مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان:
مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: طی سال‎های اخیر صید غیرمجاز و بی‎رویه ماهیان خاویاری، میزان استحصال محصول خاویاررا به کم‎ترین میزان خود رسانده است.
کد خبر: ۳۰۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 24 September 2016
مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: طی سال‎های اخیر صید غیرمجاز و بی‎رویه ماهیان خاویاری، میزان استحصال محصول خاویاررا به کم‎ترین میزان خود رسانده است.

سید مصطفی عقیلی‌نژاد اظهار کرد: میزان صید قانونی ماهیان خاویاری در اکثر گونه‌ها بیش از 100 برابر کاهش یافته و از رکورد 128 تن خاویار در سال 1368، به استحصال زیر یک تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: صیدهای غیرقانونی در حقیقت، ذخایر ماهیان خاویاری را که با مشقت فراوان توسط تکثیر مصنوعی وارد دریا می‌شود از بین می‌برد که این موضوع یک تهدید جدی برای گونه‌های بین نسلی ماهیان خاویاری است.

عقیلی‌نژاد تصریح کرد: ماهیان خاویاری میراثی از گذشتگان برای آیندگان بوده و این ذخایر در شرایط کنونی به طور جدی نیازمند احیا و بازسازی است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با مدیران استان و شهرستان، برای جلوگیری از صیدهای بی‌رویه غیرمجاز تصریح کرد: این جلسه برگزار شد اما اجرایی شدن تصمیمات این نشست، بیش از هر چیز بستگی به مشارکت مردم منطقه هم دارد.

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان ادامه داد: دریای خزر تنها زیستگاه مناسب برای ماهیان خاوری در دنیا است و از نظر دانشمندان علم اکولوژی هیچ نقطه‌ای به اندازه این محیط برای تکثیر این گونه ارزشمند آبزی مناسب نیست.

عقیلی نژاد تصریح کرد: صید بی‌رویه علاوه بر کاهش ذخیره ماهیان خاویاری، امنیت شغلی صیادان قانونی را که در حال حاضر نقش حفاظتی را برای حفظ این گونه بر عهده دارند، تهدید می‌کند.

*نقش محوری مردم برای جلوگیری از صیدهای غیرمجاز ماهیان خاویاری

وی با اشاره به نحوه صید ماهیان خاویاری توسط صیادان مجاز افزود: ماهیان خاویاری در صید قانونی خود پس از استحصال خاویار، دوباره برای تکثیر و بقا به دریا بازگردانده می‌شود تا بتوان در مراحل دیگری نیز از خاویار آن بهره‌برداری شود.

عقیلی نژاد تأکید کرد: هر ماهی خاویاری تا رسیدن به بلوغ و برداشت بین پنج تا 18 سال زمان نیاز دارد اما بسیاری از این ماهی‌ها قبل از سن برداشت خاویار توسط صیادان غیرمجاز صید می‌شوند.

وی یادآور شد: تمامی کشورهای حاشیه خزر نیز باید عزم خود را جزم کنند تا با تدوین یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نسبت به احیای ذخایر ماهیان خاویاری حرکت‌های مؤثری انجام دهند.

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان با اشاره به گونه‌های مختلف ماهی خاویاری در دریای خزر اضافه کرد: این دریا زیستگاه پنچ گونه ماهی خاویاری شامل فیل‌ماهی، تاس ماهی ایرانی، تاس ماهی روسی، ماهی شیت و اوزون‌برون است که بیشترین نوع آن تاس ماهی ایرانی است.

عقیلی نژاد یادآور شد: تاس ماهی ایرانی برای رسیدن به بلوغ و استحصال خاویار از آن به 12 تا 14 سال زمان نیاز دارد.

وی با تأکید بر نقش مردم برای جلوگیری از صیدهای غیرمجاز اذعان کرد: جامعه صیادی ما ساحل‌نشین است و ساحل توانند در تمامی مباحث حفاظت و بازسازی ذخایر با دولت مشارکت کنند.

عقیلی‌نژاد تصریح کرد: احیای این ذخایر در پی خود اشتغال بیشتری خواهد داشت و بدون تردید شک مردم در این فرآیند نقش محوری داشته و برنامه‌های حفاظت بدون مشارکت آنها عملی نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار