کد خبر: ۲۷۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ 02 August 2016
به گزارش تابناک یزد،یزد یکی از استان‌های مهم قنات‌خیز کشور محسوب می‎‎شود و همواره به‌عنوان مهد قنات و قنات‎‎داری در کشور شهره بوده است. این استان زیستگاه شمار قابل توجهی از مقنیان با تجربه و استادکاران خبره در امر ایجاد، احیاء و بازسازی قنات است.

 «سیدعلی‌اصغر مصطفوی» مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که 10 درصد قنوات کشور در استان یزد قرار دارد، گفت: هم‌اکنون بالغ بر 2683 رشته قنات دایر در سطح استان وجود دارد که نزدیک به 20 درصد آب بخش کشاورزی را تأمین و بالغ بر 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان را تحت شرب خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: راندمان آبیاری استان با توجه به سنتی بودن روش‎‎های آبیاری حدود 44 درصد و متوسط نیاز خالص آبی الگوی کشت استان نزدیک به 7000 متر مکعب در هکتار برآورد شده است.

مصطفوی در ادامه از قنات به‌عنوان سرمایه ملی و میراث گران‎‎بهای پیشینیان که نزد ما به امانت گذاشته شده یاد کرد و گفت: بالا بودن شمار قنوات در استان نیز یکی دیگر از نکاتی است که به امر احیاء، مرمت و بازسازی قنوات اهمیت مضاعف بخشیده است.

وی استفاده از نیروی ثقل و عدم نیاز به مصرف انرژی از قبیل برق یا سوخت فسیلی در استحصال آب از قنوات، برقرار بودن تعادل طبیعی بین تغذیه و برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در مکانیزم برداشت آب از قنات و سازگاری آن با محیط زیست را به‌عنوان امتیازات قنات در مقایسه با چاه یاد کرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: از مجموع قنوات دایر استان، 1466 قنات در شهرستان تفت، 425 رشته قنات در شهرستان مهریز  و 190 رشته قنات در شهرستان اردکان و بقیه به‌ترتیب در شهرستان‎‌های اشکذر، بافق، بهاباد، میبد، یزد، مروست، هرات و ابرکوه قرار دارند.

مصطفوی قنوات را به‌لحاظ موقعیت به سه دسته کوهستانی، کوهپایه‎‎ای‎‎(دامنه ای) و دشتی دسته‎‎بندی کرد و گفت: 85 درصد قنوات استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای و 15 درصد بقیه در دشت واقع شده‌اند‎‎.

وی اظهار کرد: مجموع تخلیه سالیانه آب از قنوات استان حدود 170 میلیون متر مکعب در سال (93-92) و متوسط آبدهی هر قنات دو لیتر در ثانیه برآورد شده، این در حالی است که در آمار سال 1377 متوسط آبدهی قنوات استان بالغ بر چهار لیتر در ثانیه گزارش شده است.

این مسئول بهینه‎‎سازی مصرف آب در بخش کشاورزی را خواستار شد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب، اصلاح روش‎‎های آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت دارای اهمیت ویژه‎‎ای است.

به گزارش ایسنا، تعداد بهره‎‎بردار مستقیم از قنوات استان 30 هزار و 662 نفر و بیشترین آبدهی قنوات در استان مربوط به قنات دهنو حسن‎‎آباد واقع در شهرستان یزد و قنات تاج‌آباد در شهرستان خاتم است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار