رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد جمعیت استان را بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 بیش از 658هزار نفر عنوان کرد.
کد خبر: ۳۰۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 24 September 2016
مرحله نخست سرشماری عمومی نفوس و مسکن امروز، شنبه سوم مهرماه همزمان با سراسر کشور در استان کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد گفت: مرحله نخست این طرح ملی تا 24 آبان سالجاری به صورت اینترنتی ادامه دارد و تمامی خانوارها اعم از شهری و روستایی می توانند اطلاعات شخصی و آماری خود را وارد سامانه اینترنتی به نشانی www.sarshomari95.ir کنند.
حسن نوروزی در آیین افتتاح سرشماری نفوس و مسکن کهگیلویه وبویراحمد افزود: برای استفاده از اینترنت در ثبت اطلاعات از سوی سرپرستان خانوار، هماهنگی لازم با دستگاه های مرتبط از جمله مخابرات انجام شده است تا خللی در ثبت اطلاعات خانوارها به وجود نیاید.
وی ابراز داشت: پس از ثبت اطلاعات خواسته شده در این طرح نیز سامانه کد رهگیری برای سرپرست خانوار ارسال می شود که باید این کد را نزد خود نگه داشته و در زمان مراجعه حضوری مامور سرشمار ،آن را ارائه کند و نیاز به تکمیل مجدد پرسشنامه نیست.
نوروزی تصریح کرد: مرحله دوم و اصلی سرشماری نفوس و مسکن نیز که به صورت عملیاتی و میدانی است از 25 مهرتا 25 آبان سالجاری خواهد بود.
وی تصریح کرد: به منظور افزایش سرعت و دقت نتایج و استفاده از فناوری های نوین، در مصاحبه حضوری جمع آوری اطلاعات نیز از طریق رایانه و پرسشنامه های الکترونیکی انجام خواهد شد.
نوروزی تعداد آمارگیران در سطح استان برای اجرای 2 مرحله سرشماری نفوس و مسکن را حدود300 نفر اعلام کرد و افزود: در مرحله دوم اطلاعات خانوارها از سوی فرد آمارگیر جمع آوری و به صورت اینترنتی و با استفاده از رایانه همراه در سامانه ثبت می شود.
وی اضافه کرد: افرادی که پیش از مراجعه فرد آمارگیر اطلاعات خود را در سامانه اینترنتی ثبت کرده اند تنها کد رهگیری را به فرد آمارگیر ارائه می دهند.
نوروزی تصمیم گیری کارآمد و ارایه آمار دقیق، صحیح و مناسب از سوی خانواده ها را یکی از ضروری ترین و بنیانی ترین عناصر در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها از سوی دولتمردان دانست.
وی ادامه داد: تحقق اهداف برنامه ها و پیشرفت و توسعه کشور منوط به گرداوری منظم و دقیق آمار و اطلاعات عمومی در سطح جامعه است.
رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد مشارکت آگاهانه مردم در برگزاری این سرشماری را با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: همکاری و مساعدت مردم منجر به استخراج آمار صحیح و دقیق برای برنامه ریزی های مدیریتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیش از 60 شاخص برای طرح سوال از خانواده ها و مردم در فرم های مخصوص پیش بینی شده است، گفت: در این سرشماری اطلاعاتی از قبیل جمعیت خانوار، وضعیت مسکن و اشتغال از خانواده ها پرسیده می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد جمعیت استان را بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 بیش از 658هزار نفر عنوان کرد.
وی گفت: براساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 ، 52 درصد از جمعیت این استان در مناطق شهری زندگی می کنند.
نوروزی بر ضرورت به روز بودن اطلاعات آماری تاکید کرد وگفت: در برخی کشور های کمتر توسعه یافته حتی درباره گذشته نیز اطمینانی وجود ندارد زیرا اطلاعات و آمارها در این کشورها مطمئن نیست.
وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات نادرست به کشور آسیب وارد می کند، افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد گاهی یک دستگاه اجرایی اصلی ترین اطلاعات خود را ندارد و اگر هم آماری ارایه می دهد قابل اطمینان نیست.
وی با اشاره به آمارهای متفاوتی که جهاد کشاورزی درباره سطح زیر کشت استان ارایه می دهد، ادامه داد: که اطلاعات دقیقی از سطح زیر کشت خود استان ندارد هر کدام از معاونان آماری ارایه می دهند که با هم اختلافات معنادار و فاحشی دارند.
نوروزی اضافه کرد: وقتی آمار دقیقی از سطح زیر کشت استان نداشته باشیم ، در وزارت نیرو نمی توانیم برای تخصیص آب از سد مارون و کوثر به استان نیز ادعایی داشته باشیم.
نوروزی گفت: نرخ بیکاری در سال 93 حدود 14.8 درصد و در سال 94 با جهشی زیاد 17.7 درصد اعلام شد و بر اساس فاکتورهای دیگری مانند نرخ مشارکت متوجه شدیم آمارهای استخراجی از طرح آماری هرچقدر هم دقیق باشد نمی تواند جای سرشماری را بگیرد.
وی یادآور شد: سالانه در کشور میلیاردها ریال برای انجام سرشماری هزینه شده پس باید آموزش معاونان و کارشناسان فنی جدی گرفته شود و در انتخاب آمارگیران نیز دقت لازم صورت گیرد.
نوروزی عنوان کرد: شهروندان می توانند برای ثبت نام اینترنتی نفوس و مسکن با داشتن اطلاعات شناسنامه و کارت ملی از طریق گوشی تلفن همراه ،تبلت و رایانه اقدام کنند و در پایان کد رهگیری دریافت کنند.
وی افزود: این کد رهگیری باید در زمان سرشماری حضوری به ماموران سرشماری تحویل داده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار