رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: سالانه 300 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی اضافه برداشت می شود و این در حالی است که باتوجه به بحران آبی، ضرورت صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب دو چندان شده است.
کد خبر: ۲۹۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳ 13 September 2016
به گزارش تابناک یزد،سیدجمال سجادی‏‏ پور اظهار کرد: سیاست جهاد کشاورزی استان یزد تلاش برای جایگزینی کشت محصولات کم آب خواه و افزایش بهره وری در واحد سطح است، لذا کشاورزان باید با تغییر الگوی کشت، جلوی بحران را گرفته و مخاطرات کم آبی را در استان مهار کنند.
وی کشت گیاهان کم آبخواه و مجهز شدن زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب در بخش کشاورزی بیان کرد و افزود: هشت هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات پر آبخواه استان یزد طی 10 سال با محصولات کم آبخواه جایگزین شده است.
سجادی پور ادامه داد: محصولات با مصرف کم آب مانند زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشت های جایگزین هستند که به تدریج جایگزین کشت های پرآبخواه نظیر گندم، سبزی و صیفی، ذرت و یونجه می شود .
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: دولت برای اجرای طرح های آبیاری نوین یک هزار و 350 میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان استان یزد اختصاص داده است .
سجادی پور خاطرنشان کرد: این میزان کمک بلاعوض برای اجرای 16هزار هکتار طرح آبیاری نوین درسال جاری و سال 96 تخصیص یافت که تاکنون با وجود مشکلات اقتصادی 30 درصد از 16 هزار هکتار طرح های آبیاری نوین پیش بینی شده درسطح باغات و مزارع استان یزد اجرا شده است.
وی بابیان این که 50 هزار هکتار از اراضی استان یزد قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد، یادآورشد: برای دومین سال سامانه آبیاری تیپ در سطح یکهزار و 200 هکتار از مزارع گندم استان بخاطر بهره وری بیشتر اجراشده است .
سجادی پور صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کاهش علف های هرز و بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، سهولت در سم پاشی و کوددهی را از مزایای آبیاری تحت فشاربرشمرد.
وی در خصوص وضعیت بخش کشاورزی در شهرستان ابرکوه نیز اظهار کرد: با وجود محدویت های آبی و تداوم دو دهه خشکسالی درشهرستان ابرکوه، این شهرستان از مناطق مهم تولید کننده محصولات کشاورزی استان است .
سجادی پورخاطرنشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی با مشارکت و همکاری مسئولان و کشاورزان برای قطع دست دلالان از بخش کشاورزی در شهرستان ابرکوه ضروری است و اجرای این طرح ها ارزش افزوده بخش کشاورزی را بالا می برد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه بیکاری بهره برداران بخش کشاورزی باعث مهاجرت روستاییان استان شده، تصریح کرد: هم اکنون بخاطر مهاجرت روستاییان، جمعیت روستایی استان به 16درصد رسیده و این زنگ خطری برای این بخش است .
سالانه در 158 هزار و 565 هکتار اراضی قابل کشت استان یزد بیش از یک میلیون 150 تن انواع محصولات کشاورزی و دامی شامل 450 هزار تن محصول زراعی، 240 هزار تن محصول باغی، 382 هزار تن محصولات گلخانه ای و 280 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار