تابناک کهگیلویه و بویراحمد
ضمن اینکه اینگونه مسئولین باید بدانند خبرنگاران ، در انعکاس موضوعات هیچ گونه حب و بغضی ندارند بلکه به گفته فرماندار شهرستان چرام هدف خبرنگاران ایجاد تلنگری است بلکه مسئولینی که در کار خود کم کاریی وجود دارد به خود بیایند و سعی در رفع مشکل بنمایند.
کد خبر: ۲۸۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳ 20 August 2016
همیشه در ادبیات عوامانه از قدیم تا حال این مثل معروف را شنیده ایم که آب و آتش شوخی بردار نیستند. این سخن برای عامی ترین تا عالم ترین شخص یک معنی واضح دارد و آن ، خطر بالای این دو عنصر زندگی بخش است!
چند روز پیش آتش سوزی در شهر چرام رخ داد که اتفاقات پس از آتش سوزی دردآورتر از خود آتش سوزی بود!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در این آتش سوزی که منزل یکی از ساکنان شهر چرام دچار آتش سوزی شد، اتفاقات ناخوشایندی رخ داد تا مشخص شود که در این شهر باید امیدوار بود که آتش سوزی رخ ندهد و گرنه هیچ گونه امکانات و مدیریتی وجود ندارد که این اتفاقات را مدیریت و خسارات را به حداقل برساند.
امسال آتش سوزی های متعددی در اطراف مناطق شهری چرام رخ داد که در بیشتر مواقع مسئولین اعلام می کردند این آتش سوزی ها خارج از محدوده ی شهر است و وظیفه و امکانات آنها اجازه حضور در این مناطق را نمی دهد! چیزی که حجت الاسلام مزارعی رئیس کل دادگستری استان در یکی از جلسات با ستاد مدیریت بحران با شدت به آن اعتراض کرد و گفت : اینجا امکانات کم ما نیاز به مدیریت میدانی بحران دارد و آنچه در کشورهای پیشرفته از نظر تقسیم وظایف اعلام می شود،در این استان جواب نمی دهد.
آتش سوزی که نه مدیریت جهادی بلکه کمی مسئولیت پذیری می خواست
آتش سوزی منزل مسکونی یکی از شهروندان چرام دارای نکات عجیبی است که در نوع خود مثال زدنی است.
آنچه در این آتش سوزی اتفاق افتاد از زبان شاهد عینی:
1. از سوی اشخاص حاضر در محل وقوع حادثه بطور مکرر با تنها واحد آتشنشانی شهرستان تماس برقرار کرده ولی متاسفانه پاسخی دریافت نکردند .

2. دونفر از اشخاص حاضر در صحنه فورا به واحد آتشنشانی مراجعه حضوری داشته ولی متاسفانه جوابی دریافت نکردند و درب بسته این واحد رو به رو شدند .
3. در هر صورت شخص ثالث دیگری به نام س_خ با ماشین شخصی در جلوی واحد آتشنشانی حضور یافته و با وجود معطلی زیاد و البته با اصرار و التماس زیاد موفق شده که راننده آن واحد را قانع ساخته تا با ماشین آتشنشانی جهت مهار آتش به محل حادثه حضور یابد که متاسفانه از زمان وقوع تا حضور مامور آتشنشانی بیش از 30 دقیقه طول کشیده و جالب اینجاست  که فاصله واحد فوق الذکر تا محل حادثه تقریبا 1500 متر میباشد

4. اما بازهم مثل همیشه با صحنه تکراری خالی بودن مخزن آب ماشین آتشنشانی مواجه شده اند مامور این واحد بدون همراه داشتن کمترین تجهیزات اتفا حریق به محل حادثه امده بود ، که  مخزن کمتر از چند دقیقه از عملیات آب پاشی توسط افراد صاحب خانه بر روی آتش خالی شده است.

5. جالب اینجاست که مامور مربوطه اعلام کرده که بنده تخصص و توانایی استفاده از این ماشین الات را نداشته و هیچگونه تلاشی برای مهار آتش نکرده و انجام این عملیات را به مالک خانه  واگذار کرده بود.
 
6. شایان ذکر است که ماشینی که جهت انجام عملیات اتفا حریق آمده بود خود دچار نقص فنی بوده بطوری که وسیله  فوق الذکر را بوسیله سیم بکسل و یدک در محل حادثه جابجا کردند.

7.نکته دیگر این که مامور مهار آتش علی رغم هیچ گونه همکاری لازم ،حتی تجهیزات ایمنی ( شامل لباس و کفش و کلاه و ماسک ، مخصوص آتشنشانی  ) به همراه  نداشته است.

8. باوجود گذشت بیش از 1 ساعت از وقوع حادثه ماشین آتشنشانی دیگری که متعلق به دهیاری روستای شیخ حسین( فاصله روستای فوق الذکر تا شهر چرام کمتر از 8تا9 کیلومتر می باشد) به محل حادثه پیوسته و به دلیل کوتاه بودن شیلنگ رابط با مشکلاتی مواجه بودند .
9. جای تاسف دارد که آنها فقط دو عدد کپسول مهار آتش که آنهم شامل یک کپسول بسیار کوچک و یک کپسول معمولی را بازهم به صاحب خانه و اشخاص حاضر در محل وقوع داده و گفته اند با اینها آتش را خاموش کنید ، که آنها با این کار از اجرای وظیفه ی خویش شانه خالی کرده که در این حادثه متاسفانه یک باب خانه مسکونی یک کارگر زحمت کش بطور کامل در آتش سوخت ، زندگی و دست رنج چندین ساله  یک خانواده به خاکستر تبدیل شد .

9. نکته مهم و حساس اینجاست که چرا مامورانی که بعد از گذشت بیش از یک ساعت در صحنه وقوع آتش سوزی حاضر شده بودند فقط و فقط تماشاگر و نظاره گر  در آتش سوختن تمام زندگی با انسان بودند و کوچکترین تلاشی برای مهار آتش نکرده و حتی یکی از ماموران آتشنشانی چرام با پای شکسته و  عصا  در محل وقوع حادثه حاضر شده بودند .

10. با این حال فرد صاحب خانه و برادر وی که واقعا جانانه برای مهار آتش تلاش میکردند مصدوم شدند .
11. با گذشت 24 ساعت از وقوع این حادثه هنوز هیچ مسوولی در شهرستان پاسخگویی چرایی وجود چنین مشکلاتی در این شهرستان نبوده

12. با گذشت 24 ساعت از وقوع حادثه فقط 2نفر از سوی فرمانداری و 1نفر از کارآموزان جمعیت حلال احمر که به صرف تماشا امده بودند و یک خبرنگار به همراه داشتند هنوز هیچ کس دیگری از سوی مسوولان این شهرستان اقدامی انجام ندادند حتی دریغ از یک تماس تلفنی جهت تسکین و دلداری این خانواده که تمام دارایی و زندگیشان در آتش سوخت!
پای رسانه ها را وسط نکشید!
یکی از بستگان صاحب خانه ای که آتش تمام زندگی آن ها را در چشم به هم زدنی به نابودی کشاند به خبرنگار تابناک گفت: یکی از مسئولین مدیریت شهر از ما خواسته برای اینکه بتوانیم از کمک آن ها بهره مند شویم موضوع را به رسانه ها نکشانند! نکته ای که متاسفانه نشان دهنده ی نوعی بی اعتمادی میان رسانه ها و مسئولین است اما این مسئولین باید بدانند که بالاترین مقام اجرایی شهرستان یعنی فرماندار شهرستان چرام در جلسه ای ضمن تقدیر از رسانه ها اعلام کرده بود ما رسانه ها را رقیب خود نمی دانیم بلکه همکار و همیار خود می دانیم.
ضمن اینکه اینگونه مسئولین باید بدانند خبرنگاران ، در انعکاس موضوعات هیچ گونه حب و بغضی ندارند بلکه به گفته فرماندار شهرستان چرام هدف خبرنگاران ایجاد تلنگری است بلکه مسئولینی که در کار خود کم کاریی وجود دارد به خود بیایند و سعی در رفع مشکل بنمایند.
امدادگران شهرستان بدون رئیس هستند!
هلال احمر به عنوان مهمترین نهاد کمک کننده در شرایط بحران، در شهرستان چرام ، مدتی است خود در برزخ بی مدیریتی است!صبح خرد در این خصوص نوشت:یک ماه است که اداره هلال احمر چرام به علت انتقالی مدیر سابق به خارج از استان بدون رئیس روزگار می گذراند و عملا نیمه تعطیل است. حال از مدیر ارشد شهرستان و مدیر هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد این سئوال را داریم که تا کی باید یک شهر و شهرستان معطل تصمیم گیری شما باشد و در چنین مواقعی چه کسی مسئول است؟
بعداز رفتن مدیر اسبق هلال احمر چرام در خبرها آمده بود که آقای رهبریان رئیس هلال احمر کهگیلویه، همزمان اداره  چرام را هم مدیریت می کند تا مدیر جدید انتخاب شود اما مدیر هلال احمر کهگیلویه آیا توان اداره همزمان دو اداره را با توجه به وسعت و نوع کار دارد؟
آقای رهبریان در این حادثه تاکنون چه اقدامات و کمک هایی برای صاحبخانه ای که با فرزندان کوچکش در این دو روز و این شب ها همه وسایل زندگیشان سوخت ،نموده است.
جناب رهبریان مدیر هلال احمر کهگیلویه آیا می دانید که علی و الینا کوچولو دو شب است که بی سرپناه و بدون هیچ وسیله ای  هستند؟به نظر شما اگر این خانواده در همسایگی پدر و برادرش نبود چه سرنوشتی در انتظارشان بود؟
و اما در آخر
 لازم است مسئولینی که در این خصوص وظیفه دارند ، به افکار عمومی پاسخ دهند که این همه ناهماهنگی چه دلیلی دارد؟ آیا به فکر این خانواده که با این وضعیت بد معیشتی در جامعه ، همه ی هست و نیست خود را از دست داده اند ، هستند؟
آیا به فرزندان خردسال این خانواده که امرار معاشی کارگری از طرف پدر خود دارند فکر کرده اند؟
آیا مسئولین نباید از این اتفاقات پشت سر هم درس بگیرند و تلاش کنند در اتفاقات بعدی با آمادگی بیشتر و مسئولیت پذیری بیشتری حاضر شوند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
واقعا جای تأسف داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
با سلام و سپاس فراوان از همه زحمتکشان عرصه خبر و خبرنگاری ، دست نوشته های شما صدایی هست که از حنجره افراد ضعیف جامعه خارج میشود .
ان شاء الله که خداوند اجرتون بده ای پیش قراولان ضعفا...!؟!؟!؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار