این روزها واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و واحدهای صنعتی موجود در شهرک های صنعتی از این قاعده مستثنا نیستند.
کد خبر: ۲۹۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 10 September 2016

این روزها واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و واحدهای صنعتی موجود در شهرک های صنعتی از این قاعده مستثنا نیستند.

بی توجهی به واحدهای صنعتی کوچک می تواند اشتغال زایی کمی را هم که به واسطه سرمایه گذاری شخصی فردی ایجاد می شود از بین ببرد و مسؤلین کشوری و استانی در قبال تولید و اشتغال زایی مسئول بوده و وظیفه دارند شرایط مناسب کسب و کار را برای تولید کننده محیاء سازند.

یکی از شهرک های صنعتی مغفول مانده از چشم مسؤلین استانی شهرک صنعتی گتوند می باشد که با وسعتی حدود 24 هکتار و 22 واحد صنعتی در بخش های تبدیلی، کشاورزی، شیمیایی، پلاستیک و.... در گذشته تا سال 1386 با اشتغالزایی حدودا 1000 نفر بطور مستقیم توانسته بود سهم بسزایی در تولید و ایجاد شغل در خوزستان ایفا کرده و دومین ناحیه صنعتی فعال کشور را به خود اختصاص دهد.

همچنین شهرک صنعتی گتوند در سال 1386 توانسته بود با فعالیت خوب واحدهای صنعتی موجود صادراتی از قبیل صنایع تبدیلی و شیمیایی به کشور عراق داشته باشند و مورد توجه اتاق بازرگانی خرمشهر هم قرار بگیرند.

سال 1369 اولین واحد تولیدی به نام دیبا پلاستیک که در حوزه کشاورزی فعالیت میکرد در شهرک صنعتی گتوند فعالیت خود را آغاز کرد.

متاسفانه بعد از تحریم ها تنها واحد صنعتی پلاستیک سازی در شهرک صنعتی گتوند در حال فعالیت می باشد و اکثر واحدهای صنعتی تعطیل و یا ورشکسته شدند که می شود علت آن را عوامل بیرونی مانند تحریم ها و از سوی دیگر عوامل داخلی از قبیل سوء مدیریت در سطوح کلان استان چه در گذشته و حال به علاوه عدم دیدگاه توسعه ایی مدیران بر شمرد همچنین خرید مواد اولیه با قیمت بسیار زیاد و هزینه بالای تولید هم می توان از دیگر عوامل مشکل و معضلات شهرک های صنعتی عنوان کرد.

نباید از این مساله به سادگی عبور کرد که چرخیدن چرخ  واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با توجه به میزان اشتغال زایی در شرایط فعلی کشور از ملزمات و توجهات دولت و مسؤلین هر استان باید باشد و کوتاهی در این امر باعث تعطیلی، عدم تولید و بیکاری در کشور خواهد شد.

متاسفانه بعد از تعطیلی شهرک صنعتی گتوند هیچگونه حمایتی از سوی مسؤلین محلی این شهرستان مخصوصا فرماندار وقت انجام نشده  و فرماندار گتوند با وجود دعوت های فراوان در هیچ جلسه ای برای حل و رفع مشکلات شهرک صنعتی گتوند حاضر نشده است، که نشان دهنده عدم دیدگاه توسعه ایی مدیران این شهرستان را نشان می دهد.

فرماندار به عنوان رئیس شورای اشتغال در هر شهرستان وظیفه پیگیری و رفع مشکلات صنعت گران می باشد که تاکنون فرماندار گتوند هیچگونه دعوتی از واحدهای صنعتی ورشکسته یا تعطیل نداشته است.

همچنین در سالی که مقام معظم رهبری بیان داشتند که دغدغه اشتغال جوانان را  دارند متاسفانه فرماندار گتوند هیچگونه اقدامی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی گتوند انجام نداده است.

 باتوجه به اعتراض واحدهای صنعتی برای قرار ملاقات ، معاون فرماندار گتوند تولیدکنندگان را با الفاظ نامناسبی خطاب کرده که نشان از نبود نگاه توسعه ای یک مدیر در سطوح بالای یک شهرستان می باشد.

در ضمن با توجه به اذعان بسیاری از مدیران واحدهای مستقر در شهرک صنعتی گتوند درخواست های بسیاری از استاندار سابق خوزستان مقتدایی شده بود تا در انجا حضور پیدا کند و از نزدیک با مشکلات پیش روی صنعت گران گتوندی بازدید به عمل آورد که میسر نشد، به علاوه تاکنون درخواست های بسیاری از شریعتی استاندار جدید خوزستان شده تا سفری به شهرک صنعتی گتوند داشته باشد اما تا به حال جامع عمل پوشانده نشده است.

نباید مدیران صنعتی را در تداوم مشکلات صنعتگران در خوزستان نادیده گرفت زیرا مدیران صنعتی استان زمانی که مدیری از مرکز (تهران) به خوزستان سفر می کند او را به بازدید شهرک های صنعتی شماره 1 و 2 در مرکز استان می برند و این شهرک ها به علت نزدیک بودن با مرکز استان از شرایط و توجه بسیار مطلوب تری نسبت به باقی شهرک های صنعتی برخوردار بوده اند و این نشان دهنده نیمه پر لیوان به مدیری است که از پایتخت به استان سفر می کند.

متاسفانه اکثر مراسمات انجام شده در شهرک های صنعتی که با حضور مدیران استانی و کشوری صورت گرفته در حد افتتاح یک واحد یا کلنگ زنی برای احداث واحدی جدید بوده اگر واقعا پولی و یا اعتباری برای انجام این پروژه ها وجود دارد بهتر است ابتدا مشکلات واحدهای نیمه تعطیل، تعطیل و ورشکسته را حل کنند بعد به فکر احداث واحد یا شهرک صنعتی دیگری باشند.

اگر مدیران دغدغه اشتغال و تولید در استان را دارند جلسه ای وقت بگذارند و از مناطق محروم و شهرک های صنعتی مغفول مانده بازدید کنند و این بی توجهی اگر ادامه داشته باشد به زودی شاهد فرار سرمایه گذاران از شهرستان ها به مرکز استان خواهیم.

در ادامه می توان به مشکلات اسناد مالکیت اکثر شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: شهرک های صنعتی تا سال 1386 زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت میکردند و بعد از گرفتن پروانه بهره برداری سند 6 دانگ می گرفتند که به عنوان وثیقه قابل استفاده بود اما بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی تمام ناحیه های صنعتی  طی قراردادی زیر نظر شرکت شهرک های صنعتی قرار گرفته اند و سند 6 دانگ انها باطل شده است که عمل صورت گرفته در خصوص شهرک های صنعتی نگاه بنگاه داری به تولید و اشتغال را نشان می دهد.


منبع: تابناک
برچسب ها: شهرک صنعتی ، گتوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار