تابناک کهگیلویه و بویراحمد
البته این تحلیل یک فرضیه است و هر چند اثبات آن به صراحت از طرف نمایندگان تقریبا غیر ممکن است اما به عنوان یک هشدار بیان می شود که اگر این فرضیه در باطن نمایندگان یک واقعیت باشد استان به شدت عقب مانده از توسعه، آینده ی خوبی را پیش رو نخواهد داشت!
کد خبر: ۲۸۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 25 August 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفری از پیش اعلام شده به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شد تا بلکه بتواند به وضعیت بغرنج اشتغال استان سر و سامان دهد.
در ابتدای ورود دکتر ربیعی شورای اشتغال استان تشکیل جلسه داد. در این نشست برخی مسئولین استانی با ارائه گزارشی از آمار بیکاری استان و وضعیت بغرنج و نامطلوب برخی مشاغل و همچنین تعاونی ها ،خواستار پیگیری جدی تر و توجه بیشتر مسئولین و متولیان کار کشور به این استان شدند.
سفر وزیر کار و واقعیاتی که مغفول است!/هرکدام از نمایندگان در این سفر در پی چه بودند؟/هشداری که نمایندگان باید جدی بگیرند 
خواسته ها و نظرات مسئولین استانی
در ابتدای این نشست برخی مسئولین و کارشناسان استانی به ارائه گزارشاتی پرداختند.
غلام محمد زارعی ، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی،در ابتدای جلسه وضعیت اشتغال استان را خاص دانست و گفت به تعبیری این استان در صدر نرخ بیکاری کشور و در تعبیری دیگر این استان پس از کرمانشاه در رتبه دوم بیکاری قرار دارد که در هر صورت وضعیت موجود در شان استان نیست و نیاز به توجه ویژه مسئولین کلان کشور در این خصوص است.
عدل هاشمی پور، نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی، هم در این دیدار با اشاره به اعلام نرخ بیکاری استان گفت:نرخ بیکاری 17 درصد اعلام می شود در صورتی که در برخی مناطق حوزه ی انتخابیه اینجانب ، نرخ به مراتب بیشتر از این حرف ها است و در برخی مناطق به بالای 35 درصد هم می رسد.
جبار کیانی، رئیس اتاق بازرگانی هم در این نشست گفت: عقب ماندگی این استان تاریخی است و نیاز به تلاش بیشتری برای جبران این عقب ماندگی است.
کیانی پیشنهاداتی داشت که مورد توجه وزیر هم بودند از جمله: توجه ویژه به بنگاه های خرد. کیانی از وزیر خواست که به جای سرمایه گذاری های هزار میلیاردی در یک پروژه که نهایتا 300 تا 400 شغل ایجاد می کند اعتبارات را به سمت پروژه های خرد ببرند تا اشتغال به مراتب بیشتری را ایجاد کنند.
کیانی در ادامه افزود:حمایت های مالی تنها نمی تواند گره گشای کار ما باشد بلکه حمایت های فکری مسئولین هم می تواند کمک بزرگی به وضعیت اقتصادی استان بنماید. 
 
فریبا رحمان پور ، مدیر کل امور بانوان استانداری هم به موضوع بیمه زنان سرپرست خانوار استان اشاره کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از 18 هزار بانوی سرپرست خانوار که اکثریت آن ها سنی بالای 50 سال دارند، نیاز شدیدی به حمایت بیمه ای دارند که از وزیر محترم تقاضای پیگیری این موضوع را داریم.
رحمانپور همچنین خواستار اجرای طرح تکاپو در استان شد. وی همچنین نرخ بیکاری زنان در استان را بسیار بالا دانست و خواستار توجه بیشتر به حوزه ی اشتغال بانوان داشت.
مدیر عامل بانک کشاورزی، کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست از وضعیت بسیار نامطلوب استان گفت و افزود:از 200 تعاونی موجود استان ، فقط 10 درصد آن ها فعال است.وی در همین زمینه خواستار نیاز سنجی در ایجاد و همچنین غربال گری تعاونی های استان شد.
دکتر خادمی در ادامه این نشست گفت:این استان در مشاغل کوچک می تواند به عنوان استان پایلوت قرار گیرد و انتظار داریم در این خصوص همکاری لازم به عمل آید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد، افزود: این استان نیاز مبرم به تولید ایده های جدید دارد و انتظار از وزارت این است که در این خصوص با توجه به تجربیات بالای کارشناسان وزارتخانه در این خصوص کمک کار استان ما باشند.
خادمی  وضعیت سرمایه گذاری در استان بسیار ضعیف است.
تبیین استراتژی اشتغال توسط دکتر ربیعی
در ادامه این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبریک هفته دولت اظهار کرد:شهید باهنر از عرصه فرهنگ به سیاست آمد و توجه خاصی به تربیت کودکان داشت.
وی در ادامه ، افزود: باید مسؤولان عمق نگری و آرامش و ادب شهید باهنر را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
دکتر ربیعی گفت: شهید رجایی منحصر به فرد بود و سادگی رجایی همراه با شخصیت وی عجین بود.کسی نمی‌تواند کت و شلوار تمیز و قدیمی و مندرس شهید رجایی را از یاد ببرد رئیس جمهوری که کار خود را از کاسه و بشقاب فروشی شروع کرد.
ربیعی با بیان اینکه درسی را که در زندگی خود آموخته بودم از شهید باهنر بود که دوست و غم خوار همه بود، تصریح کرد: امروز بیش از همیشه به غمخوارگی نیاز داریم و ساده زندگی کردن را پیشه خود کنیم.
وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم از انقلابی بودن انحراف نداشته باشیم باید رجایی و منش وی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران با مقام معظم رهبری و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارند، تصریح کرد: در بحث اقتصاد در این دولت اتفاقات خوبی رخ داده است که شاید خودمان هم متوجه آن نشده‌ایم.
 
سفر وزیر کار و واقعیاتی که مغفول است!/هرکدام از نمایندگان در این سفر در پی چه بودند؟/هشداری که نمایندگان باید جدی بگیرند 
ربیعی گفت: خودمان متوجه نمی‌شویم که چقدر شرایط تغییر کرده است و فشار اقتصادی که در کشور وجود داشت اکنون دیگر وجود ندارد و سهم نفت را نیز در اقتصاد کم کردیم.
این مسؤول تبیین کرد: امروزه اقتصاد کشور را پیش‌بینی‌پذیر کرده‌ایم و با کاهش تورم نشان دادیم که خیلی از کارها را می‌توان در کشور انجام داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: اگر رشدی را در اقتصاد بدون در نظر گرفتن تورم تجربه می‌کردیم در آینده نیز با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.
وی با گریزی به گذشته گفت: یادمان نرفته که عده‌ای به صف می‌ایستادند و سکه و ارز خرید و فروش می‌کردند و نوبت سکه و ارز می‌فروختند.
ربیعی اضافه کرد: اما امروز ارز ما تثبیت شده است و در خصوص بدهی به پیمانکاران کارهای خوبی انجام شده و مجلس نیز مصوبه خوبی داشته است و حتی امکان تهاتر بین بخش خصوصی و دولت برای بدهی‌ها وجود دارد.
وی تبیین کرد: منابع بانکی به سوی سرمایه در گردش سوق پیدا کرده است و رونق اشتغال و تولید با قوت در دولت مد نظر قرار گرفته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استراتژی‌هایی که در خصوص اشتغال دنبال می‌شود، یادآور شد: استراتژی ما این است که مشاغل خرد را برای ایجاد اشتغال مورد حمایت قرار دهیم.
ربیعی عنوان کرد: دولت یازدهم در شروع به کار خود با ریزش نیرو در دولت قبل مواجه بود، اما این دولت توانست از طریق ثبت مشاغل از ریزش 300 هزار نیرو جلوگیری کند.
وی به استراتژی دیگر اشتغال اشاره کرد و توضیح داد: با یک درصد رشد در حوزه اشتغال در سال 95 تعداد 100 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: 430 هزار دفترچه تأمین اجتماعی که در 5 ماه اول صادر کردیم که نشان‌دهنده توجه دولت و خدمات‌دهی در این حوزه است.
ربیعی با اشاره به سیاست رفاهی در دولت تدبیر و امید، مطرح کرد: در گذشته برای جبران کمبودها به افراد پول می‌دادند که کشور در این خصوص عقب‌گرد کرد و با سیاست رفاهی صدقه‌ای در کشور مواجه شدیم و موجب شد مردم هر روز محتاج‌تر شوند.
وی تأکید کرد: اما دولت یازدهم این سیاست را جبران کرد و روی سیاست توانمندسازی تمرکز می‌کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این دولت 11 میلیون نفر را بیمه کرده که اکثراً حاشیه‌نشین و دارای مشاغل غیررسمی بودند که سرانه درمان آنها 36 هزار تومان بود که کار بزرگی در وزارت رفاه صورت گرفت.
 هرکدام از نمایندگان در این سفر در پی چه بودند؟
اما این سفر نکات حاشیه ای داشت که باید امیدوار بود به جاهای باریک تر کشیده نشود و از طرف نمایندگان کنترل شود. نامه تند (اینجا)تاجگردون بر علیه وزیر راه به استاندار قبل از سفر نشان از عدم همراهی تاجگردون با وزیر می داد. 
در این نامه تاجگردون وزیر راه را به عمل نکردن به تعهدات سال گذشته خود متهم کرد و از استاندار خواست که فقط به رسم میزبانی از وی استقبال کنند ولی از وی خواسته ای نداشته باشند چرا که شرمنده مردم خواهند شد اما به نظر می رسد تاجگردون منظور دیگری از انتشار این نامه داشته است چرا که در سفر سال گذشته وزیر تعاون به استان ،که شروع سفر از گچساران بود ،اعتراضات زیادی در میان مرکز نشینان استان خصوصا غلام محمد زارعی و برخی نخبگان بوجود آمد که این بار وزیر راه بعد از یک سال دوباره به استان آمد تا عزت بویراحمد! را برگرداند. البته این تحلیل یک فرضیه است و هر چند اثبات آن به صراحت از طرف نمایندگان تقریبا غیر ممکن است اما به عنوان یک هشدار بیان می شود که اگر این فرضیه در باطن نمایندگان یک واقعیت باشد ،استان به شدت عقب مانده از توسعه، آینده ی خوبی را پیش رو نخواهد داشت! چرا که اگر قرار باشد نمایندگان کع نخبگان جامعه اند،خود تحت تاثیر اینگونه مباحث عامیانه قرار بگیرند مطمئنا عامه مردم بیشتر به آن دامن خواهند زد.
اما یکی دیگر از نمایندگان استان ، عدل هاشمی است که تا اینجا سعی کرده است از حواشی و بحث های قومیتی بپرهیزد و بیشتر به وضعیت اسفبار توسعه ای حوزه ی انتخابیه خود بپردازد.
 
سفر وزیر کار و واقعیاتی که مغفول است!/هرکدام از نمایندگان در این سفر در پی چه بودند؟/هشداری که نمایندگان باید جدی بگیرند 
عدل هاشمی از روزی که کار خود را شروع کرده است با هجمه های زیادی از طرف برخی مخالفان خود مواجه بوده است اما سعی کرده است کمترین حاشیه ها را بوجود بیاورد. اگر به مواضع و سخنان و فعالیت های وی در این مدت دقت شود ، نشان می دهد که آنچه را در توان خود دارد به کار گرفته است بلکه بتواند محرومیت و بیکاری نگران کننده حوزه ی انتخابیه خود را سر و سامان دهد.
به هر جهت به نظر می رسد نمایندگان استان باید به این نکته توجه کنند که اگر احیانا موضوعات قومیتی در ذهن خود دارند آن را کنار بگذارند و با سعه صدر و همکاری و گذشت به توسعه استان کمک کنند.
چنین فرصت هایی نباید با حاشیه هایی اینچنین بسوزد چرا که پس از مدتی واقعیات روشن خواهد شد و آن وقت مردم به قضاوت خواهند نشست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار