مدیر موزه مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت:موزه مردم شناسی قلعه والی نیازمندمرمت وبازسازی است.
کد خبر: ۲۷۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 08 August 2016
مدیر موزه مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت:موزه مردم شناسی قلعه والی نیازمندمرمت وبازسازی است.

به گزارش تابناک ایلام؛بابک کرماجانی با بیان اینکه موزه مردم شناسی این استان در قلعه والی دایر شده است، اظهار کرد: قلعه تاریخی والی دارای 23 اتاق، شش زیرزمین، سه ورودی و دو هشتی است که 11 اتاق آن به موزه اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد: لباس های محلی و سنتی نمایش داده شده در این موزه و همچنین مانکن ها در اثر نفوذ عوامل طبیعی از جمله سرما و گرما در حال تخریب هستند و باید هر چه سریع تر تعویض شوند.

وی یادآور شد: لباس محلی و سنتی مردم استان ایلام شامل پیراهن بلند، سخمه(کت کوتاه با تزیین سکه)، کلنجه(شنل بلند مخمل)، گلونی(سربند تزئین شده با زیورآلات) و گالش برای زنان و پیراهن، شلوار جافی(کردی)، لچگ(سربند دور سر) و گیوه برای مردان است که در این موزه در قالب های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزه مردم شناسی قلعه والی ایلام گفت: قفسه استفاده شده در این موزه نیز قدیمی و غیراستاندارد است و باید با ویترین های جدید که امکان نفوذ عوامل طبیعی در آنها وجود ندارد، تعویض شوند.

کرماجانی یادآورد شد: تعویض لباس ها، مانکن ها و ویترین های این موزه دست کم بین سه تا چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و از سال های گذشته برای تامین اعتبار مورد نیاز مکاتبه هایی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اداره موزه ها به استان ها واگذار شده است بنابراین تامین اعتبار مورد نیاز مرمت و بهسازی موزه مردم شناسی قلعه والی باید از طریق اعتبارهای استانی تامین شود.

موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی ایجاد شده است که بنای آن متعلق به سال 1326 هجری قمری است و به دستور غلامرضا خان والی در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار در محله ای به نام حسین آباد که به ده بالا مشهور بود احداث شده است.

این بنا مقر تابستان و اسکان غلامرضا خان والی بوده است که به شکل ذوذنقه ای بر روی تپه تاریخی چغا میرگ احداث شده است و دارای سه ورودی، 22 اتاق تو در تو، یک اتاق شاه نشین و شش زیرزمین است.

مکان کنونی این قلعه در خیابان پاسداران شهر ایلام قرار دارد و در آن بخش های مختلف باورها و سنت ها، اقوام، مراسم عروسی، سیاه چادر، شکار، پخت نان و آسیاب دستی، خاندان والی، صنایع دستی، مراسم چمر، آسیاب آبی و مشاهیر قرار دارد.

موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام همواره مورد بازدید و استقبال شمار زیادی از گردشگران و مسافران قرار می گیرد و به راهنمای مجازی برای ارائه اطلاعات لازم به بازدیدکنندگان نیز مجهز است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار