آسیب شناسی دستگیری های اخیر
فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن فرصت‌ها و قابلیت‌ها، می‌تواند مخاطرات و تهدیدهای زیادی را نیز همراه داشته باشد.
کد خبر: ۲۸۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 30 August 2016
خبر دستگیری تعدادی از عوامل توهین به ائمه اطهار و ارسال تصاویر مستهجن در کهگیلویه و بویراحمد از اخبار مهم امروز استان بوده است آن هم در یک استان تمام شیعی که در تمام صحنه های انقلاب بخصوص دفاع مقدس نقش ممتازی داشتند جای تاسف و البته نیاز به واکاوی و آسیب شناسی جدی دارد که چرا این اتفاق افتاده است؟

به هر حال نمی‌توان منکر جذابیت‌های ارتباط در فضای مجازی شد اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن فرصت‌ها و قابلیت‌ها، می‌تواند مخاطرات و تهدیدهای زیادی را نیز همراه داشته باشد. سیاست‌گذاران باید در درجه اول نیازهای جوانان را به‌خوبی‌شناسایی کنند و در درجه دوم این فضا را به‌درستی مدیریت کنند و به سمت تولید محتوای مناسب و سالم در قالب‌های جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زمانی که به‌لحاظ فرهنگی، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه‌ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نباید انتظار داشت که جوانان از تهدیدهای مربوط به استفاده از تکنولوژی‌های جدید مصون بمانند. در نتیجه در این بین سه امر ضروری می‌نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه‌سازی آنان و تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت آن‌ها.

ضعف متولیان فرهنگ/ بنر فرهنگی یا فرهنگ بنری؟

اما علاوه بر ضعف های حوزه فرهنگی و عدم وجود زیر ساخت ها و سطحی نگری در مسائل فرهنگی و توجه و تاکید بر نصب چندتا بنر و نوشته که بحث بنر فرهنگی یا فرهنگ بنری در استان را تداعی می کند که تاکنون علاوه بر هزینه های گزاف با افزایش خودکشی ها و دستگیری هتاکان به امامان معصوم و پیامبر(ص) در کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد هم چنان متولیان فرهنگ در حوزه های مختلف از آموزش و پرورش ،روحانیون،طلاب ،تبلیغات اسلامی،فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها نتوانستند به آنچه که وظیفه خود بوده بدرستی عمل کنند و کارمان جایی می لنگد.

عدم آگاهی از قوانین و مجازات توهین

اما جدا از ضعف های فرهنگی و توجه به آن در استان یک مورد مهم و تاثیر گذار و ضعف بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد عدم آگاهی و توجه به قوانین حقوقی مصوب در جمهوری اسلامی می باشد چه برای جوانی در دور افتاده ترین روستاها یا مراکز شهرستان و استان ،زیرا عدم آگاهی های حقوقی تاکنون موجب گرفتاری تعداد زیادی از مردم استان شده که نیاز هست اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طرق مختلف انجام شود تا حالت بازدارندگی قوانین قبل از وقوع جرم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

اما قوانین حقوقی و مجازات اسلامی در بحث توهین به ائمه اطهار و سایر اشخاص چه می گوید:

ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، موضوع اهانت به مقدسات اسلامی در صورتی که جرم ارتکابی مشمول حکم سب النبی (توهین شدید به پیامبر گرامی اسلام و امامان و حضرت فاطمه زهرا و…) باشد اعدام و در غیر این صورت مشمول مجازات حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.

ذیل ماده ۵۱۴ چنانچه کسی به هر نحوی به حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری اهانت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

قانونگذار در ماده ۶۰۸ توهین به افراد (اشخاص حقیقی) از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک را چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم نموده است.

همچنین ذیل ماده ۶۰۹ آمده است هر کس با توجه به سمت یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها، در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

لزوم آسیب شناسی اتفاق اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

راه های پیشگیری و مقابله با جرم توهین نیز قبل از واکنش قانون در برابر آن در دست خود افراد است که با تعدیل و کنترل رفتار، برخورداری از سعه صدر، احترام به حقوق دیگران، خویشتنداری، صبر و شکیبایی و در نهایت اندکی گذشت در سایه توجه به تعالیم اسلامی و آموزه های دینی و ایمان و… با تقویت اراده فردی و جمعی درصدد مقابله با این پدیده زشت اجتماعی باشد.

امیدواریم همه مسئولان و علما و روحانیون در کهگیلویه و بویراحمد با دلسوزی و آسیب شناسی جدی در این قضیه ورود کرده و خانواده ها در کنترل فرزندان و آگاهی بخشی به آنان در استفاده از تلفن های هوشمند و فضای مجازی نظارت داشته تا شاهد هنجار شکنی های دینی و اعتقادی در استان و بخصوص در میان جوانان روستایی نباشیم.
علی یاری زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار