همزمان با هفته انتقال خون با حضور مسئولان استانی از اهداکنندگان مستمر و نمونه خون در اردبیل که که با اهدای خون نجات‌بخش زندگی بیماران می‌شوند، تجلیل شد.
کد خبر: ۲۷۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 05 August 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، در مراسمی که شامگاه پنجشنبه به مناسبت هفته انتقال خون با حضور مسئولان و اهداکنندگان در اردبیل برگزار شد از خیران و افرادی که به صورت مداوم و مستمر با اهدای خون نجات‌بخش زندگی بیماران می‌شوند تا این افراد چشم‌انتظار کمک و مساعدت را خوشحال کنند، تجلیل شد.

در این مراسم از پیر و جوان و مرد و زن از هر قشری اهداکنندگان و خیران به چشم می‌خوردند که به صورت مستمر و مداوم برای نجات جان بیماران و نیازمندان شتاب کرده و در طول سال چندین بار اقدام به اهدای خون به بیماران می‌کنند.

شیرین عقیلی یکی از اهداکنندگان مستمر خون است که بیش از 35 بار اقدام به اهدای خون برای نجات بیماران کرده است که به گفته وی جزو اهداکنندگان مستمر به شمار می‌رود و سالانه 3 بار اهدای خون می‌کند.

در کنار این افراد که برای یاری به همنوع از جان خود مایه می‌گذارند فردی توجه ما را به خود جلب می‌کند که در وزن خود در اهدای خون رکوردار ایران است، این اهداکننده می‌گوید تاکنون 131 بار اقدام به اهدای خون کرده و تا توان دارد این کار خود را ادامه می‌دهد چرا که او بیماران را چشم‌انتظار اهدای خون خود و امثال خود می‌داند.

عبدالصمد دادمان، دیگر اهداکننده مستمر خون است که تاکنون بیش از 130 بار اهدای خون کرده و این کار را افتخاری بزرگ برای خود می داند که می‌تواند برای نجات جان یک انسان قدمی پیش گذاشته و شعار بنی آدم اعضای یکدیگرند را تداعی کند.

در این مراسم که از 20 اهداکننده دائمی و مستمر خون در استان اردبیل تجلیل شد مسئولان استانی نیز حضور یافته و به پاس این اقدام خیرخواهانه و نوع‌دوستانه از این افراد تجلیل کردند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل در این مراسم مردم استان را پیشگام در امر اهدای خون در سطح کشور معرفی کرد و گفت: مردم اردبیل در امر اهدای خون در سطح کشور شاخص بوده و توانسته‌اند بالاتر از میانگین کشوری در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.

بابک رضازاده بیان کرد: میزان اهدای خون در خاورمیانه در حدود 10 تا 13 نفر در هزار است که این میزان در کشور 27 در هزار بوده اما در استان اردبیل با توجه به فرهنگی غنی کمک به همنوع و انجام کارهای خیر و خداپسندانه 27.67 در هزار است که این افتخاری برای استان اردبیل به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات فرهنگی و فرهنگسازی مناسب در بین مردم می‌توانیم آمار استان را در زمینه اهدای خون بیش از این نیز افزایش دهیم که انتظار می‌رود در این زمینه مسئولان امر و رسانه‌های جمعی همکاری لازم را داشته باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل نیز اظهار کرد: در دنیای ماشینی که عواطف انسانی کاهش یافته اهدای خون کاری بسیار ارزشمند و خداپسندانه است که مردم استان اردبیل در این عرصه توانسته‌اند به خوبی الفبای نیکوکاری را معنا کنند.

طاهر شریفی افزود:‌ با توجه به سابقه فرهنگی و مذهبی که در استان اردبیل و بین مردم این خطه وجود دارد در صورتی که بتوان اطلاع‌رسانی مناسبی در این حوزه داشته باشیم شاهد تداوم و افزایش این اقدامات و اهدای خون در استان باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز با اشاره به نیاز روزانه بیماران تالاسمی و سرطانی به خون گفت: اهدای خون علاوه بر نداشتن عوارض برای اهداکنندگان سبب کاهش بیماری‌های قلبی و خونی در این افراد نیز می‌شود و میتواند سلامت هر چه بیشتر افراد را به دنبال داشته باشد.

امیر فتحی بیان کرد: افراد می‌توانند در طول سال برای اهدای خون به پایگاه‌های اهدای خون در سطح استان مراجعه کرده و اقدام به این امر نوع‌دوستانه و خداپسندانه کنند که قبل از اقدام به خون‌دهی مشاوره لازم با افراد انجام شده و با بررسی وضعیت جسمانی فرد خونگیری انجام می‌شود که در صورت نداشتن شرایط لازم فرد اهداکننده، این امر انجام نمی‌شود و نباید افراد در این زمینه دغدغه‌ای داشته باشند.

در این مراسم از خانواده اهداکننده خون، مرحوم احد نعیمی که 10 سال به صورت مستمر در سال 2 بار اهدای خون می‌کرده و بر اثر مرگ مغری اعضای بدن وی به 8 نفر اهدا شد، تجلیل به عمل آمد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار