خانواده‌های خاصی تقاضای خرید محصولات ایرانی با برچسب قهرمانان و اسطورهای ایرانی را می‌کنند چون متاسفانه فرزندان ما از همان بدو تولد بتمن و مردعنکبوتی و غیره را قهرمان زندگی خود می‌دانند و در این زمینه فرهنگ‌سازی خوبی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۲۹۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 17 September 2016

همین چند سال گذشته وقتی برای خرید لوازم‌‌التحریر به فروشگاه‌های نوشت‌افزار می‌رفتیم هیچ دغدغه‌ای برای خرید کالای ایرانی نداشتم و حتی به آن هم فکر نمی‌کر‌دیم و هر چیزی که فروشنده دم دست ما می‌گذاشت بدون هیچ توجهی آن را می‌خریدیم و نمی‌دانستیم از روی ناآگاهی چه کاری انجام می‌دهیم.

اما با پیام مقام معظم رهبری به ناماقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عملکه تلنگری به همه مسؤولان و حتی من نوجوان بود این حساس در ما ایجاد شد که کالاهای تولید کشور خودمان را خریداری کنیم.

در اوایل همین هفته برای خرید نوشت‌افزار امسال مجبور شدیم از این سر شهر یاسوج به آن سوی شهر برویم اما متأسفانه خبری از کالای ایرانی در نوشت‌افزارها نبود.

یا اگر هم چیزی پیدا می‌شد با برچسب خارجی بود به هر فروشگاهی که می‌رفتیم کالاهای خارجی در صدر خرید دانش‌آموزان بود و به راحتی در بازار نوشت‌افزار یاسوج جولان می‌داد.

متاسفانه در این فروشگاه‌ها دفاتری پیدا می‌شد با برچسب‌های خارجی و حتی مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی به گونه‌ای که این برچسب‌های روی جلد دفاتر شایسته و در شأن یک دختر ایرانی نبود.

سردرگمی خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار داخلی

در اولین فروشگاه نوشت‌افزار دغدغه و سردرگمی خانواده‌های یاسوجی برای خرید کالاهای ایرانی را احساس کردیم و این نشان از این داشت که سال‌های زیادی است که بازار نوشت‌افزار ایران در دست محصولات وارداتی خارجی است و این برای من نوجوان قابل هضم نبود.

کار با ورود به اولین فروشگاه نوشت‌افزار و گرفتن چند عکس از لوازم‌التحریر آغاز شد با برخورد بد فروشنده مواجه شدیم و از ما خواست عکس‌ها را حذف کنیم.

از فروشنده در این خصوص سؤال کردیم که وضعیت فروش و درخواست مشتریان به خرید کالاهای ایرانی چگونه است گفت: با وجود قیمت پایین محصولات ایرانی دانش‌آموزان خواستار کالاهای خارجی با برچسب‌های خارجی هستند.

وی ادامه داد: ما منکر این نیستیم که کالاهای تولید داخل شاید از خارج هم بهتر باشد ولی مردم تمایلی به خرید این محصولات ندارند.

خانواده‌ها هیچ اطلاعی از کیفیت نوشت‌افزار داخلی ندارند

در دومین فروشگاه که دانش‌آموزان زیادی برای خرید نوشت‌افزار آمده بودند از یکی از خانواده‌ها سؤال کردیم شما برای فرزندتان از محصولات ایرانی خرید می‌کنید که در پاسخ گفتند: بله ولی من این تردید و دوگانگی را در صحبت‌هایشان متوجه شدم چرا که همه دفاتری که دختر خانواده روی ویترین فروشگاه گذاشته بود خارجی بودند.

فروشنده لوازم‌التحریر در پاسخ به خبرنگار فارس که آیا خانواده‌ها دغدغه خرید کالای ایرانی را دارند، اظهار کرد: نه دانش‌آموزان به دلیل عدم آگاهی هیچ توجهی به محصولات ایرانی ندارند و این به خانواده‌ها و عدم فرهنگ‌سازی بر می‌گردد و برای آنها هیچ فرقی نمی‌کند که کالایی که می‌خرند و استفاده می‌کنند ایرانی باشد یا خارجی.

یکی دیگر از فروشند‌ه‌های نوشت‌افزار شهر یاسوج در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: قیمت بالای کالاهای ایرانی که کیفیت بهتری به کالاهای چینی دارند موجب شده که بیشتر کالاهای ما چینی باشد برای مثال یک دفتر ایرانی برای ما 8 هزار تومان هزینه دارد در حالی که یک دفتر چینی 3 هزار تومان است و معلوم است که مشتریان جنس ارزان‌تر را می‌خرند.

گرانی اجناس داخلی دلیل اصلی روی‌آوری به نوشت‌افزار چینی

وی با بیان اینکه قیمت محصولات داخلی خیلی گران است، عنوان کرد: بیشتر شهروندان کاری به تولید داخلی ندارند بلکه به شکل و برچسب روی جلد دفتر علاقه نشان می‌دهند و خانواده‌ها فقط به سلیقه فرزندان خود کار دارند برایشان مهم نیست چه نوشت‌افزاری با چه قیمتی بر می‌دارند و دانش‌آموز انتخاب می‌کند و پدر و مادر پول آن را حساب می‌کنند.

یکی دیگر از فروشند‌ه‌های شهر یاسوج با تکرار سؤالات قبلی ما اظهار کرد: تنوع بیشتر در کالاهای خارجی به کار رفته و این موجب شده از کالاهای خارجی استقبال بیشتری ‌شود و تولیدکنندگان داخل از خود سلیقه به خرج نمی‌دهند کالاهای ایرانی طراحی‌های چندان دلچسپی ندارند و موجب می‌شود تقاضای خرید کالای ایرانی در نوشت‌افزارها کم باشد.

وی افزود: خانواده‌های خاصی تقاضای خرید محصولات ایرانی با برچسب قهرمانان و اسطورهای ایرانی را می‌کنند چون متاسفانه فرزندان ما از همان بدو تولد بتمن و مردعنکبوتی و غیره را قهرمان زندگی خود می‌دانند و در این زمینه فرهنگ‌سازی خوبی صورت نگرفته است.

این فروشنده در پاسخ به سؤال ما که آیا سال گذشته از دفاتری با برچسب قهرمانان ایرانی و شهدا استقبال شد گفت: بله تا حدی استقبال شد ولی به دلیل گرانی قیمت این دفاتر، روی دست ما ماند و فروش چندانی نداشتیم.

در همین زمینه سید علی‌اکبر هاشمی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به خبرنگار ما گفت: باید فرمان اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری را بیش از پیش برای دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها تبیین کنیم.

رسانه‌ها معایب استفاده از نوشت‌افزارهای غیر ایرانی را فرهنگ‌سازی کنند

این مسؤول با ابراز نگرانی از جولان نوشت‌افزار بی‌کیفیت در بازار شهر یاسوج گفت: رسانه‌ها و همچنین معلمان و مربیان وظیفه دارند که در این خصوص دانش‌‌آموزان و مردم را بیشتر راهنمایی کنند و تا هنگامی که فرهنگ‌سازی توسط هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی صورت نگیرد کالاهای بی‌کیفیت در بازار جای کالاهای داخلی را خواهند گرفت.

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد وظیفه صدا و سیما را به عنوان رسانه ملی برای تبیین این موضوع در جامعه بسیار سنگین و خطیر دانست و گفت: باید با گذاشتن میزگردهایی فرهنگ‌سازی لازم را در این خصوص داشته باشیم.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از مشکلات به استفاه از برچسب‌ها و عکس‌هایی برمی‌گردد که بر روی این اجناس وجود دارد و سنت‌ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی مهجور واقع می‌شود.

در سال اقتصاد مقاومتی باید با ترویج فرهنگ استفاده از اجناس داخلی جوانان و نوجوانان را با خرید لوارم‌التحریر داخلی با اقتصاد مقاومتی بیشتر آشنا کنیم./فارس

گزارش از: ترنم بهنیازاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار