقت طرف بره پاشو قط کنه درصد بگیره؟ایا دکتری حاظربه این کار هست؟چه دروغ بزرگی گفتی .لابد به نحوه نگاه شما میخندید که اینو گفته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار