در فاصله 63 کیلومتری شمال شرق اردکان، روستایی واقع شده که سنگ‏‏ نگاره‏‏ های ثبت نشده آن که تاکنون به علت سیل، سه مرتبه نيز تغییر مکان داده، قدمتی بیش از هفت هزار سال را نشان مي‎‎دهد. "انجيرآوند"، روستایی در دل خشکیده کویر بخش خرانق است که همچون "بهشتی گمشده" در دل کویر، چشم هر بیننده‏‏ای را به خود جلب می‎‎کند
کد خبر: ۲۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴ 25 April 2015

به گزارش تابناک يزد، روستاي "انجیرآوند" که به زبان محلی "هنجرآوند" نیز خوانده مي‏‏شود، طبق آخرین سرشماری رسمي كشور، تنها جمعيتي معادل 15 مرد و زن پرتلاش را در دل خود جای داده كه البته در مهمان نوازی و مردم داری شهره هستند تا جایی که در فصل تابستان و زمان برداشت محصول "زردآلود" جمعيتی بالغ بر 200 نفر را در خود اسکان می‏‏دهد و گاهاً با حضور مهمانان و گردشگران، میزبان بیش از دو هزار مسافر در سال نیز است.

"نادر پیری اردکانی" محقق و پژوهشگر اردکانی و دبیر انجمن حامیان میراث کهن در گفت‏‏وگو با خبرنگار ايسنا در مورد قدمت اين روستا به وجود دو آسیاب آبی که با قدمتي نامشخص در اين روستا، یک دیگ مسی که سال 126 هجری روی آن حک شده و نيز وجود بوکن‏‏هایي که قدمتی بیش يكهزار سال دارند، اشاره مي‏‏كند.

وي همچنين با اشاره به وجود چند درخت توت و چنار با بیش از یک قرن عمر در این روستا، ادامه مي‎‎دهد: جاذبه‎‎های طبیعی این روستا، وجود دو چشمه جوشان طبيعی آب، آب و هوای معتدل در ایام تابستان و انواع درختان میوه از جمله زدآلو، بادام و گردو در اين روستا، گردشگران و طبیعت‏‏گردان زیادی را به خود جذب کرده است.

پيري اردكاني از ديگر جاذبه‎‎‎هاي انجيرآوند را وجود کوه‏‏های کم ارتفاع و مناسب براي کوهنوردی خانوادگی، همچنین وجود گیاهان دارویی از جمله آویشن، زیره سیاه و آنغوزه ذكر مي‏‏كند كه هر ساله جمعيت زیادی را برای تهیه این نعمت‏‎‏های خدادادی به این روستا می‎‎کشاند.

وي با بيان اين كه قلعه تاریخی روستا احتمالاً قدمتي مربوط به دوران قبل از قاجاره دارد، اظهار مي‏‏كند: این روستا دارای یک قنات با 400 متر طول است که به شیوه‎‎ای استادانه با کوره‏‏ هایی متفاوت، حفر شده است.

البته "جلال گنجی‎‎فر" دهیار این روستا ، مشکل عدیده كنوني اين روستا را آب عنوان مي‎‎كند و مي‎‎گويد: متاسفانه مسیر دسترسی به چشمه اصلی روستا فقط با پای پیاده قابل پیمودن است.

وي معتقد است كه در صورت رسیدگی به راه دسترسی به فضای بالادست روستا که از قابلیت‎‌‎های گردشگری و آب و هوايی بی‏‏نظیری نیز برخوردار است، می‎‎توان برنامه‏‏ریزی بهتری برای رفاه حال مهمانان این روستا کرد.

گنجي‎‎فر کمبود امکانات بهداشتی و نبود اقامتگاه‎‎های پیش‎‎بینی شده برای مسافران را از دیگر کاستی‎‎هاي این روستای خوش آب و هوا ذكر و اضافه مي‎‎كند: در صورتی که ابتدایی‎‎ترین امکانات برای مسافران و گردشگرانی که هر ساله در ایام نوروز و تابستان به این روستا سر می‏‏زنند، فراهم شود شاهد افزایش میزان مسافرت به این روستا خواهيم بود.

دهیار انجیرآوند، خاک این روستا را حاصل‏‏خیز براي تولید انواع سیفی‎‎جات و درختان میوه مي‌‌داند و مي‌‌گويد: در حال حاضر انواع درختان زردآلو، گردو، بادام و آلبالو در روستا وجود دارد ولي اصلی‌‌ترین میوه این روستا زردآلوست که بیشتر برای مصارف محلي برداشت مي‌‌شود و البته درصد کمی از محصول باغات این روستا نيز برای فروش راهی بازار می‌‌شود.

"مجتبی خالصی" بخشدار خرانق نيز "انجیرآوند" را یکی از روستاهای بکر و خوش آب و هوای اردکان مي‎‎خواند و مي‌‌گويد: با توجه به اهمیت فضای سبز و مناطق خوش آب و هوا برای مردم کویری استان می‌‌توان با برنامه‌‌ریزی و آماده‎‎سازی زیرساخت‌‌های مناسب گردشکری، روستای "انجیرآوند" را بدون توجه به جمعیت اندک اما با نگاه به جمعیت مسافر و مهمانان ساکن در این روستا، به عنوان یکی از مناطق با قابلیت مناسب جذب گردشگر در استان یزد معرفی کرد.

وی اساسی‎‎ترین مشکل این روستا را مشکل آب عنوان و اضافه مي‎‎کند: با توجه به کمبود فضای سبز در استان کویری یزد می‏‏توان از آب موجود در اين روستا، استفاده حداکثری كرد و در زمینه‏‏ي کشاروزی نیز از روش‎‎های نوین کشاورزی در جهت حفظ آب‎‎های زیرزمینی بهره برد.

خالصی اظهار مي‏‏كند: حتی کمبود برخی امکانات از جمله کمبود خدمات و امکانات بهداشتی و مشکل آب انجیرآوند هم باعث نشده که استقبال از این روستا کم شود بلكه در ایام تعطیلات به ویژه نوروز و تابستان شاهد حضور جمعیت چشمگیری از گردشگران شهرهای مختلف استان و شهرستان هستیم.

بخشدار خرانق با اشاره به نزدیکی فصل گرم سال و مشکل کم آبی در مناطق کویری مخصوصاً بخش خرانق، مي‌‌گويد: مشکل عدیده اکثر روستاهای این بخش کویری، آب است و در صورتی که به مدیریت استفاده از منابع آب زیرزمینی توجه نشود، این مشکل لاینحل خواهد ماند.

بخشدار بزرگترین بخش کشور به جلسه اخیر شوراهای بخش خرانق با حضور نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ياداور مي‎‎شود: "محمدرضا تابش" نماينده مردم اردكان در اين همايش با تاکید بر امر مدیریت آب از دهیاران و اعضای شورای روستاها خواست تا تمام تلاش خود را در رابطه با ذخیره آب به كار گیرند.

وی طرح ساخت استخر ذخیره آب روستای هامانه را یکی از طرح‏‏های با اهمیت در زمینه هدایت آب‏‏های زیرزمینی و سرریز در فصول بارش مي‎‎داند و خاطر نشان مي‌‌كند: در این طرح که توسط آب و فاضلاب روستایی در دست اجراست، قابلیت ذخیره بیش از يكهزار لیتر آب وجود دارد که در صورت مصوب شدن، ساخت منبع ذخیره آب روستای انجیرآوند نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خالصی در پایان بيان مي‎‎كند: البته در جلسه مدیران آب و فاضلاب روستایی، راه و شهرسازی و جهادکشاورزی اردکان که در هفته جاری در انجیرآوند برگزار شد، در زمینه تأمین آب شرب، ترمیم جاده این روستا، فراهم کردن امکانات رفاهی با تعمیر مدرسه قدیمی انجیرآوند و ایجاد کمپ مسافران و همچنین تأمین وسایل بهداشتی و تعبیه شیرهای برداشت آب مصوباتی به تصویب رسید که امیدواریم تا پایان تابستان، شاهد بهره‏‏برداری از برخی از این طرح‏‏ها باشیم.

وی بر صرفه‏‏ جویی در مصرف آب کشاورزی از سوي كشاورزان نيز تاکید مي‎‎كند و ادامه مي‎‎دهد: خوشبختانه در زمینه‎‎ي آب کشاورزی مشکل خاصی برای این روستا وجود ندارد و با برنامه‎‎ریزی‎‎های جهادکشاورزی در خصوص کول‎‎گذاری، نسبت به تبخیر و جذب آب در خاک جلوگیری شده و همچنین در زمینه دفع آفات درختان انار و زردآلو اقدامات مثبتی صورت گرفته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار