کد خبر: ۲۶۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰ 27 July 2016
با تدبیر در آیات قرآن می‌توان دریافت که خداوند بعد از حل هر مساله‌ای راه حل آن را نیز ارائه می‌دهد. در خصوص بیماری آلزایمر نیز خداوند نسخه‌ای برای درمان ارائه می‌دهد.
خداوند در آیه69 سوره نحل به راهی برای درمان این بیماری نیز اشاره می‌کند.
ثُمَّ كُلِی مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِی سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ
سپس از همه میوه‌‏ها بخور و راه‌هاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى [آنگاه] از درون [شكم] آن شهدى كه به رنگ‌هاى گوناگون است بیرون مى ‏آید در آن براى مردم درمانى است. راستى در این [زندگى زنبوران] براى مردمى كه تفكر مى‌كنند نشانه [قدرت الهى] است.
و سپس بلافاصله در آیه بعدی می‌فرماید:
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ
و خدا شما را آفرید سپس [جان] شما را مى‏‌گیرد و بعضى از شما تا خوارترین [دوره] سال‌هاى زندگى [فرتوتى] بازگردانده مى‌شود به طورى كه بعد از [آن همه] دانستن [دیگر] چیزى نمى‌دانند قطعا خدا داناى تواناست.
بنابر آنچه در این سوره آمده درمان این بیماری عسل است و به همین سادگی خدا اول درمان را مهیا و آماده کرده و بعد درد را می‌گوید! بی‌شک در آینده‌ای نزدیک علم نیز این درمان قرآنی را اثبات می‌کند.
همچنین می‌فرماید:
وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ (الحج/5).
و زمین را پژمرده ببینی پس هنگامی که برآن آب فرو فرستیم به جنبش در می‌آید و پرورش می‌یابد.
در بیماری آلزایمر مغز نیز نسبت به قبل پژمرده و خشکیده می‌شود و جالب اینجاست که در آیه 5 حج که در خصوص آفرینش و مراحل زندگی انسان است که در ادامه ناگهان مسیر و دنباله آیه عوض شده و سخن از زمین به میان می‌آید و در حقیقت این چرخش و تغییر مسیر کلام، توجه دادن مخاطبان این آیه‌های آسمانی به مساله مهم درمان این بیماری است.

حکمت چیست؟
خداوند برای تطبیق این مطلب، جسم انسان را به کره زمین تشبیه کرده است. علم ثابت کرده که در پیری آب بدن انسان کم می‌شود وکره مغز نیز مثل زمین پژمرده می‌شود. پس یکی دیگر از راه‌های مقابله با آلزیمر طبق آیه 5 حج، خوردن آب نسبتا زیاد برای طراوت مغز، پرورش و شادابی آن است تا از حالت پژمردگی بیرون بیاید. نیاز به خوردن آب بیشتر در افراد مسن در علم پزشکی اثبات شده است.
با آنچه که خداوند در آیه69 سوره نحل" إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیةً لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ" و در نظر داشتن جمله "لِكَی لَا یعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیئًا" (النحل آیه 70) آورده است، متوجه می‌شویم که در بیماران آلزایمری قدرت تفکر از بین می‌رود و آنها از قوم یتفکرون و دانشمندان نیستند!
فکر کنید چقدر ناراحت‌کننده است که تمام خاطرات‌تان را فراموش کنید. اسم اطرافیان‌تان را به خاطر نیاورید و فراموش کنید که غذا خورده‌اید یا نه. نام فرزندان‌تان را به خاطر نیاورید یا اصلا نتوانید چیزی را به خاطر بسپارید! یا فراموش کنید که هر لحظه در حال انجام چه کاری بوده‌اید یا می‌خواستید به کجا بروید و یا از کجا برمی‌گشتید. در انجام کارهای ساده روزمره خود ناتوان شوید یا آنچه در جوانی آموخته‌اید را از یاد ببرید و ذهن‌تان سفید و خالی باشد. فراموش کنید در کدام خیابان یا کدام شهر زندگی می‌کنید یا در تصورتان فکر کنید که هنوز در خانه کودکی‌تان زندگی می‌کنید.
بی‌شک تصور بودن در چنین شرایطی برای همه ما مشکل است، اما بسیاری از افراد جامعه در چنین شرایطی قرار دارند و با چنین مشکلاتی دست به گریبانند. بیماری‌ای که نه تنها زندگی فرد بلکه زندگی اطرافیان وی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.
آنچه امروزه به عنوان درمان این بیماری مطرح می‌شود تنها تخریب مغز را به تعویق می‌اندازد و روند آن را کند می‌کند اما آنچه در قرآن برای درمان این بیماری ارائه شده درمان نهایی و قطعی برای این بیماری است.
بی‌شک تدبیر در آیات قرآن و توجه به دستورات الهی می‌تواند آثار مثبت روحی، روانی و جسمانی را برای همگان به ارمغان آورده و کیفیت زندگی بشر را بهبود ببخشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار