زحمت چندین ساله دود شد
نکته اول، باغداران و کشاورزان عزیز باید توجه کنند که اولین کسی که باید از باغ، محصول و دارایی آن ها محافظت کند ، خود آن ها هستند نه امدادگران و مسئولین .
کد خبر: ۲۸۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 28 August 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد ساعاتی پیش ، باغات منطقه شمس آباد شهرستان چرام ، دچار آتش سوزی شد و خسارات زیادی به مرکبات وارد شد.
این آتش سوزی حدود ساعت 1 بعد از ظهر تا ساعت 2 آغاز شد که کاربران از طریق شبکه های اجتماعی مردم را به حضور در منطقه و کمک به خاموش کردن آتش ترغیب می کردند.
بنا بر گزارش خبرنگار تابناک که در محل آتش سوزی حاضر بود، حضور مردمی بسیار خوب بود و هر کس با هر وسیله ای که امکان داشت به اطفاء حریق می پرداخت . تا لحظه مخابره این گزارش ، آتش بخش اعظمی از باغات را طعمه خود کرد و شدت آتش سوزی عملا اجازه دخالت نیروهای مردمی که هیچ گونه تجهیزاتی هم به همراه نداشتند را نمی داد.
 
اما مردم و جوانان حاضر در صحنه به همراه معدود افراد امدادگر بدون از هیچ گونه امکاناتی با استفاده از شاخه درختان اقدام به خاموش کردن آتش می کردند که نهایتا بخش اعظمی از باغات سوخت و زحمت چندین ساله این باغداران از بین رفت.
لزوم توجه به چند نکته
نکته اول، باغداران و کشاورزان عزیز باید توجه کنند که اولین کسی که باید از باغ، محصول و دارایی آن ها محافظت کند ، خود آن ها هستند نه امدادگران و مسئولین . با نگاهی به تصاویر ، کاملا روشن است که اولین بی احتیاطی از طرف خود باغداران بوده است! حجم زیاد علوفه های خشک شده در بین درختان مهمترین علت برای عدم توانایی در کنترل آتش بوده است در صورتیکه با کمترین هزینه می شد از چنین خسارت هنگفتی جلوگیری کرد.
 
نکته دوم، موضوع همیشگی و تکراری بی برنامگی مدیریت بحران در چنین مواقعی است . به نظر می رسد مسئولین هنوز متوجه نیستند که کلمه بحران برای زمان هایی به کار می رود که همه و در هر شرایطی باید از همه ی توانایی های خود بصورت میدانی استفاده کنند چیزی که به نظر می رسد برای مسئولین هنوز به یک باور تبدیل نشده است.
همین چند هفته پیش بود که رئیس دادگستری استان از طرز تلقی مسئولین مدیریت بحران مبنی بر تعریف تئوری از مدیریت بحران به شدت انتقاد کرده و گفت: مسئولین مدیریت بحران باید در سریعترین زمان ممکن به محل حادثه رفته و بصورت میدانی مدیریت کنند که متاسفانه چنین چیزی مشاهده نشد.
نکته سوم ، نبود تیمی منسجم با برنامه و مدیریتی منسجم برای مدیریت در چنین مواقعی است. مدیران شهرستانی می توانند با بهره گیری از توان بالقوه بسیج و همچنین داوطلبان ادارات دیگر و از همه مهمتر گروه های مردمی که در شهرستان چرام چند گروه از آن ها فعالیت می کنند، در چنین مواقعی سریعتر و تاثیر گذارتر عمل کنند.
 
نکنه چهارم، لزوم اطلاع رسانی دقیق توسط مسئولین است که در چنین مواقعی برای جلوگیری از بروز شایعات ضروری به نظر می رسد.
در این آتش سوزی خبرنگار تابناک هیچ مسئولی را در محل پیدا نکرد که از وی در خصوص اطلاع رسانی دقیق تر گزارش تهیه کند و جالب این است که در چنین مواقعی افرادی دور از محیط بحران اطلاع رسانی می کنند که به نوعی دهن کجی هم به رسانه ها است هم به مردم !
از ابتدای امسال تا بحال در اکثریت آتش سوزی ها اطلاع رسانی مسئولین به چند نکته کلیشه ای ختم شده است ، میزان آتش سوزی و خسارات آن و ساعت شروع و ساعت خاتمه در صورتی که با حضور میدانی می توان ابعاد و زوایای دیگری از این آتش سوزی ها را بررسی و بر روی آن ها کار کرد.
و نکته آخر اینکه مسئولین باید به این نکته توجه کنند که در نظر مردم و رسانه ها به شدت مورد نقد هستند و باید در آتش سوزی ها و بحران های بعدی برخی ناهماهنگی ها و مشکلات را برطرف کرده و با حداقل اشتباهات در محل حاضر شوند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بناری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
واقعا که حیف شدن عجب محصولی داشتند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار