برخی مدارس برای کاهش هزینه‌ها و سردرگمی خانواده‌ها جهت تهیه لباس فرم دانش‌آموزی به بستن قرارداد با چند تولیدی‌ اقدام می‌کنند اما گاهی این موضوع اجباری بوده و لباس فرم نیز با قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌شود.
کد خبر: ۲۷۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 16 August 2016
مسئولان مدارس کشور در پایه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی، سال‌هاست که برای ایجاد نظم و ترتیب در مدارس، لباس واحد و یک دستی را برای دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهند و این در حالیست که آموزش و پرورش مصوبه خیلی خاصی مبنی بر پوشش یک‌دست در مدارس ندارد.

اما این روزها شاهد هستیم که موضوع لباس فرم دانش‌آموزی به اپیدمی «اجبار» تبدیل شده است.

برخی مدارس برای کاهش هزینه‌ها و سردرگمی خانواده‌ها، به بستن قرارداد با چند تولیدی‌ اقدام می‌کنند و خانواده دانش‌آموزان نیز با مراجعه به این تولیدی برای فرزندشان لباس فرم دانش‌آموزی را تهیه می‌کنند.

اما گاهی اوقات ارجاع خانواده به تولیدی خاص به کاهش هزینه نمی‌انجامد بلکه لباس فرم دانش‌آموزی با قیمت به مراتب بالاتر عرضه می‌شود.

خرید لباس فرم مدارس از تولیدی‌های خاص و با در نظر گرفتن جوایز

مادر یک دانش‌آموز در تهران اظهار داشت: در برخی مواقع، چندین مدرسه با یک خیاطی به توافق می‌رسند تا فقط از یک محل خاص، لباس فرم دانش‌آموزی تهیه شود و این کار باعث بالا رفتن قیمت شده است.

این مادر دانش‌آموز که برای خرید لباس فرم به تولیدی معرفی شده از سوی مدرسه، مراجعه کرده است، گفت: از منطقه‌ای دیگر به آنجا رفتم و مدرسه اصرار و تأکید به خرید لباس از این مرکز را داشت.

مادر دانش‌آموز دیگری در منطقه 6 تهران گفت: فرزندم در سال گذشته در پایه دوم دبستان تحصیل می‌کرد و همان سال یک‌دست لباس فرم دانش‌آموزی به قیمت 70 هزار تومان از تولیدی معرفی شده از سوی مدرسه خریداری کردم.

وی ادامه داد: در پایان سال تحصیلی، مسئولان مدرسه به همه والدین اعلام کردند که رنگ و فرم لباس دانش‌آموزان تغییر کرده است و باید مجدداً به تولیدی جدیدی که مدرسه معرفی می‌کند، مراجعه کنند.

این مادر دانش‌آموز اضافه کرد: نکته جالب این است که تولیدی معرفی شده از سوی مدرسه در انتهای پل آزمایش واقع است و در منطقه ما قرار ندارد.

وی افزود: نکته دیگر این است که قیمت لباس فرم دانش‌آموزی به مراتب گران‌تر تمام می‌شود ضمن اینکه بنده می‌توانم مسلط به خیاطی هستم و با قیمت بسیار ارزان‌تر می‌توانم برای فرزندم مانتو بدوزم.

 قیمت این روپوش‌های مدرسه نیز بسیار متفاوت است، یک روپوش دخترانه در این مراکز خاص حدود 60 تا 70 هزار تومان به مردم عرضه می‌شود در حالی که اگر همان روپوش را در یکی از خیاطی‌های سطح شهر تهیه کنیم نهایتاً 35 تا 40 هزار تومان بابت آن دریافت می‌شود.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا نوع پوشش دانش‌آموزان از نظر لباس فرم و یا روپوش مصوبه خاصی دارد؟»، اظهار داشت: لباس فرم و یا روپوش دانش‌آموزی مصوبه ندارد.

وی با بیان اینکه این موضوع یکی از مباحث در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: لباس فرم دانش‌آموزی مصوبه‌ای در خصوص بایدها و نبایدها دارد، اما اینکه الزام برای پوشیدن روپوش یک شکل توسط تمام دانش‌آموزان به صورت «یک رنگ و یک دست» باشد، نداریم و اختیار این موضوع به مناطق آموزش و پرورش داده شده است که از لباس یک شکل در مدرسه استفاده شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا مدارس یا مناطق می‌توانند اجباری برای پوشیدن لباس فرم توسط دانش‌آموزان داشته باشند؟»، گفت: اجبار نیست، اما مدارس می‌توانند راهنمایی کرده و این موضوع را هماهنگ کنند.

چرا باید مدارس اولیا را اجبار کنند که فقط از یک جای خاص اقدام به خرید و تهیه روپوش مدرسه کنند؟

موضوع افزایش و بالا رفتن قیمت این لباس‌های فرم دانش‌آموزی از چه طریقی پیگیری می‌شود؟

تشویق و ترغیب به خرید لباس از مراکزی خاص آن هم با وعده و وعید‌های متفاوت در دستگاه تعلیم و تربیت زیبنده نیست و به نظر می‌رسد تهیه و تدوین قانونی برای پوشش مناسب، یک دست، یک شکل و واحد در مدارس مورد نیاز است.
منبع: فارس
برچسب ها: مدارس ، لباس فرم ، هزینه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار