مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از صنعت گردشگری در این منطقه به‌عنوان اقدامی عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نام برد.
کد خبر: ۳۰۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 29 September 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، عبدالجواد کمالی با بیان اینکه گردشگری قشم در مسیر اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: ایجاد 68 خانه بوم‌گردی در جزایر قشم، هنگام و هرمز طی سه سال گذشته به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم دولت تدبیر و امید با هدف کمک به اقتصاد خانواده‌های روستایی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش ارزنده‌ای در افزایش سفرها به این جزایر داشته است.
 
وی افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سیاست اداره‌کل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم با محوریت توانمندسازی اقتصاد جوامع محلی در این منطقه آغاز شد و طی دو سال گذشته تعداد کاشانه‌های میهمان از یک واحد به 68 واحد افزایش یافته است.
 
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، 32 کاشانه میهمان براساس ظرفیت‌های گردشگری روستاهای قشم در این جزیره، 30 واحد در جزیره هرمز و 6 واحد نیز در جزیره هنگام ایجاد شده است.
 
وی یکی از مهمترین اهداف ایجاد خانه‌های بوم‌گردی در جزایر قشم را معرفی فرهنگ بومی این منطقه در قالب فرهنگ ایرانی – اسلامی برشمرد و تاکید کرد: این سیاست علاوه بر کاهش مشاغل کاذب در این منطقه موجب افزایش شمار گردشگران قشم شده است.
 
کمالی با اعلام اینکه در این مراکز اقامتی، صنایع دستی هنرمندان جزیره نیز ارائه می‌شود، گفت: 15 تعاونی صنایع دستی در جزایر قشم، هنگام و هرمز ایجاد شده که در قشم 339 نفر به صورت مستقیم و افزون بر یک هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در تعاونی‌های جزیره قشم مشغول به کار هستند.
 
وی اظهار کرد: بیش از دو هزار نفر نیز در هفت تعاونی قایقداران حوزه گردشگری قشم در روستاهای طبل، سهیلی، گورزین، لافت، شیب دراز، هنگام و دیرستان در بخش گردشگری دریایی این منطقه مشغول به کار است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با ایجاد خانه‌های بوم گردی نگاه گردشگری به قشم به صورت چشمگیری تغییر یافته و ماندگاری مسافران در این مراکز نیز افزایش داشته است.
 
وی با اعلام اینکه اقتصاد یک نیاز اساسی برای جوامع محلی محسوب می‌شود، یادآور شد: اداره کل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد دروه‌های آموزشی را با هدف توانمندسازی زنان قشمی برای کمک به اقتصاد خانواده طی سه سال گذشته با جدیت دنبال کرده است.
 
کمالی گفت: کاشانه‌های میهمان در نقاط مختلف جزیره قشم پراکنده هستند و این اماکن از نظر شکل و ماهیت و نوع خدمات با هم تفاوت دارند به طوری که در کنار خدمات اسکان، فرهنگ و آئین‌های این منطقه نیز در قالب اجرای انواع موسیقی محلی همچون ازوا، رزیف، شوشی، رقص شمشیر و همچنین ارائه اشیاء قدیمی در حوزه مردم شناسی، غذاهای محلی و صنایع دستی به گردشگران معرفی و ارائه می‌شود.
 
وی توجه به حفظ فرهنگ و آداب و رسوم مردم جزیره قشم را بسیار حائز اهمیت دانست و یادآور شد: اداره‌کل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در حوزه مسائل اجتماعی، اقدامات مناسبی را با هدف حفظ ارزش‌های مردمان این منطقه دنبال کرده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فعالان خانه‌های بوم‌گردی در این جزیره با نوع پوشش و گویش محلی خود و ارائه خدمات در بخش‌های مختلف می‌توانند فرهنگ غنی خود را در سفر گردشگران به آنها منتقل کنند.
 
جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به‌عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس با داشتن ظرفیت‌هایی همچون طولانی‌ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، دره ستاره‌ها، دره تندیس‌ها، تنگه چاه‌کوه، غارهای خوربس، خلیج دلفین‌ها، سواحل زیبا، جزایر ناز، چاه‌های تلا، بادگیرهای زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، بام قشم، ماسه‌های نقره‌ای و طلائی، پارک کروکودیل‌ها، موزه ژئوپارک، آهوان زیبای در هنگام و هرمز، قلعه تاریخی پرتغالی‌ها، طیف وسیعی از خاک‌های رنگی در هرمز، سایت اسب‌دوانی و شترسواری و ده‌ها پتانسیل دیگر صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهمترین شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار