تابناک کهگیلویه و بویراحمد
راهکاری که شبیه به تقویت محیط بانی در این ایام سال است. به این صورت که دوست داران حیات وحش راهی کوه ها می شوند و با گشت زنی روزانه در مناطق پیرامون گاوبانگی و اتراق شبانه در جنگل، مانعِ استقرار شکارچیان و دست یابی ایشان به اهدافشان می شوند و به اصطلاح جنگل را برای ایشان ناامن می کنند.
کد خبر: ۲۹۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 16 September 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،گاوبانگی ،یک اصطلاح و مربوط به موسم جفت گیری حیات وحش است که البته بیشتر مربوط حوزه ی شمال ایران و فصل جفت گیری مارال ها است. اما در همه ی مناطق وحش ، زمان جفت گیری وحوش در همین موقع از سال است که متاسفانه شکارچیان هم از این شرایط استفاده کرده و با تقلید صدای وحوش آن ها را به منطقه مورد نظر کشانده و به شکار آن ها می پردازند.
تابناک در این خصوص نوشت:در روزهای پایانی فصل تابستان و خنکای پاییزی حاکم شده در اغلب نقاط کشورمان، در روزهایی که طبیعت زیبایی های فراوانی برای عرضه به مخاطبان دارد و هوا برای گشت و گذار بسیار مساعد است، فراخوانی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن از دوست داران محیط زیست و حیات وحش کشورمان درخواست می شود راهی کوهستان شوند.

درخواستی که در وهله نخست عجیب به نظر می‌رسد، چراکه می دانیم حضور مردم در مناطق جنگلی اغلب به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر منجر می شود و آسیب های فراوانی برای حیات وحش به همراه دارد. پس دلیل دعوت از دوست داران حیات وحش برای سکونت در مناطق جنگلی، آن هم در موسم گاوبانگی چیست؟

در پاسخ به این سوال بد نیست ابتدا درباره گاوبانگی توضیح دهیم. جنگل های استانهای شمالی کشورمان، زیستگاه گونه های جانوری مختلفی مثل مرال است؛ یک گونه بومی و منحصر به فرد از پستانداران حمایت شده ای است که در این جنگل ها زندگی می کند و در فصل جفت گیری که از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد، رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره هایی که سر می دهد مبادرت به ایجاد قلمرو برای خود می کند که به آن گاوبانگ می گویند.
 
گاوبانگی نعره ای است که در دل کوه می پیجد و موجب می‌شود ماده ها در قلمرو حیوان نر گرد هم آمده و حراست از آنها بر عهده مرال بانگ زننده قرار گیرد. حراستی که گاه به نبردهای خونین میان مرال های نر گره می خورد و صحنه های منحصر به فردی در دل حیات وحش می‌آفریند. با این ملاحظه که این گردهمایی ها مورد سو استفاده برخی از شکارچیان قرار می‌گیرد و پایان ناخوشایندی دارد. آنقدر ناخوشایند که یکی از تهدیدهای نسل این گونه، سو استفاده شکارچیان از گاوبانگی است که البته این نوع شکار در میان شکارچیان پرندگانی مانند کبگ و تیهو هم بسیار شایع است.
 موسم گاوبانگی،همه به کوهستان دعوتید!
یکی از کارهایی که شکارچیان در این فصل انجام می‌دهند، تقلید صدای گوزن ها با استفاده از وسایل خاصی است که موجب گردآوردن دیگر گوزن ها و شکارشان می‌شود؛ اتفاقی بسیار شوم که از چند سال پیش تا کنون با راهکار ابتکاری دوست داران محیط زیست و حیات وحش کشورمان تا حدودی خنثی شده است.

راهکاری که شبیه به تقویت محیط بانی در این ایام سال است. به این صورت که دوست داران حیات وحش راهی کوه ها می شوند و با گشت زنی روزانه در مناطق پیرامون گاوبانگی و اتراق شبانه در جنگل، مانعِ استقرار شکارچیان و دست یابی ایشان به اهدافشان می شوند و به اصطلاح جنگل را برای ایشان ناامن می کنند.

رویکردی که چند سالی است مسئولان محیط زیست نیز به تقویت آن می پردازند و با برپاداشتن چادرهایی در مناطق کوهستانی و دعوت از دوست داران حیات وحش، تلاش می کنند لایه ای حفاظتی پیرامون زیستگاه های این گونه ها به وجود آورده و راه های ورودی به این مناطق را ببندند. چادرهایی که محل استراحت گشت های سیار و سکونت دوست داران حیات وحش می شود و حتی از آن فراتر، امکان ثبت برخی رویدادهای حیاتی این گونه ها و سرشماری شان را هم فراهم می آورد.

اتفاقی بسیار زیبا و ارزشمند که بر اساس آن جا دارد اگر می توانیم به آن بپیوندیم و اگر شرایطش برایمان مهیا نیست، تلاش کنیم دوستداران طبیعت و حیات وحش را از وقوعش آگاه کنیم تا بستر مناسبی برای حفاظت از میراث گرانبهای جانوری و گیاهی کشورمان فراهم آید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار