دومین نشست فصلی- علمی انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران(سمنگان) به میزبانی گنجنامه و علیصدر دو منطقه نمونه گردشگری استان همدان برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 05 September 2016
دومین نشست فصلی- علمی انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران(سمنگان) به میزبانی گنجنامه و علیصدر دو منطقه نمونه گردشگری استان همدان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که 39 سرمایه‌گذار مناطق نمونه گردشگری کشور حضور داشتند، به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتشان پرداختند که بیشترین معضل به سازمان امور اراضی برمی‌گشت.

یکی از سرمایه‌گذاران که از دوران جوانی به دنبال مکاتبه برای سرمایه‌گذاری در بخش نمونه گردشگری بود، امروز با داشتن نوه هنوز هم اندر خم مشکلات باقیمانده و موفق به حل مشکلش نشده است.

دیگری سه بار بابت اراضی ملی پول داده بود تا منطقه نمونه‌اش را تحویل بگیرد اما گویا این مبالغ کفاف نمی‌دهد که زمنیش را تحویل نمی‌دهند.

عطایی، یکی از مدیران مناطق نمونه گردشگری در قزوین در این نشست می‌گوید: مطالعات اولیه و مقدمات کار منطقه نمونه گردشگری خود را از سال 79 آغاز کردم به طوریکه بخش واگذاری اراضی ملی، در فاز نخست 350 هکتار از اراضی را تخصیص داد.

وی ادامه می‌دهد: مؤسسه تفریحی توریستی کاسپین برابر دستورالعمل تأسیس مناطق گردشگری و ضوابط حاکم بر واگذاری مناطق، باید برای واگذاری اراضی اعلام‌نظر می‌کرد و پروسه به طور کامل طی می‌شد و به مرحله صدور سند اجاره به شرط تملیک می‌رسید که در نهایت اراضی به نام این مؤسسه تملیک شد.

عطایی با بیان اینکه طرح منطقه نمونه گردشگری به طور کامل انجام گرفت و زیرساخت‌های تعهد داده شده همچون برق، آب و جاده دسترسی فراهم شد، اظهار می‌کند: قرار بود نسبت به انتقال اسناد اقدام شود که 5 ماه است معطل برگزاری کمیسیون واگذاری هستیم.

وی اضافه می‌کند: تمام استعلام‌ها گرفته شده و میراث فرهنگی نظرش را گفته اما کماکان منتظر تشکل کمیسیون هستیم.

وی می‌گوید: سازمان امور اراضی کشور فلوچارت مناسبی در اختیار استان‌ها قرار داده که از ابتدای گرفتن مجوزها تا انتقال سند پروسه زمانی دو ماهه را درنظرگرفته است اما 10 سال در انتظار هستیم و هنوز اسناد منتقل نشده و در اراضی اجازه‌ای مستقریم و متأسفانه افراد سودجو در این عرصه‌ها ورود کرده و تغییر کاربری اراضی می‌دهند.

محمدسعید رئوفی، از دیگر مدیران مناطق گردشگری در قزوین می‌گوید: پروسه‌ای را سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده و طی کردیم و مجددا سازمان امور اراضی بعد از سه بار نگارش فلوچارت، بعد از هشت سال دستور تکرار آن را داده است.

وی با بیان اینکه یک سانت زمین نه از دولت گرفتم و نه می‌خواهم و نه یک ریال گرفتم و نه می‌خواهم، درخواست می‌کند: زنجیرها را باز کنید تا کار کنیم. اثر اقتصاد گردشگری را بر تولید ناخالص داخلی(GDP) و تولید ناخالص ملی(GNP) مملکت می‌بینید پس اجازه دهید کار کنیم.

رئوفی می‌گوید: قرار بود بیش از 2 هزار میلیارد تومان در استان کوچکی چون قزوین در چهار منطقه سرمایه‌گذاری شود و برای 11 هزار و 500 نفر اشتغالزایی صورت گیرد و 1000 هکتار به فضای سبز تبدیل شود اما متاسفانه بعد از سالیان سال هنوز اندر خم یک کوچه نهان هستیم و درد همه بلاتکلیفی است.

وی اظهار می‌کند: نماینده امور اراضی به همراه 40 مدیرکل سازمان‌ها و ادارات در کارگروه زیربنایی و گردشگری حضور دارند و فلوچارت تهیه شده را امضا می‌کنند اما زمانی‌که به ته خط می‌رسیم در پایان مردادماه می‌گویند مجددا باید فلوچارت بازنویسی شود و روز از نو روزی از نو!

رئوفی با اشاره به واگذاری کمتر از 50 هکتار از اراضی ملی ادامه می‌دهد: سال 92 مطالعات کامل پروژه تصویب و سال 93 تحویل شد، در تاریخ 19 اردیبهشت‌ماه سال 95 طرح تفصیلی منطقه نمونه گردشگری به تصویب کارگروه گردشگری رسید و  مجددا در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه در کارگروه امور زیربنایی مصوب و 29 اردیبهشت‌ماه عملیات اجرایی پروژه آغاز شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اداره راه و شهرسازی نامه‌ای به دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی ارسال کرده و خواستار نگارش مجدد فلوچارت جدای از فلوچارت ارسالی به میراث فرهنگی شده است، تصریح می‌کند: مدیران امور اراضی با حضور در کارگروه‌های اساسی همچون گردشگری پاسخ استعلام‌ها را داده‌اند بنابراین اگر تفیذ احتیار وجود ندارند که هیچ، اگر وجود دارد در همان مرحله کارشناسی کار صورت گیرد چرا که مدت 8 سال است معطل این پروژه هستیم.

کشاورز، دیگر مدیر منطقه نمونه گردشگری در قزوین می‌گوید: مصوبات کارگروه کارشناسی و زیربنایی استان را گرفته و تقاضای 71 هکتار دادیم اما 13 سال است که معطلیم.

او ادامه می‌دهد: طرح ما با وجود اینکه در کلیه کارگروه‌های کارشناسی و زیربنایی استان تأیید شده اما به کمیته فنی موکول شده است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی پروژه سال 94 تأیید شده و تا کنون هیچ گامی برای اجرای پروژه برداشته نشده است، اضافه می‌کند: مشکل ما این است که اراضی مورد نیاز طرح واگذار نشده و به کمیته فنی موکول شده تا از اراضی بازدید شود و متأسفانه تا کنون که 15 ماه می‌گذرد، اتفاقی نیفتاده است.

ارغوان، از دیگر مدیران مناطق نمونه گردشگری در استان قزوین نیز می‌گوید: از سال 89 پیگیر واگذاری اراضی بودیم، طی چهار سال که طرح هادی شهر تصویب نشده بود، درگیر با منابع طبیعی و امور اراضی بودیم اما بعد، زیرمجموعه شهرسازی قرار گرفتیم در حالیکه همان زمان باید امور مربوط به واگذاری انجام می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون در فاز نخست با مسکن و شهرسازی مشکل داریم چرا که اراضی بخش خصوصی همه تملک شده است.

یکی از مدیران مناطق نمونه گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در بحث تحویل زمین مشکلی نداشتیم اما در بحث تملیک چرا، پس انتظار داریم زمان آغاز پروژه‌ها کاهش یافته و به حداقل ممکن برسد تا توجیه اقتصادی طرح‌ها تغییر نکند و زیرساخت‌های منطقه گردشگری سریع‌تر ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: سه سال است قراردادهای اجاره‌ای برای اجرای طرح بسته‌ایم و دوسال است برای تمدید اجازه اقدام کرده‌ایم به طوریکه شاهد ناهماهنگی‌هایی بین ادارات برای تمدید قرارداد هستیم.

وی عنوان می‌کند: سال 89 زمین را تحویل گرفتیم و اکنون با گذشت 6 سال با توجه به گزارشی که سال گذشته امور اراضی تهیه کرده، زیرساخت‌هایی چون خیابان‌کشی، چاه آب، سکوهای کمپ گردشگری فراهم شده و دو سال پیش پیشرفت فیزیکی 7 درصد اعلام شد.

افشین شفیعی‌سروستانی، از مدیران مناطق نمونه گردشگری در استان فارس نیز می‌گوید: مسئولان استان‌ها با مفاهیم مناطق نمونه گردشگری آشنا نبوده و آن را مشابه واحد گاوداری می‌بینند و متأسفانه در استان فارس شاهد هستیم که اوضاع بدتر است.

وی می‌افزاید: زمینی را از ید ماقبل خریداری کردیم و بعد از آن گفتند حریم شهر است بنابراین اداره راه و شهرسازی پول زمین را از ما مطالبه کرد سپس بحث تغییر کاربری زمین و پرداخت هزینه آن مطرح شد که مجددا در حوزه راه و شهرسازی می‌گنجید.

وی ادامه می‌دهد: سپس امور اراضی وارد میدان شد و گفت باید از ما هم مجوز بگیرید اما بعد از آن گفته شد واگذاری این اراضی قابل طرح در کمیسیون نیست و نمی‌توان آن را مطرح کرد.

شفیعی‌سروستانی درخواست می‌کند: با استان‌ها هماهنگی لازم صورت گیرد تا در بحث مناطق گردشگری کمی با دید بازتر به موضوع بنگرند.

محمدی، از مدیران منطقه نمونه گردشگری در استان کرمان نیز می‌گوید: سال 91 مجوز اجرای طرح در منطقه گردشگری را گرفتیم و پس از طی پروسه‌ها و روال کاری عادی و اداری بهمن‌ماه سال 94 عملیات اجرایی پروژه آغاز شد و از آن تاریخ به بعد طرح بین26 تا 30 درصد طبق نظر کارشناسان استان پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه اگر مجوز اجرای طرح در منطقه نمونه گردشگری داده می‌شود حتما سرمایه‌گذار صلاحیت انجام کار را دارد، می‌گوید: در تمدید اجازه ملک در امور اراضی بسیار مشکل داریم به طوریکه باید سال به سال این اقدام صورت گیرد و به همین علت در کرمان باید پروسه دشواری را طی کنیم تا بحث تمدید انجام شود.

محمدی درخواست کرد: با رایزنی‌هایی بحث تمدید اجاره مناطق نمونه گردشگری حداقل به 3 تا 5 سال ارتقاء یابد تا وقت کمتری صرف این موضوع شود.

پورباقری، از دیگر مدیران مناطق نمونه گردشگری در استان کرمان نیز می‌گوید: سال 72 ملک متروکه‌ای را خریدم. با منابع طبیعی مشکلی ندارم و همواره حمایتم کرده‌اند اما چند سالی است یک کارشناس از سازمان بازرسی گیرداده و سم‌پاشی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: استاندار برنامه بازدید از طرحم را می‌گذارد و بعد به معاونش می‌گوید طرح پورباقری را کنار بگذار!

وی درخواست می‌کند: جلسه‌ای استانی ترتیب دهید تا مشکل ما با سازمان بازرسی حل شود چرا که با امور اراضی و منابع طبیعی هیچ مشکلی نداریم.

سیدوحید یزدان‌دوست، از مدیران منطقه نمونه گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز اظهار می‌کند: به علت شباهت دو منطقه گردشگری گنجنامه به علاوه غار علیصدر با منطقه گردشگری مراغه پس از بهره‌برداری خواهرخواندگی با همدان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توافق شد در فاز نخست 33 هکتار واگذار شود در حالیکه چهار سال درگیر تحویل زمین بودیم، خطاب به مسئولان و دولتمردان می‌گوید: اگر به این نتیجه رسیدید که صنعت گردشگری معضل بیکاری را حل کرده و منافع بی‌شماری به دنبال دارد، آستین‌ها را برای حل مشکل 62 منطقه باقیمانده از 1065 منطقه بالا بزنید و مشکلشان را به صورت جهادی حل کنید. بگذارید و اجازه دهید فعالیت‌مان را انجام دهیم.

عاملی، از مدیران منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان نیز می‌گوید: نباید زیر پای سرمایه‌گذاری که می‌خواهد 10ها تا 100ها میلیارد هزینه کند را سست کرد به طوریکه شنیده‌ایم از سال 89 اراضی ملی قابلیت انتقال به مالکیت را ندارد.

وی با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری محور توسعه گردشگری هستند، اظهار می‌کند: با تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی گفتمانی قوی پیرامون این موضوع شکل می‌گیرد تا به این سمت حرکت کنیم.

عاملی با بیان اینکه تنها باید برای حل معضل تمام مسائل کشور نظری کلی داشته باشیم چرا که تنها پروژه‌های گردشگری نیست که گیر دارند، عنوان می‌کند: پروژه‌ای را 4 سال دویدیم پروانه بهره‌برداری گرفتیم، 2.5 سال ساختیم و 11 سال است در پیچ و خم گرفتن سند مالکیت آن هستم.

وی با بیان اینکه کشور برای کارهای بزرگ تجهیز کارگاه شود، می‌گوید: نبود این مسأله، یک مشکل ذاتی است که در کشور وجود دارد بنابراین برای حل آن باید روزی میهمان هیئت دولت باشیم.

عاملی اضافه می‌کند: سیستم اداری در هم پیچیده است و قوانین مشکل دارد، تنگ‌نظر و فاسد در برخی ادارات هستند و به منزله دو لبه قیچی عمل می‌کنند بنابراین باید کسانی‌که دغدغه دینی و ملی دارند، فکر اساسی کنند.

اشرف راقفی، از مدیران موفق مناطق نمونه گردشگری در استان اصفهان نیز می‌گوید: 26 سال است کار گردشگری می‌کنیم و در ورود گردشگر به کشور جزء 4 آژانس مطرح هستیم و می‌دانستیم توریست‌ها چه می‌خواهند و در چه ابعادی نیاز به سرمایه‌گذاری هست.

او ادامه می‌دهد: در حجم کوچکی کار را آغاز کردیم و نخستین نفرات پذیرایی شده تنها 5 نفر بودند به نحوی‌که به طور همزمان پذیرش و کار می‌کردیم.

وی با بیان اینکه امور اراضی و منابع طبیعی در یک نقطه مستقر نبوده و یا در دو اداره مجزا یا دو قسمت مجزا با دو مدیر متفاوت هستند، عنوان می‌کند: بهتر است امور در یک نقطه متمرکز شود به طوریکه در جهادکشاوزری که در رأس این دو اداره قرار دارد، اتاقی برای پیگیری امور مربوط به مناطق نمونه گردشگری درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه نباید واحدهای گردشگری، صنعتی، دامداری و کشاورزی با هم مقایسه شوند، تصریح می‌کند: پروسه‌ها کاملا متفاوت است و ارباب‌رجوع شخصیت متمایزی دارد بنابراین همطرازی جالب نیست.

راقفی اظهار می‌کند: میراث فرهنگی متولی پیگیری امور مربوط به مناطق است اما شاید شانه خالی می‌کند و دوست ندارند، پیگیر امور باشد منتها چون حرفه ما کردشگری بود، ذائقه گردشگر را می‌دانستیم و دو ساله طرح‌مان افتتاح شد و هفت سال است مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سیدعلی ضیایی، از مدیران منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان نیز می‌گوید: گرفتن استعلام‌ها طاقت‌فرساست به طوریکه پس از دریافت استعلام‌های متعدد زمین مورد نظر از 300 هکتار به 99 هکتار رسید.

وی ادامه می‌دهد: 10ها استعلام به علت بی‌آبی در منطقه از ادارات مختلف به ویژه محیط زیست گرفته شد و در نهایت به امور اراضی رسیدیم که گفتند در سه مرحله واگذاری صورت می‌گیرد به طوریکه در نخستین مرحله 30 هکتار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه در 30 هکتار عملی نیست، می‌افزاید: تنها در 25 هکتار فضای سبز باید شکل گیرد به طوریکه میلیاردها تومان برای نگارش طرح هزینه کرده‌ایم. دیگر خسته شدم و با پول شخصی زمین خریده و کار ساخت را آغاز کردم.

وی با بیان اینکه مشکل امور اراضی همچنان به قوت خود باقیست، اظهار می‌کند: به هزار منطقه گردشگری مجوز داده شده که تنها 10 درصد کننده‌کار هستند.

کامران، از مدیران مناطق نمونه گردشگری در استان گلستان نیز می‌گوید: اشکال کار این است که پروژه ما 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جهادکشاوری، میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی هم از آن بازدید داشته‌اند و معاون عمرانی استاندار هم با سازمان امور اراضی برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذار در اسرع وقت مکاتباتی داشته است تا فازهای بعدی با پشتکار بیشتری انجام شود اما این مسأله با وجود دریافت استعلام‌های لازم از میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی و تصویب این امر، به کمیسیون ارجاع شده است. در واقع مسئولان می‌خواهند برای واگذاری شریک داشته باشند، استعلام‌ها را هم می‌گیرند تا تنها نباشند.

وی میزان اراضی واگذار شده را 45 هکتار عنوان کرده و می‌گوید: همه طرح اجرا شده است و فاز یک آن در 25 هکتار پیشرفت 100 درصدی داشته اما هنوز زمین به طور کامل واگذار نشده است.

به گزارش ایسنا؛ به نظر می‌رسد بیشتر مشکلات سرمایه‌گذاران در مناطق نمونه گردشگری با سازمان امور اراضی است بنابراین می‌طلبد این سازمان ورود یافته و موانع را مرتفع کند مگر نه اینکه محور توسعه، گردشگری عنوان شده و به دنبال جایگزینی برای نفت هستیم پس چه بهتر که از همین جا آغاز کنیم و زمینه را برای حضور قوی سرمایه‌گذار داخلی فراهم آوریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار