علم گذشته زیر پای فناوری امروز جان می دهد؛
تابناک: وضعيت مجموعه كوشك و آسياب ناژوان به لحاظ مرمت در شرایط بحراني است. ساختمان آسياب به دليل عبور آب از زير آن نم كشيده است و هر لحظه امكان فرو ريختن و خراب شدن آن وجود دارد.
کد خبر: ۲۹۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 09 September 2016
تابناک اصفهان: آسیاب ناژوان جزو معدود آسياب‌هاي نسبتاً سالم شهر اصفهان است که با توجه به نوع تزئينات موجود در كوشك و ساخت اتاق‌هاي سه دري و پنج دري در فضاي مسكوني اين مجموعه، بناي كوشك در اواسط دوره قاجاريه به پايان رسيده و از آن به عنوان محلي براي آسياب گندم و تفريح استفاده مي‌شده است.
 
مجموعه كوشك و آسياب ناژوان از دو قسمت مجزا تشكيل شده كه آسياب در طبقه اول و كوشك در دو طبقه در مجاورت ضلع جنوب شرقي آسياب و بر روي فضاهاي انبار و اصطبل آسياب قرار گرفته است.
 
 
 
این مجموعه قدمت بيش از يكصد ساله دارد که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان اين مكان را براي ثبت در فهرست آثار ملي پيشنهاد كرده است.
 
 
 
وضعيت مجموعه كوشك و آسياب ناژوان به لحاظ مرمت در شرایط بحراني است. ساختمان آسياب به دليل عبور آب از زير آن نم كشيده است و هر لحظه امكان فرو ريختن و خراب شدن آن وجود دارد. علاوه بر اين چوبي بودن بعضي از قسمت‌ها و اسكلت بندي ساختمان باعث شده است تا هجوم موريانه ها به اين ساختمان مجموعه را در خطر تخريب 100 در صد قرار دهد. مجموعه كوشك و آسياب ناژوان در امتداد رودخانه زاينده رود در شهر اصفهان و در امتداد بزرگراه خيام در ضلع شمالي پل مارنان واقع شده است.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار