بخشدار زارچ گفت: جشن ثبت جهانی قنات زارچ در فهرست میراث فرهنگی و تاریخی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) فردا شب (یکشنبه) در بافت تاریخی اله آباد این بخش برگزار می شود.
کد خبر: ۲۷۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲ 13 August 2016
به گزارش تابناک یزدامیر صادقی مقدم در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد با اعلام این خبر افزود: در این جشن که از ساعت 20:30 همزمان با ولادت امام رضا (ع) در مجتمع الماس بافت تاریخی اله آباد برگزار می شود، علاوه بر معرفی قنات زارچ، از تلاش های مسئولان، دست اندرکاران و افراد موثر در ثبت جهانی این سازه تجلیل می شود.
وی، ثبت جهانی قنات زارچ در یونسکو به عنوان طولانی ترین سازه دست ساز بشر را نه تنها برای استان یزد بلکه برای کشورمان مهم دانست و ادامه داد: تاکنون آثار محدودی از ایران به ثبت جهانی رسیده و پس از ثبت جهانی قنات زارچ، وظیفه مسئولان و مردم برای حفظ و حراست از این میراث کهن دوچندان شده است.
بخشدار زارچ این سازه آبی را نمادی از فرهنگ، تمدن و هویت مردم سختکوش این خطه عنوان کرد و گفت: طولانی بودن، داشتن 2500 حلقه چاه در میسر قنات و قدمت حدود سه هزار ساله از شاخصه های ثبت جهانی قنات زارچ بوده است.
صادقی مقدم باقدردانی از همه سازمان ها، ارگان ها و دست اندرکاران ثبت جهانی قنات زارچ به خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: انجمن میراث فرهنگی زارچ در سال جاری تشکیل شده و یکی از تصمیم های مهم در این انجمن ایجاد بوستان کاریز یا قنات در ابتدای ورودی سرچشمه زارچ است تا محلی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی در مظهر قنات وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: برای احداث این بوستان زمینی توسط یکی خیران اختصاص داده شده و شهرداری زارچ نیز طرح این بوستان را با همکاری اداره کل میراث فرهنگی تهیه کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به اهمیت ثبت جهانی قنات زارچ، اعتبارات مناسبی از مسئولان برای بازسازی و مرمت این قنات اختصاص یابد.
بخشدار زارچ با تبیین دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: ایشان در سفر سال 1386 به یزد مهمترین مساله استان را آب عنوان کردند و با توجه به اینکه قنات، سازه ای دست ساز و متناسب با شرایط اقلیمی استان است، حفظ و احیاء این سازه که بدون نیاز به لوازم مکانیزه برای تامین آب شرب و آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شده، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: شیوه تامین آب از طریق قنات با توجه به قرار گرفتن در زیرزمین، مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی از جمله تبخیر و دوری از هرگونه تعدی از شاخصه های منحصر بفرد فناوری قنات محسوب می شود.
کاظم شاملو رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یزد نیز در این دیدار با تبیین اهمیت ثبت جهانی قنات زارچ از منظر رسانه ای گفت: بدون شک ثبت جهانی یک اثر با توجه به ویژگی های منحصر بفرد آن، اهمیت اطلاع رسانی مناسب و مستمر درخصوص معرفی این گونه آثار را دو چندان می کند.
به گزارش ایرنا، کمیته ثبت میراث جهانی یونسکو ماه گذشته در چهلمین اجلاس این کمیته در استانبول ترکیه، با ثبت 11 قنات ایرانی از جمله قنات زارچ در فهرست میراث جهانی یونسکو موافقت کرد.
با موفقیت ثبت قنات های ایرانی در میراث تاریخی - فرهنگی یونسکو، در مجموع 20 اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
قنات های ثبت جهانی شده در فهرست یونسکو را قنات قصبه گناباد، بلده فردوس، زارچ و حسن آباد، آسیاب آبی میرزانصرالله مهریز، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم، مون در اردستان، وزوان و مزدآباد اصفهان و ابراهیم آباد اراک تشکیل می دهند که در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان و مرکزی قرار دارند.
پیشتر چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود.
قنات زارچ با طول بیش از 83 کیلومتر و در عمق 23 متری زمین به عنوان طولانی ترین قنات ساخت دست بشر شناخته شده که از ویژگی های این سازه 70 پله بودن آن است و این ویژگی به اضافه طولانی بودن و قدمت آن، این قنات را به یکی از قنوات ارزنده دنیا تبدیل کرده است.
قنات زارچ از نظر طول در ردیف طولانی ترین قناتهای استان یزد و کشور قرار دارد و تشکیل شده از دو رشته اصلی شور و شیرین است که با هدف بهره برداری از آب های زیرزمینی برای مشروب کردن اراضی کشاورزی ساخته شده است.
جوی ربانی، جوی قدمگاه، جوی امام حسین (ع)، جوی وقت الساعت، جوی سیدرکن الدین، جوی کلیمیان و جوی محل تل از جمله پایاب های شاخه شیرین قنات زارچ است.
برای ثبت جهانی این قنات پایاب های جوی کوشکنو، پایاب حاج عباس، پایاب میرعسکر شاهی، حسینیه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدین طراز، مدرسه شاه کمالیه و مسجد جامع و پا شیرهای آب انبار جِن نُک و حسینیه شاه ابوالقاسم مرمت و ساماندهی شدند.
فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول پیش از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش یافت و به کشاورزان این مناطق اجازه داد تا بتوانند در دوره های طولانی خشکی که آب سطحی پیدا نمی شود به کشت و زرع بپردازند، ایجاد قنات به تدریج در مناطق دیگر دنیا نیز رایج شد و اکنون قنات های زیادی از چین تا مراکش و حتی در قاره آمریکا وجود دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار