با مخاطبان
قلب من و تن من هنوز به کولر های دو تیکه«سامسونگ»عادت نکرده و بی محابا هوس باد شمال دارد!.
کد خبر: ۲۹۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹ 13 September 2016
تابناک کهگیلویه وبویراحمد،آنچه در زیر آورده شده است از سری یاد داشت های مخاطبان تابناک کهگیلویه وبویراحمد است که عینا درج می شود و تابناک کهگیلویه وبویراحمد آن را تایید یا تکذیب نمی نماید شما هم می توانید نظر خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.
خدا ازت نگذرد ای آنکه امنیت موگرمون را بهم زدی!
موگرمون منطقه ای است با پتانسیل و جاذبه های گردشگری و تفریحی و طبیعتی بکر، و محیطی است مطلوب برای دامپروری و زمینهایی مستعد برای کشاورزی همچنان که درحال حاضر قطب پرورش ماهی قزل آلا و برنج است.
این منطقه در فاصله ۱۰کیلومتری شهرستان لنده واقع شده و در بین چهار تا کوه زیبا:کوه سمهر و کوه سیاه و کوه سفید و کوه شیرین بادام قرار گرفته است.
مسافرین و گردشگران و رهگذرانی که به این منطقه میروند به محض قرار گرفتن در ورودی موگرمون منظره زیبایی از کوه و رودخانه و دره های زیبا و طویل و تپه های پی درپی(که درنوع خودش کم نظیر است)و منظره ای بسیار زیبا جلوی چشمانشان نقش می بندد که مزارع شالیکاری و درختان بلوط زیبایی را دوچندان کرده و ذهن بیننده را مشغول و معطوف زیباییهای آفریدگار میکند.
از همه ی این ها زیباتر رودخانه جن که در جنوب قرار گرفته و درختان مورد و بید که از سرچشمه تا آخرین نقطه خروجی(تنگ دارکی) مثل یک رفیق شفیق و یا یک سایبان رودخانه را همراهی می کنند تا هم زیبایی رودخانه را دو چندان کنند و هم بتوانند سایبانی از خودشان برای استراحتگاه و خوشگذرانی بازدیدکنندگان به نمایش بگذارند و بوی خوش ،زیبا ودلنشین شان را چنان به شامه گردشگر خوشایند کنند که گردشگر بعد از گذشت چند روز مجددأ دلش هوای «چشمه و رود و بید و مورد »نماید .

اما جاذبه های منطقه تنها به اینجا ختم نمی شود ودر شمال موگرمون کوه سرد و زیبای سیاه که تابستان با درخت ها و درختچه ها وپوشش گیاهی مانند : بن و کلخنگ وچویل و جاشیر و زالزالک و انجک و تره یکدست سبز پوش شده، و در زمستان بوسیله برف یکدست سفیدپوش شده ، هیچ کم وکسری از یک طبیعت بکر را در ذهن گردشگر خالی نگذاشته، و وجود عشایر صادق و کوچک نشین طایفه تاماه ولی و ایل بهمعی در این کوه صفای خاصی برای همنشینی و گپ زدن و تعریف کردن گذشته ها با اون گویش زیبا و قشنگ برای گردشگران بوجود می آورد.

ودر قسمت روبروی کوه سیاه و شمال غربی جاهایی دست نخورده زیبایی مثل کندل و شنگوک و یه شوه و دلی مهرجان ....بالاتر از روستای گرده کلات قرار گرفته که متأسفانه بعلت صعب العبور بودن و بدی مسیر کمتر کسی از آن مناطق بازدید میکند و تنها از چنین جاهایی همین عکس های فضای مجازی ما را اقناع کرده و هرگز نتوانسته ایم یکبار در اوایل بهار از آن مسیر گذر کنیم و روحی تازه کنیم، در مشرق نیز کوه زیبای سمهر قرار دارد که بمانند قطاری ایستاده است و روستاهای دشت ناصری و قسمتی از نهضت و راوک را پایین خود جای داده که کوهپایه و درختچه ها و انجیرهای کوهی و دشت زیبای ناصری در کوهپایه در نوع خود زیباست.

اما آنچه مرا برآن داشت تا امروز در صدد نوشتن این متن برآیم نه تبلیغ این ناحیه زیبا برای خواننده است، و نه پرکردن صفحه.
من دغدغه ای در سر دارم و غصه ای راجع به این منطقه مسکونی تفریحی و گردشگری دارم که سال ها با این غصه زندگی کردم و شب ها با این غصه سر به بالین نهادم و صبح ها با سودای آن بلند شدم ،
من فرزند موگرمونم
من درموگرمون زاده شدم و در موگرمون بزرگ شدم و در موگرمون زیستم.
من یک نفر نیستم، من صدای بیش از ده هانفر هستم.
من صدای جوانان مهاجر موگرمونی هستم که اکنون به جبر روزگار مجبوریم دور از دیار خود برای یک لقمه نان گرما و شرجی و گرد و خاک بوشهر و خوزستان را تحمل کنم تا از گرسنگی نمیرم.
من اشک های مادر ایلیاتی هستم که وقتی اسباب و اثاث منزل فرزند مهاجر خود را بر بالای سایپا می بیند گیسو (پل) میبرد و صدای« رودم رودم هایش» با گوش خدا می رسد .
من جمعی از تحصیل کرده ها ی موگرمونی هستم که بخاطر نبودن امنیت شغلی و حتی جانی از کار در منطقه ابا اجدادی مان(موگرمون) مهاجرت کرده ایم .
من گوسفند و دام و گاو بز و دامپروری و ماست و دوغ وکره را دوست داشتم.
من گاوخیش و داس و علف و کاه و جو باغ و سیفی و گوجه را دوست داشتم.
من به شالیکاری و«جوروفون»و «یوسه یوسه» های تولکی عشق می ورزیدم.
من هر بار که« کمباین» را به پای خرمنم می بردم لذت می بردم .
من هنگام بلوط چینان در دلم« هلهله و لوله ای»برپا میشد که هرگز در تالار عروسی دختر شاه پریون شنیده نمیشد.
من تمام سالم را بیست روز بیست روز کرده بودم و برای هر« بیسته ام»نامی برگزیده بودم( علف چینون، جوچینون، خرمن زنون، تیم کنون، تولک زنون، برنج سه پرون، برنج چینون، بلی چینون، خیش کنون وووو).
من گدایی مال بووم(وطنم)
را بهتر از پادشاهی می دانستم.
با من چه کرده ای؟؟؟؟؟؟.
برای من چکار کرده ای؟؟؟؟؟

چگونه به خودت اجازه داده ای خاطراتم را ، عشقم را، علاقه ام را، شغلم را، نانم را، دلخوشیهایم را ، صدای «بع بع »بره هایم را، صدای «مع مع»بزغاله هایم را ، یار یار های غله چینانم را ازم بگیری؟؟؟؟؟.
من هنوز نتوانستم از زیباییهای لباس قری زنان روستایم دل بکنم و به آلاچیق های پارک شغاب دل ببندم.
قلب من و تن من هنوز به کولر های دو تیکه«سامسونگ»عادت نکرده و بی محابا هوس باد شمال دارد!.
خدا ازت نگذرد ای آنکه امنیت موگرمون را بهم زدی!

اما شما ای مسؤل امنیت من سالها پیش به شما پناه آورده بودم و عرض حال میکردم و از شکستن شیشه ها شکوه کردم و از مسموم کردن حیوانات شکوه کردم و از سوختن خرمن ها شکوه کردم و از سوختن خانه ام شکوه کردم و دزدیدن سیم برق ها شکوه کردم و از پر کردن چاه های آب شرب شکوه کردم و از سوختن کپر های کوه سیاه شکوه کردم و از دست دزد ها شکوه کردم و از ناامنی ها شکوه کردم !
هیچگاه اکیپی یا گروهی یا شخصی را نفرستادید تا ریشه عوامل فتنه شرارت موگرمون را بخشکانی .کارهای انجام دادید اما در حد رفع تکلیف بود نه در حد انتظار یک کشاورز و دامدار و یک سرمایه گذار و یک گ دشگر.هم چنانکه شب های اطراف رودخانه موگرمون تبدیل به پاتق اراذل و اوباشان شده است ودریغ از اینکه گشتی ازاین منطقه بازدید نماید.
آیا شما تا بحال شیون و زاری یک زن دامدار را برلاشه مردار گوسفندان مسموم شده اش دیده اید؟
آیا شما تاحالا نگاه معصومانه کشاورز خرمن سوخته را به شعله های آتش خرمنش دیده اید؟
آیا شما تاحالا دست های در گریبان پیرمردی را دیده اید که صبح زود به مزرعه شالیکاریش رفته و محصولات برنجش ریخته شده؟
آیا تا بحال ناله و آه سرد فرهاد موحدی را (هنگامیکه ماهیان مسموم شده خودرا جلوی چشمانش تماشامیکرد)دیده بودیدکه با هزاران خون دل یک طرح ماهی را در موگرمون برپا شده کرده بود تا هم برای۵۰ نفر ایجاد اشتغال کند هم خانواده اش را به نان و نوایی برساند؟

آیا میدانید الآن روستاهای متروکه موگرمون شبانگاهان محل جولان اراذل و اوباش و معتادان و دزدان شده؟
آیا میدانید یک شخصی که عصر جمعه از بهبهان میکوبد تا به رودخانه زیبای موگرمون برود باید با چه افراد جور واجوری برخورد کند و نصف راه برگرددو قید تفریح را بزند و دیگر یادی از آن منطقه نکند ؟
آیا میدانید چه جوانانی الآن برای ایجاد امنیت موگرمون و برگشتن به موگرمون و کشاورزی در موگرمون و تفریح در موگرمون ثانیه شماری میکنند؟
سر انجام من ماندم و غربت و آه سرد و شما ماندی و منطقه ای متروکه .!
نه منطقه متروکه بی کاربرد شما دیگر شکوه و تماشاییست، نه ما در اینجا دلخوش.
باشد که این نوشته ام به دست مسؤلین شهرستان لنده برسد و چاره ای به حال نا امنی های موگرمون بکنندتا در سایهٔ امنیت کشاورزی و دامپروری و گردشگری که به صنعتی نو مبدل شده دراین منطقه احیاء شود .......
امیدوارم !امیدوارم! امیدوارم!
موسی مرادی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
رحمان حیاتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درود و سپاس
سعید انصاریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
افرین بر نگارنده متن.
امیدوارم مسئولین به وظیفه خود عمل کرده و با کار کارشناسی و آسبب شناسی باعث ایجاد امنیت دراین منطقه گردیده ،و زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.
نیک اخلاف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
احسن جناب مرادی...انعکاس واقعیت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درودبرموسی مرادی خوش قلم
دخترموگرمونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درودت باد جناب مرادی !من یک دخترم اما حاضرم و شجاعت آنرا دارم همپا و همراه مردان از امنیت زادگاهم دفاع کنم، امیدوارم مسؤلین ، بخشدار و فرماندار و امام جمعه و نیروی انتظامی در جهت امنیت و پیشرفت منطقه موگرمون آستین بالابزنند، درودت باد جناب مرادی
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درود بر موسی مرادی با غیرت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درود وسپاس
عظیمی ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
آفرین بر نگارش شما
واقعآ که حقایق را گفتی
حمیدی طاهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درود بر شما برادر موسی مرادی بسیار زیبا حقایق منطقه موگرمون را بیان کردیدانشالا مسولین استین بالا بزنند وفکری به حالا این منطقه گردشگری ومردمان این منطقه وجلوی مهاجرت را با اقدامی خدا پسندانه یاری کنید
طاهر حمیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
درود برشما برادر مرادی بسیارزیبا توصیف کردی منطقه موگرمون را ولی کاشکی مسولین استین همت را بالا بزنند وفکری به حال منطقه گردشگری ودامپروری وکشاورزی این منطقه کنند
یه پسر خوب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
فکری به حال پرورش ماهی های موگرمون بشه که جایگاه فساد واعتیادلنده شدن ..ایا هرگزبازررسی صورت گرفت نه ،چون بایک کیلو ماهی حل میشه
اصغر فقیهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
درود بر برادر موسی مرادی خوش قلم و خوش فکر
بله، مسئولین در شعار میگویند در پی ترقی روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها هستیم، اما در عمل نه ورودی و نه خروجی نیست، خوب این هم یکی از دلایل مهاجرت و یکی از بدبختی‌های مردم محروم موگرمون، پس منتظر چه هستید؟؟ چرا دست به کار نمیشید؟ مسئولین امنیت و پیشرفت منطقه موگرمون با شماهاست.
جابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
درد برجناب مرادی و همه دوستانیکه نسبت به مقوله امنیت حساسیت نشان میدهند ..خانواده ما یکی از متضرر شدگان این موضوع است و هرگز هرگز هرگز کم کاری و اهمال نیروهای انتظامی و قضایی را دراین باره نمی بخشیم .و خدا میداند اگر کمترین همکاری و قاطعیت از طرف دادگاه و نیروی انتظامی وحتی سپاه صورت میگرفت .الان موگرمون خالی از سکنه نبود ..اون مسعولی که به تعویق افتادن چند قسط وام بانک رباخوار را با قاطعیت پیگیری میکند وبا بی رحمی تمام اقساط را وصول میکند یا بخاطر یک گونی زغال کبابی نان اور یک خانواده را زندانی میکند و کاشکی کاشکی میدانست مقوله امنیت اساسی ترین نیاز جامعه استد
امین علیپور موگرمون
|
United States
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
عالی بود دایی..مسولین انگار نه انگار از خود مردمن وباید به صدای مردم گوش بدن ...امیدوارم جوانان ماهم فرهنگ سازی کنن واقعا وقتی میرن تفریح کنن انگار اخرین بارشونه وتا میتونن اشغال میریزن من به شخصه رفتم سر چشمه اب بخورم اینقد شیرینی واشغال ریخته بود که زنبورا جمع شده بودن ونتونستم اب بخورم امیدوارم جوانان ما فرهنگ پایینشونو یکم تقویت کنن ومسولین هم وظیفشون درمقابل مردمو انجام بدن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار