کد خبر: ۲۹۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 13 September 2016
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۴ اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، محمود باقری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون 208 محوطه تاریخی، 10 پل، 19 گورستان و دو اثر طبیعی استان ثبت ملی شده اظهار داشت: آثار تاریخی قلعه دیشموک، کوشک کی ابول و گلزار شهید طیب در شهرستان کهگیلویه و قلعه عزیزی در شهرستان بویراحمد نیز هم اکنون با تلاش کارشناسان حوزه میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: صنایع دستی مانند جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، بازی‌های محلی مانند گرنابازی، نان محلی و آیین‌ها و سنت‌های محلی از مهم‌ترین میراث معنوی استان کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد آیین استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی(ع) چرام، مراسم نذری روستای دشت‌رز بویراحمد، دمام زنی حسینیه حضرت قاسم(ع) گچساران، مویه‌خوانی و آیین شام غریبانه کهگیلویه، آیین تعزیه‌خوانی سنتی لنده و آیین تعزیه‌خوانی سنتی سوق را از دیگر آثار معنوی ثبت شده در این استان عنوان کرد.

باقری همچنین به ثبت ملی 22 بقعه متبرکه در این استان اشاره داشت و بیان کرد: امامزاده علی(ع) چرام، امامزاده معصوم(ع) دهدشت، امامزاده ابراهیم(ع)، امامزاده بی‌بی‌شهربانو (س)، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزاده عبدالله بی‎منجگان(ع) و امامزاده پیرپلنگ(ع) در دیشموک از اماکن متبرکه ثبت شده در فهرست ملی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است عنوان کرد: 20 اثر ملی دیگر نیز در دست اقدام برای انجام ثبت ملی است.

باقری تصریح کرد: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار جهت ترمیم و مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار